Kaasujalka

Koeajo Audi Q5 55TFSIe – Nopea ja taloudellinen

Julkaissut:

|

28.6.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi Q5 55TFSIe – Nopea ja taloudellinen

Kuinka moni olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut, että tavallinen ladattava hybridi pesee suorituskyvyssä Audin vastaavan S-mallin?

Miltä kuulostaa 367 hevosvoimaa ja kulutus alle 6 litraa? Varmasti todella hyvältä. Tämä Audi Q5 55TFSIe lataa pöytään semmoiset suorituskykylukemat, että jopa SQ5 kalpenee sen rinnalla. Herää kysymys, että mihin ihmeeseen tarvitaan enää merkittävästi enemmän kuluttavaa ja hitaampaa SQ5:sta.

Tehdas lupaa autolle keskikulutukseksi 2.6 litraa, mutta ladattavalle hybridille ominaistahan on se, että kulutus riippuu todella paljon auton käyttötyylistä ja ajosuoritteiden pituudesta. Lataamisella on luonnollisesti suuri merkitys. Lähes jokaisen ladattavan katumaasturihybridin kohdalla on käynyt niin, että toteutunut kulutus on kauempana tehtaan ilmoittamasta kuin esimerkiksi perinteisillä sedaneilla ja farmareilla. Sama kävi myös tämän Audin kohdalla.

Kyllä kulkee

Audi tiputti keulalle kaksilitraisen turbomoottorin kaveriksi sähkömoottorin ja molemmat moottorit pyörittävät luonnollisesti kaikkia neljää rengasta. Tässä Q5:ssa on quattro ultra eli tasaisessa ajossa järjestelmä jättää takarenkaat pois työntöhommista, mutta liikkeellelähdöissä kaikki neljä rengasta on hommissa. Koeajoimme tämän quattro ultran talvisissa olosuhteissa A6:n kohdalla ja täytyy todeta, että liukkaalla pinnallakin järjestelmä toimii todella hienosti.

Koeajon aikana latasimme lähes jokaisena yönä akut täyteen ja aamuisin toimintasäteeksi ajotietokone näytti 42-45 kilometriä, mutta tuohon lukemaan emme päässeet kertaakaan. Normaalissa arkiajossa tuntui, että jopa 30 kilometriin oli haasteellista päästä.

Moni autoilija asuu pientaloissa tai kerrostaloissa, joissa on lämpöpistokepaikka kahden tunnin ajastimella. Se varmasti on yksi suuri este näiden yleistymiselle. Kolme kertaa piti käydä siirtämässä ajastinta eteenpäin, jotta akut tulivat täyteen. Sen kyllä jaksaa tehdä näin testimielessä viikon ajan, mutta tekisinkö jatkuvasti. Tuskinpa.

Q5:n tavaratilassa ei ole erillistä paikkaa latausjohdoille ja se on sääli, sillä molemmat johdot valloittavat komeasti tilaa muutenkin niin suhteellisen pienestä tavaratilasta.

Audi Q5 Launch Edition 55 TFSI e quattro S tronic
Hinta alk. 66 994,58 €
Koeajoauton hinta: 78 848,27€
Yhteisteho: 367hv
Vääntö: 370Nm
Paino: 2105kg
Tavaratila: 465l
Vetokyky: 1750kg
Pit.lev.kork.aks.väli:  4671, 1893, 1635, 2824 mm
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.3s
Huippunopeus: 239km/h (sähköllä 140km/h)
Kulutus (valm.ilm): 2.6l
Päästöt: 56g/km
Koeajon kulutus: 5.9l

Plussat
Alhainen melutaso
Laatuvaikutelma
Ajettavuus

Miinukset
Pieni tavaratila
Sähkön kulutus

Jälkimaku
Audi Q5 on todella miellyttävä katumaasturi, jolla taittaa matkaa mielellään. Vaikka luvattuun toimintasäteeseen emme päässeetkään pelkällä sähköllä, pysyy auton kulutus kiitettävän alhaisena. Hyvä osoitus siitä miten hurjasti hybridit ovat kehittyneet muutamassa vuodessa.

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *