Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz CLA – Mersu, mutta vain ”tavallisen” hyvä

Julkaissut:

|

8.7.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz CLA – Mersu, mutta vain ”tavallisen” hyvä

 

Mercedes-Benz CLA on käytännössä porrasperäversio pienestä ja viistoperäisestä A-Mersusta. Se on hyvännäköinen, mutta muuten vain ”tavallisen” hyvä auto. Koeajettu CLA oli vuosimallia 2014.

Rinta-Joupin Autoliikkeen Vantaan Petikon myymälästä koeajoon saatu Mercedes-Benz CLA 200 BE Premium Business oli vuosimallia 2014 ja mittarilukema oli 147 000 kilometriä. Auto oli katsastettu lokakuun lopulla 2019 ja hansikaslokeron kuittipino isoine huoltolaskuineen ja merkkiliikkeen huoltokirjoineen kieli moitteettomasta kunnosta.

Auto oli sisältä virheetön ja ulkoisesti todella siisti. Sitä voisi kuvata hyvännäköiseksi. Tämä CLA oli tullut liikkeeseen vain muutamaa päivää aiemmin, mutta samanlainen CLA vastaavilla kilometreillä oli odottanut ostajaa jo jonkin aikaa ja myyntiaika voi venähtää tästä eteenpäinkin.

Koeajetussa autossa ei yksilönä ole vikaa, syyt löytyvätkin sen perusolemuksesta.

–CLA:n valtti on sen muotoilu, se on hyvännäköinen auto. Perinteisten Mersu-miesten suosiosta se ei kuitenkaan kilpaile, he haluavat autonsa joko taka- tai nelivetoisena.  Jos rinnalle laitettaisiin pykälää isompi, mutta samanikäinen C-Mersu samanlaisella huoltohistorialla ja kilometrimäärällä, niin luultavasti se liikahtaisi nopeammin, arvelee automyyjä Petri Matikainen.

Matikainen uskookin, että usein etuvetoisella CLA:lla ajelee varakkaamman miehen rouva tai hänen lapsensa, kun perheenpää itse ajaa isommalla takavetoisella Mersulla.

–Perinteinen Mersu-kuljettaja haluaa autonsa takavetoisena ja tähden keulalle. CLA on ihan hyvä auto, mutta se ei ole omalla tavallaan perinteinen Mersu. Se ei vaihtoautoliikkeessä myöskään ole vaihtoehto Mersun isommille malleille, vaan kilpailee ehkä enemmän muiden saksalaisten merkkien kanssa.

Jakopää ketjulla

Koeajoauton hintapyyntö oli 23 490 euroa. Sillä saa ainakin tuhdin listan varusteita, jo alkaen kesä- ja talvirenkaiden näyttävistä aluvanteista ja osanahkaverhoilusta sekä Sport-alustasta.

Auto on täynnä turvallisuutta edistävää älyteknologiaa, listalta löytyvät mm. törmäyksenestoavustin ja kuljettajanvireystila-avustin. Jakohihnaakaan ei tarvitse vaihtaa, kun moottorissa on jakopää ketjulla.

Perusrakenteeltaan CLA on samanlainen kuin Mercedeksen etuvetoiset A- ja B-sarja. Koeajetussa CLA:ssa oli 1.6-litrainen ahdettu bensiinimoottori, josta tehoa löytyi kuitenkin 156 hevosvoimaa, kun taas perusmalli 180 BE:n 1.6-litraisesta bensamoottorista tehoa löytyy vain 122 hevosvoimaa.

Etuistuimien sivuttaistuki on hyvä ja ne luovat urheilullista tunnelmaa. Monipuolisten säätöjen ansiosta useampikin vartalotyyppi löytää hyvän ajoasennon.

Kovin käytännöllinen auto CLA ei kuitenkaan ole. Jossakin lehdessä aikoinaan leukailtiinkin, että se valitaan ennenkaikkea ”muodon vuoksi”. CLA -coupé onkin kaunis auto. Matalat matalat linjat kehyksettömine ikkunoineen kaartuvat kauniisti kohti auton perää. CLA:n muodoista voikin poimia useita vaikutteita Mersun silloisesta ylellisemmästä CLS –mallista.

Sisällä kojelautanäkymää hallitsevat pyöreät ilmansuuttimet.

Vakaa ja kova

4,6 metriä pitkä ja matala auto tasaisen pohjan kera on vakaa ajettava. Sulavilla linjoilla on saavutettu myös pieni ilmanvastus.

Olen ehkä väärä mies koeajamaan CLA:ta, kun itse ajan takavetoisella C-sarjan bensa-Mersulla vuosimallia 2009. Jousitus on kova ja se tuo menoon urheilullisuutta. CLA jää kuitenkin kauaksi takavetoisten ja isompien Mersujen mukavuudesta.

CLA ei ole varsinaisesti meluisa, mutta ehkä juuri jousituksen kovuuden takia meno tuntui karkeammalta kuin perinteisellä takavetoisella C-Mersulla.

Nettiauto.comin käyttäjäkokemuksissa korostuukin CLA:n rengasmelu. ”Rengasmelu suorastaan rasittava pitkällä matkalla kesärenkaillakin!!!”, kirjoittaa mies Espoosta. Myös Juha Järvenpäästä moittii ”järkyttävää meteliä”.

Ehkä se rengasmelu ei ole CLA:ssa sen kovempi kuin muissakaan saman kokoluokan autoissa, mutta poikkeuksellisen hyvä äänieristys on ollut yksi syy, miksi itse ajan nyt jo kolmatta Mersua.

Oman Mersun perinteisen automaattilaatikon tilalla oli seitsenlovinen kaksoiskytkinvaihteisto. Tämä edullisempi ratkaisu ei tuntunut yhtä sujuvatoimiselta.

CLA:n ohjaus on tarkkaan ajoon aavistuksen tunnoton, kaupunkioloissa käännellessä se on kyllä oikein mukava.

Kaikkiaan itselleni käytetystä CLA:sta jäi mielikuva laadukkaana, mutta nimenomaan ja vain ”tavallisen” laadukkaana autona.

 

Mercedes-Benz CLA 200 BE A Premium Business vm 2014
Mittarilukema: 147 000 km
Moottori: R4, 1595 cm3
Tehot: 156 hv
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 7-lovinen DCT-automaatti
Vetotapa: etuveto
Co2-päästöt: 125 g/km
Yhdistetty kulutus: 5.2l/100 km (myyjän ilmoittama)
Suorituskyky: kiihtyvyys 0-100 km/h 8.5 s
Huippunopeus 230 km/h.
Mitat: pituus 4630 mm, leveys 1777 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 2699 mm.
Myyjä: Rinta-Joupin Autoliike, Petikko, Vantaa
Hinta: 23 490 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *