Kaasujalka

Koeajo käytetty Honda Accord – Käy yhä kuin sveitsiläinen kello

Julkaissut:

|

19.5.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Honda Accord – Käy yhä kuin sveitsiläinen kello

Enpä olisi uskonut, että 13-vuotias ja 526 000 kilometriä ajettu Honda Accord käy yhä yhtä hienosti kuin ”sveitsiläinen kello”. En yhtään ihmettele, että vanha Accord on USA:n varastetuin auto.

Koeajossa käytetty Honda Accord. Tuo tieto USA:n autovarkaiden suosimasta Accordista on peräisin Hesarin jutusta vuodelta 2014. Yhdysvaltain varastetuin auto oli silloin Honda Accord ja nimenomaan sen vuotta 1997 edeltäneet mallit. Vuonna 2013 Yhdysvalloissa kähvellettiin 54 000 Honda Accordia, joista 84 prosenttia oli vuoden 1997 malleja tai sitä vanhempia. Toiseksi varastetuin auto oli Honda Civic ja sen vuotta 2001 edeltävät mallit.

“Ne toimivat yhä”, ja siksi niitä myös varastetaan, sanoi varajohtaja Roger Morris vakuutuspetosvirastosta The New York Timesille.

Tutun autokauppiaan vertauksesta sveitsiläiseen kelloon taitaa olla aikaa jo reilusti yli 10 vuotta. Silloin Eurooppaankin tuotiin vielä Honda Accordia, Honda-perheen suurinta sedan

Pari vuotta sitten ihmettelin jälleen kerran, miksi Accord ei menestynyt Euroopassa. Muistan hyvin ajat kun se oli paljon ajavan kaupparatsun unelma-auto. Silloin elettiin 1990-luvun alkua.

Höröttely loppui

Päätoimittaja otti koeajoon  diesel-Accordin vuosimallia 2006. Mittarilukema oli hulppeat 526 000 kilometriä. Auto oli mallia 2.2 iCTD S Type Sport. Eli dieselpannu oli 2,2-litrainen, josta lähti tehoa 140 hevosvoimaa.

Puhelimessa tietysti taas tapani mukaan höröttelin tyyliin ”heh heh hee… sillä kun ryskäytetään syömään lihapiirakat Konttigrillille Lahden moottoritien varteen, niin johan on miehekästä, höh höh höö…”

No niin vain siinä kävi, että kun päätoimittaja ajoi pihaan ”Akkordilla”, niin ei siinä naurua kovin pitkäksi aikaa riittänyt. Mitä hiton nauramista siinä on, jos iäkäs auto on pirun siisti ja dieselmoottori käy yli puolen miljoonan kilometrin lukemasta edelleen kuin tuo autokauppiaan mainitsema ”sveitsiläinen kello”.

Jos vertaan Accordia itse aikoinaan omistamaani vuosimallin 2005 Toyota Avensikseen, niin eihän näiden ajettavuutta voi edes verrata. Accordiin totisesti istuu iäkkäänäkin vertaaminen ”Japanin Bemariin”. Accord jopa näyttää modernilta ottaen huomioon sen valmistusvuoden, sisustusta myöten. Avensiksessahan vielä 2000-luvun puolivälissä kojelautakin oli kuin 1990-luvun alun Mazda 626:sta tai vastaavasta.

Accordin 2.2-litrainen  dieselmoottorihan vääntää ihan muhkeasti, peräti 340 newtonmetriä. Moottori vääntää joka tilanteessa hyvin aivan alakierroksilta saakka. Lisäksi Honda kiihtyy ripeästi.  Hienosti veti rykimättä ja matalilla kierroksilla. Mitään ylimääräisiä ääniä ei matkustamoon kantautunut edelleenkään.

Koeajoon saatu Accordhan oli siitä historiallinen, että se oli ensimmäisiä dieselmoottorisia Hondia. . Ensin Honda iski 2,2-litraisen nakun CR-V-maasturin keulalle ja sittemmin Accordiin. Huolimatta ihan ”sikamaisesta” mittarilukemasta, dieselmoottori kävi edelleen nätisti ja äänieristys autossa oli hyvä.

Hyvin pidetty

Enpä olisi uskonut, että 13 vuotta vanha ja yli puoli miljoonaa kilometriä kelattu japsidiesel voisi edelleen olla niin hiljainen ja mukava ajaa. Dieselmoottori kävi yhä nätisti ja äänieristys oli hoidettu hyvin, paremmin kuin monessa sen ajan kilpailijassa.

Vain automaattilootan puuttuminen tuntui puutteelta. Maksoihan tämä diesel-Accord aikoinaan reilut 40 000 euroa, mutta silti automaattia ei ollut tarjolla dieselin kaveriksi. Ei sitä tainnut tosin siihen aikaan olla Toyota Avensiksessakaan.

Jousitus tuntui edelleen tanakalta. Pääasia oli kuitenkin ajamisen helppous. Alustassa oli ripaus urheilullisuuttakin. Lahden moottoritiellä Accord kulki edelleen vakaasti urista piittamatta. Sivutuuli kyllä tuntui, mutta ei heilutellut autoa. Taajamassa vanhakin Accord tuntui kohtuullisen ketterältä.

Vain sisustus tuntui nykymakuun tottuneelle jo vähän kalsealta, joskin selkeältä. Matkustamo oli kuitenkin erittäin siisti ja ehjä. Mietin siinä, että onkohan tämä Honda ollut joskus taksi, jolla on ollut iäkäs ja huolellinen isäntä? Sellainen, joka on rintamamiestalonsa autotallin edustalla pessyt ja imuroinut sen joka ilta? Sellainen asui omassa naapurissani juuri 13 vuotta sitten.

 

Honda Accord 2.2 iCDTi S Type Sport
Vuosimalli: 2006
Mittarilukema: 526 000 km
Moottori: R4, 2204 cm3, turbo
Tehot: 140 hv
Vääntö: 340 hv
Yhdistetty kulutus: 5.4 l/100 km
Co2-päästöt: 145 g/km
Huippunopeus: 210 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.4 s
Mitat: pituus 4665 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1445 mm, akseliväli 2670 mm
Myyjä: Autosilta Jagro, Espoo
Hinta: 2199 €

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *