Kaasujalka

BMW 525d Xdrive vm. 2010 –  Taas tuli lähes tippa silmään…

Julkaissut:

|

2.10.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

BMW 525d Xdrive vm. 2010 –  Taas tuli lähes tippa silmään…

BMW 525d E61-mallisarjan kolmilitrainen dieselpannu saa Vantaan äijän ikävöimään aikaa ennen ilmastovouhotuksia. Syyttä tätä vuosien 2003-2010 -sukupolven vitos-Bemaria ei kutsuta ”ikinuoreksi”.

Paljon olen uusia autoja vuosien varrella ajanut ja moneen litran kolmipyttyiseen pikkuturboonkin vähän ihastunut. Vaan aina tuohon ihastukseen on sisältynyt jonkunlainen varaus. Tyyliin ”tämä yllätti iloisesti”.

Kun saa alleen BMW 525 d xDriven vuosimallia 2010, Vantaan äijä vaipuu hurmiossaan aikaan, jolloin autot olivat autoja isolla A:lla. Kolmelitraisen dieselin hörinä on korville sellaista musiikkia, että vaimeakin kolmipyttyisen litran turbon pörinä saa varmasti taas irvistämään.
Syyttä tätä vuosien 2003-2019 viitos-Bemaria ei kutsuta leikkisästi ikinuoreksi. Espoon Autoplaneetasta saatu Bemari oli 281 000 km ajettu, mutta julma mittarilukema ei ajossa tuntunut missään. Tietenkään siinä ei ole kaikkia nykytekniikan digihienouksia, mutta minä en niitä kyllä edes kaipaa. Pääasia, että auto on maukas, vakaa ja hiljainen ajettava.

Koeajetuun saadun ”papparaisen” tasaiseen menoon ja miellyttävään melutasoon kaasun polkaisua seuraava kolmilitraisen dieselin murahdus tai hörähdys toi vain maukkaan lisän.  Moni sanoo, että tämä Bemari-malli on muodoiltaan jo auttamatta menneestä maailmasta ja työn syrjään päässeiden ”amiskundien” ensimmäinen parempi auto.

”Myöhäisteinille”???

Kun mietiskelin juhannuksena ääneen tällaisen Bemarin ostoa, tuttava naurahti ja sanoi, että ”et kai sinä Urmas halua profiloitua myöhäisteiniksi”. Huolimatta mittavasta kilometrilukemasta auto tarjosi kuitenkin sellaista ajonautintoa, että mietin sitäkin vaihtoehtoa, että tällaisen Bemarin voisin hankkia, vaikka jostain tulisi ylimääräistä rahaakin. Silloin kun  olisi varaa suhtautua leppoisasti riskeihinkin, joita kuitenkaan ei välttämättä edes tule vastaan.

Kun tämä 5-sarja tuli markkinoille vuonna 2004, monet sen erikoisuuksista oli otettu suoraan suuremmasta, ministeritason 7-sarjan BMW:stä: mm. muuttuvavälityksinen ohjaus ja aktiivijousitus. Kovin monessa käytetyssä autossa on näitä lisävarusteita tarjolla.

Näitä käytettyjä vitos-Bemareita on tarjolla Nettiauto.comissa paljon. Hintahaarukkakin on kirjava. Tätä vitos-Bemaria kun myytiin malliuudistuksen jälkeen vuonna 1400 autoa vuonna 2008.

Vaihtoautona näitä vuosimallin 2010 vitos-Bemareita oli Nettiauto.comissa myynnissä 106 kappaletta heti juhannuksen jälkeisellä viikolla. Osa oli uudempaa korimallia, osa tätä koeajoauton kaltaista vanhempaa mallia. Mallihan muuttui juuri vuonna 2010 ja koeajoauto edusti viimeisiä E60-mallisarjan Bemareita.

Moottorista, varusteista, korimallista ja kilometrilukemista riippuen hintakirjo ulottui 5000 eurosta 37 000 euroon.

Koeajetusta 289 000 km ajetusta BMW 525d xDrivestä manuaalilaatikolla Auto-Planeetta pyytää rahoituskulujen kanssa 10 189 €. Kilometrilukema on iso, mutta autoa on pidetty todella siististi ja kaikki toimi. Kaikki toimi myös ajossa. Ohjaamoon ei ohjaamoon kuulunut mitään ylimääräistä, ei myöskään kojelaudasta ja verhoilusta. Joutokäyntiä myöten 3-litrainen dieselturbo hörisi edelleen tasaisesti.

BMW 525d :n kolmilitrainen turbodiesel tarjoaa 197 hevosvoimaa ja ennenkaikkea 400 Newtonmetriä vääntöä. Kiihdytys satasen vauhtiin onnistuu 7.7 sekunnissa automaatilla. Enempää tehoa en ainakaan itse osaa edes kaivata.

Ei turhia kallistele

Dieselille tyypillisen äänen tunnistaa käynnistäessä ja pienemmillä kierroksilla losotellessa, mutta liikenteessä ei äänen perusteella arvaisi autoa dieseliksi. Diesel-Bemarin parhaita puolia vanhanakin on hiljaisuus. Kaupunkiajossakin koeajettu Bemari oli loistava ja sopivan pehmeä, kiitos alustan.  Pinnalta pehmeä jousitus nielee pienemmät epätasaisuudet ja töyssyt mallikkaasti. Nopeissa kaarteissakaan auto ei kuitenkaan turhia kallistele.

Ainoa miinus tulee koeajoauton manuaalivaihteistosta. Vaikka Bemari onkin ajajan auto, niin näin iso auto väkivahvan 3-litraisen turbodieselmoottorin kanssa vaatisi kyllä automaattilaatikon. Manuaalilaatikon toiminnassa sinänsä ei ollut mitään vikaa. Pykälät loksahtelivat kohdalleen täsmällisesti, mutta kun auto on selvästi tehty pitkän matkan ajoon, on manuaalilaatikko jo eilistä päivää.

Muodoiltaan tämä on auttamatta menneestä maailmasta, mutta se ei kuuttakymmentä lähentelevää Vantaan ukkoa haittaa. Trendijuna kun meni ohi jo aikapäiviä sitten.

BMW 525 d xDRIVE
Vuosimalli: 2010
Mittarilukema: 281 000 km
Moottori: 3.0 l
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali
Vetotapa: neliveto
Tehot: 197 hv
Huippunopeus: 228 km/h
Yhdistetty kulutus: 7 l/100 km
Co2-päästöt: 187 g/km
Lisävaruteet:  mm. uudempi iDrive, Navi, urheiluistuimet, Xenon, WEBASTO + akkulaturi
Myyjä: Auto-Planeetta, Espoo
Hinta: 10 189 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *