Kaasujalka

Koeajo käytetty Maserati Coupé – Mykistävä Maserati

Julkaissut:

|

22.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Maserati Coupé – Mykistävä Maserati

Maserati on iäkkäänäkin niin kunnioitusta herättävä auto, että tavallinen vantaalainen toimittaja melkein jäykistyy sen ratin taakse istahtaessaan.

Lyhyeen koeajoon Tuusulan Sports Car Centeristä saatu Maserati Coupé on käsitykseni mukaan maksanut maltaita uutena vuonna 2007. Googlasin Tekniikan Maailman testin tai koeajon vastaavanlaisesta Maseratista vuodelta 2002. Silloin se maksoi uutena veroineen kaikkineen 175 900 €.

Koeajoon saatu Maserati vapaasti hengittävällä, 4.2-litraisella V8 -bensiinimoottorilla oli vuosimallia 2007 ja mittarilukema oli 87 000 km. Auto oli tuotu Italiasta ja ainakin huoltokirjan perusteella se oli viimeisen päälle huollettu.

No, hintalapussa luki 27 800 €. Eihän sillä hinnalla saa kuin uuden hyvin varustellun Volkswagen Golfin. Eli kyllähän tällaisen Maseratin ostaisi tavallinenkin mies, mutta mielikuva oli sellainen, että ongelmia ja törmäilyjä olisi parempi välttää. Esimerkiksi uuden Maserati Gran Turismon -automaatin hinta kutakuinkin vastaavan tehoisella, 405-hevosvoimaisella 4.2-litraisella moottorilla kun on ainakin Vaunulan kotisivuilla 229 674 €.

Robottivaihteisto vaatii totuttelua

Cambiocorsa-lisänimi coupén perään tulee auton robottivaihteistosta, siis automatisoidusta manuaalilaatikosta

Se olikin ensimmäinen koetinkivi. Jos tuotti robotisoituun manuaalilaatikkoon tottuminen päänvaivaa vuosia sitten Opel Corsassa, niin vieläkin oudommalta se tuntuu Maseratissa, ehkä vähän jännittävältä ja jopa pelottavaltakin.

Ratin taakse sijoitettuja läpsyköitä napauttelemalla kuljettaja antaa elektroniikan ohjaamille hydraulisylintereille viestejä, minkälaista pykälää pitäisi kulloinkin silmään laittaa.

Keskikonsolin nappuloista voi valita joko automaattiasetuksen ja antaa elektroniikan määräillä vaihtamisesta taikka sitten voi vaihtaa nopeaan vaihtamiseen Sport-asetuksella ja mukavuuden kustannuksella.

Robottivaihteistoa lukuun ottamatta Maseratilla ajaminen on yllättävän pitkälti kuin millä tahansa urheilullisella ja nopealla perheautolla. Hitaasti ajaessakin ohjaus tuntuu sopivan tehosteltulta. Näkyvyys on parempi kuin monessa puhdasverisessä urheiluautossa, joihin tällainen lupsakkaa kyytiä rakastava ei ole koskaan saanut oikein makua.

Jopa kohtuullisen mukava

Renkaat ovat matalat ja jousitus tottakai aavistuksen kovempi kuin hyvässä perheautossa, mutta ainakin sileällä ajaessa jousitusmukavuus on ihan kohdallaan jopa tällaiselle perusukolle.

Ferrarin kehittämä ja Maseratin valmistama 4,2-litrainen V8-moottori tuottaa 390 hevosvoimaa ja kiihtyy nollasta sataseen alle viidessä sekunnissa. Äänimaailma on kuin ukkosen jyrinää. Ehkä sitä kuvitteli, mutta ainakin fiilis oli sellainen, että pienikin kaasupedaalin painallus painoi selän tiukasti kiinni kuljettajan urheilullisesti muotoiltuun nahkapenkkiin. Kuvitelmille on katettakin: auto kiihtyy nollasta sataseen 4.9 sekunnissa ja huippunopeus on 285 kilometriä tunnissa.

Jo kellertävä nahkasisustus nahkavuorattuine kojelautoineen viestii, ettei tässä missään perusautossa istuta. Hiveleviä muotoja sen enempää ulkopuolella kuin sisälläkään ei sekota mihin tahansa tusinaluokan premiumautoon.

Maseratihan eroaa Ferrarista siinä, että Maserati on ainakin pyritty tekemään ympärivuotiseen ajoon, kun taas Ferrari on vain muutamien tuhansien kesäisten kilometrien asfaltinrypistäjä. Urheilullinen on kuitenkin Maseratikin. Varsinkin koeajetun coupé-mallin suunnittelussa on lähdetty siitä, että samojen hivelevän kauniiden kuorien alta löytyy tehon lisäksi myös tilaa. Jopa ylipainoinen toimittaja pääsi vaivattomasti kömpimään takapenkille ottaakseen kuvia kuljettajan eteen avautuvista näkymistä, kojelaudasta ja mittareista.

Jos on kirkkaanpunainen Ferrarin väri, niin tummansininen sopii hienosti hillitympään Maseratiin.

Kytkinremontti 5000 €

Minkälainen riski käytetty Maserati sitten on?

No huollot ovat melko normaalihintaisia, mutta korjaaminen on arvokasta. 4.2-litrainen vapaasti hengittävä V8 -moottori ei sisällä mitään elämää suurempaa ja perusvuosihuolto öljyjen ja suodattimien vaihtoineen kustantaa 700-800 euroa.

–Laajempi huolto sen sijaan maksaa noin 1900 euroa, kertoo Lempäälässä Maserateja ja muita luksusautoja myyvän Luxury Collection Automobilesin Maserati-asiantuntija Harri Järvinen.

Suurin riskikohde on automatisoidun manuaalivaihteiston kytkin. Sen käyttöikä on yleisesti noin 30 000-50 000 kilometriä.  Täysi kytkinremontti kustantaa noin 5000 euroa.

-Maserati Cambiocorsan omistajan kannattaakin suhtautua kytkimeen ihan kuluvana osana, Järvinen sanoo.

Muuten koeajetun vuosimallin Maserati Cambiocorsan luotettavuus, riskit ja myös huolto- ja korjauskustannukset noudattelevat pitkälti samaa kaavaa kuin Ferrarissa. Koeajamani Maseratin Campiocorsa-automatisoitu manuaalivaihteisto onkin tuttu Ferrarista.

–Tuon ikäinen Maserati on käyttänyt pitkälti samaa tekniikkaa kuin Ferrarikin. Ylläpitokustannuksissa ei ole merkittäviä eroja. Mielelläni tietysti vastaisin, että Maseratille saa huoltoa vain meiltä, mutta kyllä me toimitamme Maseratin varaosia monelle pienemmällekin korjaamolle ympäri Suomen. Mutta ei meidän lisäksi ole oikein muita korjaamoja, josta löytyisi nimenomaan Maserati-asiantuntemusta. Virallista Maserati-huoltoahan ei Suomessa tällä hetkellä ole ollenkaan, lähin on Tallinnassa ja sekin on menossa kiinni. Kohta lähin virallinen Maserati-huolto löytyy Tukholmasta, Järvinen sanoo.

Mikä tahansa kyläpaja ei kuitenkaan voi korjata läheskään kaikkia Maseratiin tulevia ongelmia.

– Maseratin diagnostiikka vaatii ihan oman laitteensa, siihen ei mitkään yleistesterit pääse. Esimerkiksi juuri kytkimen vaihto vaatii Maseratin oman diagnostikkalaitteen.

Urheiluautojen joukossa Maserati on Järvisen mukaan luotettavuudeltaan ja käyttökustannuksiltaan keskikastia.

– Täytyy muistaa, ettei urheiluautoa voi koskaan verrata perustason käyttöautoon. Tietysti urheiluautoihin tulee ajettuihin kilometreihin nähden enemmän ja helpommin vikoja.

Uuden omistuksen myötä Maseratin hiipunut myynti ja samalla myös autojen laatu lähtivät nousuun. Ferrarin tarkoituksena oli nostaa Maseratin vuosituotanto 10,000 yksilöön vuoteen 2005 mennessä ja siinä se myös onnistui. Vuonna 2005 Ferrari myi Maseratin Fiatille ja tämä yhteistyö taas hyödytti Fiatin valmistamaa Alfa Romeota ja Maseratia.  Fiat-Chrysler omisti vuosia Ferrarinkin, kunnes Ferrari vuonna 2015 irrotettiin omaksi yhtiökseen.

Maserati Coupe Cambiocorsa
Vuosimalli: 2007
Mittarilukema: 87 000 km
Moottori: V8, 4244 cm3, vapaasti hengittävä
Tehot: 390 hv
Vetotapa: takavetoinen
Vaihteisto: automaatti / robotisoitu manuaali
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 4.9 s
Huippunopeus: 285 km/h
Yhdistetty kulutus: 17.5 l/100 km, kaupungissa 26.1 l/100 km ja maantiellä 12.5 l/100 km
Co2-päästöt: 400 g/km
Myyjä: Sports Car Center, Tuusula
Hinta: 27 800 €

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *