Kaasujalka

Mercedes-Benz S 500 vm. 2006 – Ison patun ilmalaiva

Julkaissut:

|

7.1.2021

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benz S 500 vm. 2006 – Ison patun ilmalaiva

14 vuotta vanhan ja 176 000 km ajetun Mercedes-Benz S 500:n kyytiä voi edelleenkin kuvata lähes pyhäksi kokemukseksi. Sitä paitsi tämän luksusluokan ”ilmalaivanhan” saisi uuden pikkuauton hinnalla!

Koeajetun Mersun lähtöhinta vuoden 2005 lopulla oli noin 147 000 euroa. Kun pisti kymppitonnin tiskiin lisää, sai saman S 500 -mallin pidennettynä Lang-versiona. Juuri Lang-versiolla oli ainakin niihin aikoihin automaailmassa eräänlainen pomon rooli: kadehdittu, mutta samalla tuulinen. Niinpä uuden mallin kohdalla mitään ei jätetty sattuman varaan.

Olin jo aiemmin ajanut neljännen polven S-Mersun ja halusin kokeilla, miltä nyt maistuu meno tällä W221-mallisarjan jo selkeästi enemmän ”Maybach-henkisellä” Mersulla.

Nimittäin selkein ero tässä 5. sukupolven S-Mersussa oli juuri se, että vaikutteissa oli ripaus loisteliastakin loisteliaampaa Maybachia. Varsinkin peräpäästä 5. sukupolven S-Mersu muistuttaa Maybachia. Lokasuojatkin ovat muhkeammat kuin edeltäjässä.

”Ihan tavallinen” S-Mersu…

Lang oli 13 senttimetriä pidempi kuin tämä vantaalaisesta Autofingeristä koeajoon saatu ”tavallinen” 500 S. Tässä viissatasessa on 5,5-litrainen V8 -bensamoottori ja Airmatic-ilmajousitettu alusta. Ja kun tämä kaikki on istutettu Mersuun, niin jo pelkät auton perustiedot saavat kuolaamaan: 388 hevosvoimaa ja 530 Newtonin vääntö.

Eihän ajokokemusta tällaisella Mersulla voi kuvata muuten kuin lähes pyhäksi. Vaikka autolla on ikää jo 14 vuotta ja monet tämän päivän hilavitkutkin ratkaisut loistavat poissaolollaan, niin tällaisen tavallisen vatsakkaan vantaalaismiehen ajossa meno on sitä luokkaa, että enpä osaa parempaa kaivata. Jo lyhyelläkin koeajolenkillä käy selväksi V8-bensamoottorin ja 7-lovisen automaattivaihteiston saumaton yhteensopivuus.

Vaikka S-Mersussakaan ei vielä vuonna 2006 ollut monitoiminäyttöjä ja muita tämän päivän digihienouksia, niin jo siitäkin löytyy Airmatic-ilmajousituksen lisäksi vakiovarusteina -ajonvakautus, yöllä ajamista helpottava Night view assist, vaaratilanteita ennakoiva Pre-Safe-järjestelmä, GPS-satelliittinavigointi, 14 kaiuttimen äänentoistojärjestelmä, ilmastoidut ja lämmitetyt istuimet, sekä COMAND-käyttöjärjestelmä.

Nappulaviidakon välttämiseksi Mersukin on nyt valinnut käyttöliittymäksi pyöreän ”kiekon”, jonka avulla hallitaan lukuisia toimintoja keskusnäyttöön ilmestyvien valikkojen kautta. Samanlainen kiekko on omassa vuosimallin 2009 C-Mersussakin.

Frankfurtin autonäyttelyssä syksyllä 2005 Mercedeksen pääjohtaja Dieter Zetsche kehui S-sarjan edistäneen autoilun turvallisuutta enemmän kuin mikään muu automalli.

S-malliston uudistuessa moottorit säilyivät hyvin pitkälti ennallaan, mutta juuri S500 -mallin V8-bensamoottori ja 4-litraisen V8-dieselmoottori kokivat suurimmat mullistukset. S500-mallin moottoria oli kasvatettu 5,5 litraan edeltäjän 5 litrasta, samalla saavutettiin n. 80 hevosvoimaa suurempi teho.

Hallittavuus yhä huippuluokkaa

Erilaiset äänet ja värinät on häivytetty jokseenkin täydellisesti. Hydraulisesti tehostetussa ohjausvaihteessa on tehostettu hammastanko ja nopeuden mukaan säätyvä tehostus. Siksi isoa autoa ei tarvitse sompailla hampaat irvessä parkkiruutuun, vaikka ilman Lang-versiotakin kokoa on niin paljon, että tämän päivän peruutuskameroihin tottunut saa väännellä päätään niska kipeänä ahtaissa paikoissa.

Kori laskeutuu nopeuden kasvaessa, ja huonolla tiellä maavaraa voi napin painalluksella lisätä 30 mm. Iskunvaimennus säätyy automaattisesti ajotilanteen ja tien kunnon mukaan.

Yli kahden tonnin massasta huolimatta iso S-Mersu hidastuu jarruttaessa tehokkaasti. Kaarteisiin kiihdyttäessä ajonvakautus rajaa tehoa auton nopeutta vastaavaksi. Neljätoista vuotta vanhanakin tämän Mersun hallittavuus on sitä luokkaa, että sitä on vaikea kuvitella millään henkilöautolla sen paremmaksi.

ja 176 000 kilometrin mittarilukemalla kuvailla lähes pyhäksi kokemukseksi. Syyttä S-sarjan Mersua ei ole kehuttu automaailman pomoksi.

Kaksi sukupolvea myöhemmin, vuonna 2017, Mercedes-Benz S 500 oli ehdokas maailman parhaaksi autoksi. Tosin nyt S 500:n moottori oli kolmilitrainen ja kuusisylinterinen. Halvinkin S-sarjan bensa-Mersu maksaa tänä päivänä n. 150 000 euroa.

Monen muun suomalaisen tavoin olen usein miettinyt, minkälaisen auton ostaisin, jos voittaisin miljoonia jossain rahapelissä. Eniten on kutkuttanut ajatus käytetystä ja hyvin pidetystä luksusautosta.

”Miksi ei uutta?”, kysyi hölmistynyt kaverini.

No siksi, että arvostan autoissa ensisijaisesti ajotuntumaa ja äänettömyyttä. Olen myös melkoisen pihi rahan käyttäjä. Miksi pistäisin 150 000 euroa uuteen S-Mersuun, kun tästä saisin omiin tarpeisiini riittävästi luksusta noin 18 000 eurolla?

Vaikka tällaisen luksus-Mersun ostaminen on aina riski, niin miljoonapotista voisi pistää sivuun korjauksia varten. Välttämättä tuohon varakassaan ei tarvitsisi edes pahimmassa tapauksessa käyttää. En usko, että tällainen tavallinen lähes kuusikymppinen vantaalaismies puhdasta ajonautintoa saisi uudessa S-Mersussa lisää sen 100 000 euron edestä. Nykyisellä tulotasollani tällaisen Mersun ostaminen olisi tietenkin melko järjetöntä.

Näissä iäkkäissä luksusautoissa on jotain samaa hohtoa kuin vanhoissa hienoissa kartanotyyppisissä taloissa. Uuden valmistalon rakentaja ei ikinä voi ymmärtää, miksi joku ostaa samalla hinnalla remonttia kaipaavan, mutta arkkitehtuuriltaan upean rähjän.

Kaunis katsella ja ajaa, kallis korjata

Hyvässä lykyssä 176 000 km ajetulla V8-bensamoottorisella Mercedes-Benz 500:llä voi olla edessään vielä jopa 100 000 huoletonta kilometriä. Ongelmien kohdatessa korjaaminen voi kuitenkin tulla todella kalliiksi.

Rolf Segersvenin Rollen Tähtihuolto on pääkaupunkiseudun Mersu-miesten keskuudessa jo jopa jonkinlainen käsite. Vain Mersuja korjaava ja huoltava ”Rolle” tuntee kutakuinkin kaikkien Mercedes-mallien oikut ja vahvuudet.

–Jos Mersut pistetään järjestykseen, niin valmistaja panostaa luonnollisesti kaikkein eniten E-sarjan malleihin. S-sarjan Mersut eivät ole niin hyviä autoja kuin voisi olettaa. Niihin tehdään kaikenlaisia hienouksia, mutta kyllä niissä on vikojakin, Rolle sanoo.

Koeajetun mallisarjan S-Mercedeksen ylellistä 500-mallia 5,5 litrain V8 -bensamoottorilla valmistetaan niin ”tavallisena” kuin AMG-versionakin.

– AMG-versiossa moottori on kaikin puolin huomattavasti vahvempi kuin se tavallinen 500 S:n moottori, mutta joissain malleissa oli moottorin jakopään kanssa ongelmia. Jonkin tietyn moottorinumeron kohdalla jakopää muuttui, eikä ongelmaa enää ollut, mutta tiettyyn moottorinumeroon asti niitä ongelmia oli.

Viidennen sukupolven S-Mersua valmistettiin vuodet 2005-2013. Auton hienouksia on ilmajousitus. Se tekee ajamisesta hulppeaa ja tunnelma on kuin ilmalaivassa. Kääntöpuolena on korjaamisen kalleus, jos ilmajousitus pettää.

–Meillä on työn alla yksi CLS-mallin AMG-Mersu, johon tilasimme Saksasta yhden etuilmajousen ja se tolppa maksaa 1200-1300 euroa kappale. Kalleus selittyy sillä, että  edessä sama tolppakokonaisuus sisältää iskunvaimennuksen ja ilmajousen. Takana on erikseen iskunvaimennin ja ilmajousi. Erikseen tilatun ilmajousen kustannus jää 500 euroon, mutta toisaalta sähköohjattu iskunvaimenninkin yksinään maksaa yli 800 euroa. Onhan ne melko hintavat, Rolle sanoo.

Rollen mukaan talvi on kaikkein pahin uhka ilmajousitetun S-Mersun alustalle, varsinkin koeajoautoa tuoreemmille malleille.

–Tällaisen viidennen sukupolven S-Mersun ilmajousien kanssa kosteus ei vielä ainakaan varhaisemmassa vaiheessa ole ollut niin paljon ongelmana kuin uudemmissa malleissa. Kompuran sijainti ja rakenne on niin paljon fiksumpi juuri tässä S-malissa. Varsinkin uudemmissa malleissa ilmajousien ongelmana on kosteus.

Riskit ovat suuret, mutta eivät yleisellä tasolla.

– Tällaisella alle 200 000 kilometriä ajetulla 500 S:llä ainakin yleisellä tasolla voi olla edessään vielä hyvinkin 100 000 kilometriä ongelmatonta ajoa. Aikamoisia yllätyksiä kuitenkin voi aina tulla. En ehkä suosittele tällaisen Mersun hankintaa ainakaan sellaiselle, joka ei ymmärrä autojen tekniikan päälle yhtään mitään. Talvi on niiden alustalle tosiaan suurin riski.

Mercedes-Benz S500 A, vm. 2006
Mittarilukema: 176 000 km
Moottori: V8, 5 461 cm3
Vaihteisto: 7-lovinen G-Tronic automaatti
Polttoaine: bensiini
Teho: 388 hv
Vääntö: 530 Nm
Yhdistetty kulutus: 11.2 l/100 km
Mitat: pituus 5079 mm, leveys 1872 mm, leveys sisältäen ulkopeilit 2115 mm, korkeus 1473 mm, akseliväli 3035 mm
tavaratila 560
kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.4 s
huippunopeus 250 km/h.
Myyjä: AutoFinger, Vantaa

Hinta: 17 900 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Porsche Cayenne – Viljelypalsta vaihdossa vanhaan Cayenneen?
Koeajo käytetty Porsche Panamera – Panamerassa jalkatila riittää takapenkilläkin
Mercedes-Benz kasvattaa mallistonsa sähköistämistä EQA:lla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *