Kaasujalka

Koeajo Audi A3 – Edelleen luokan priimus

Julkaissut:

|

4.12.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi A3 – Edelleen luokan priimus

Ikä tekee tehtävänsä. Kun ennen ilkuin premium-merkkien pikkuautoja ”tyttöautoiksi”, niin uuden Audi A3 -kevythybridin koeajettuani en enää näe syytä edes haikailla isompaa Audia.

Uusi Audi A3 Sportback -kevythybridi lunastaa edelleen odotukset luokkansa priimuksena. En välttämättä näe syytä haikailla edes isompaa Audia, jos ei tarvitse välttämättä lisää tilaa ja statusta samalla tavalla vähätellen aikoinaan suhtauduin myös A-Mersuun ja 1-sarjan Bemareihin.

Nyt lähes kuusikymppisenä sitä ajattelee vain hinta-laatusuhdetta. Kun kyyti on äänetöntä ja laatu on kohdallaan, sitä vain tuijottaa tuulilasin yli maantietä. Kun logo ratissa ja kojelauta on samaa henkeä kuin merkin isommissa premiumalleissa, ei tule mietittyä ylenkatsevasti hatchback-korimallin lyhyttä peräpäätä.

Audi on uudistanut A3-mallinsa jo neljänteen sukupolveen. Uudessa A3:ssa keula irvistää aiempaa häijymmin ja ajovalotkin näyttävät terävämmiltä. Singleframe -etusäleikkö antaa aiempaa häijymmälle ilmeelle loppusilauksen.

Ulospäin näyttää siltä, että etupuskureihin on istutettu suuret ilmanottoaukot alumiininvärisillä kehyksillä. Tarkastelu paljastaa, että ne ovat korostamassa vain keulan ilmettä, kun todellisuudessa kehysten sisältä löytyy vain mustat muovilevyt.
Ledeillä toteutetut ja sivuttaissuunnassa pitkät takavalotkin on muotoiltu aiempaa virtaviivaisemmin. Sekin tekee uudesta A3:sta entistä sporttisemman näköisen.

Sisaria selkeämpi

Juuri peräpään muotoilu jakaa voimakkaasti mielipiteet. Jos ulkonäön perusteella pitäisi valita, niin itse ottaisin mieluummin A3 Sedanin. Mutta minähän olenkin tällainen kuuttakymmentä lähentelevä ”patu”.

Tämän kokoluokan autoa on oikeasti vaikea juuri mukavammaksi kuvitella. Koeajoraportin voisikin tiivistää lauseeseen: kutakuinkin kaikki kohdallaan. Ajettavuutta, mukavuutta ja taloudellisuutta myöten.

Uudet kuoret ja tekniikka on istutettu edeltäjän peruskoriin.  Audi A3 on kasvanut ulkomitoiltaan kuitenkin vain muutamilla senteillä. Se on edelleen kompaktin kokoinen neljän keskimittaisen ihmisen auto.

Koeajoautossa oli urheilulliset etuistuimet. Itseni kaltainen 177-senttinen mies ajaa niillä istuen oikein mukavasti pidemmänkin matkan: ne antavat hyvän tuen.

Olen ajanut Audi A3:n konsernisisaruksista aiemmin uudistuneet Volkswagen Golfin, Seat Leonin ja Skoda Octavian. Ensimmäisenä näistä koeajooni keväällä tuli uusittu Golf. Suorastaan manasin sen kosketusnäytön hankaluutta ja sitä, että ylipäätään suunnilleen kaikki toiminnat piti laittaa kosketusnäytön alle.

Audissa nämä kosketusnäyttötoiminnat ovat kuitenkin selkeämpiä ja sitä on helpompi käyttää ajonkin aikana. Koeajoviikko osui vielä lämpimille syyssäille, joten ilmastoinnin selkeät fyysiset painikkeet näytön alla olivat enemmän kuin tervetulleita.

Kosketusnäyttö on sijoitettu lähelle ohjauspyörää ja sen hipaisuelementitkin ovat riittävän suuria. Tässä kohdin Audi on selkeästi Golfia toimivampi.

A3:n kojelaudan näkymää aiemmin hallinneet pyöreät tuuletussuuttimet ovat nyt leveitä ja matalia ja sijaitsevat kojelaudan päällä.

Luvatusti taloudellinen

48 voltin kevythybridijärjestelmä tekee 1.5-litraisesta bensa-Audista hieman sähköisemmän. Sähkömoottori avustaa polttomoottoria käynnistyksessä, kiihdytyksissä ja suurempaa tehoa vaativissa tilanteissa. Pelkän sähkön voimalla MHEV-Audilla ei kuitenkaan huristella.

150 hevosvoimaa ja 250 Nm:n vääntö riittävät arkiliikenteeseen. eikä A3:lla jää jää tien tukkeeksi, kun sähkömoottorikin antaa kiihdytyksiin lisäpotkua.

Pikku-Audilla pääsin luvatusti 5,9 litran kulutukseen satasella, joka on mielestäni kelpo lukema, kun ajo koostui pätkäajosta pääkaupunkiseudulla, kehäteillä ja käynnistä Tampereella. Uskoisin, että ajo moottoritiellä 120 kilometrin tuntinopeudella ja silti kohtuukulutuksella onnistui sylinterien lepuutustoiminnan ansiosta. Toiminto kytkeytyy päälle aina kun mahdollista ja neljästä sylinteristä kaksi pääsee huilaamaan. Tämän ansioista Audi rullaa pitkillä matkoja kevyesti.

Audi A3 35 TFSI:tä 150-hevosvoimainen bensamoottori liikuttaa mukavan äänettömästi. 7-portainen S-tronic -kaksoiskytkinautomaatti teki moottorin kanssa saumatonta yhteistyötä.

Ei sille mitään voi, että edelleenkin rivinelonen bensamoottori tekee pienemmän auton kyydistä suloisen tasaista. Varsinkin kiihdytyksissä kaasua polkaistessa ero laadukkaimpiinkin kolmipyttyisiin bensaturboihin korostuu selvästi. A3 ei pärise eikä pörise. Uusi Audi A3 Sportback 1.5 35 TFSI S tronic on sporttinen, mutta myös mukava ajettava.

 

’Audi A3 Sportback Business Advanced 35 TFSI 110kW MHEV S-tronic
Moottori: R4, 1498 cm3
Polttoaine: bensa + 48 voltin kevythybridijärjestelmä
Vaihteisto: 7-lovinen S-tronic-automaatti
Teho 110 Kw/150 hv
vääntö 250 Nm
Yhdistetty kulutus (WLTP): 5.6-6.2 l/100 km
Co2: 133 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.4 s
Huippunopeus 224 km/h,
Mitat: pituus 4343 mm, leveys 1816 mm, korkeus 1449 mm, akseliväli 2636 mm
A3 Sportback-malliston hinnat alk. 29 948,80
Koeajoauton kokonaishinta lisävarusteineen: 43 008,47 €

Plussat
Dynaaminen yleisilme
Sporttinen ja mukava ajettava
Taloudellinen

Miinukset
Ehkä hiukan yllätyksetön
Peräpään muotoilu jakaa mielipiteet

JÄLKIMAKU

Kokoluokkansa mukavimpia ajettavia, ehkä jopa mukavin. Peräpään muotoilu jakaa mielipiteet, lähes kuusikymppinen Vantaan äijä ehkä kuitenkin valitsisi mieluummin A3:n sedanin. Saman konsernin sisarmalli VW Golf, Seat Leon ja Skoda Scala ovat kuitenkin selvästi huokeampia. Itse välttämättä maksaisi A3:sta useita tuhansia euroja enempää.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Renault Clio – Yhtä mukava kuin isommat saksalaisetkin
Koeajo BMW X5 45e – Hidasta lataamista
Sähköinen Mazda MX-30 – Lidlin latauspiste tuli taatusti tutuksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *