Kaasujalka

”Halpis-Porsche” playboy-harjoittelijalle

Julkaissut:

|

3.3.2020

|

Kirjoitettu kategoriaan:

”Halpis-Porsche” playboy-harjoittelijalle

Vaikka Boxter onkin Porschen ”halpismalli”, niin meno sillä maistuu yhä makoisalta vaikka vuosia olisi takana jo 17. Tässä olisi ”playboy-harjoittelijalle” tarjolla katseiden kääntäjä alle 20 000 eurolla.

Halpismalli on tietysti aina vähän suhteellinen käsite. Aikoinaan kesällä 2002 tämäkin ”ihan tavallinen” Porsche Boxter on uutena maksanut 82 500 euroa.

Tämän ”tavallisenkin” Boxterin V6-moottorissa riittää tehoa 220 hevosvoimaa ja vääntöä 260 newtonnmetriä.

Boxterin kalliimpi S-malli puoli litraa isommalla ja 260-hevosvoimaisella moottorilla maksoi 15 000 euroa enemmän. Siinä vääntöä oli 310 Newtonmetriä.

En tiedä, onko tämä Porsche tuontitavaraa vai Suomi-auto. Mutta isänmaallinen teko tällä ajaminen joka tapauksessa on: tehtiinhän aikoinaan valtaosa näistä Boxtereista valtaosa Suomen Uudessakaupungissa. Muistan lukeneeni, että 110 auton päivittäisestä tuotannosta peräti 95 autoa tehtiin Uudessakaupungissa.

Koeajetulla Porschella oli ikää jo 17 vuotta, mutta mittarilukema oli vain 95 000 km ja hintapyynti alle 20 000 €.  Tällaiseen on varaa jo vähemmän rikkaallakin playboy-kokelaalla. Ei muuta kuin katto kesällä alas ja Kaivopuiston rantaan kruisailemaan ja ”pirkkoja” skottailemaan.

Nopea ja näppärä

Mittarilukemaa tietysti joku pahansuopa voisi epäillä: 95 000 kilometriä 17 vuodessa tekee vain vajaat 5600 kilometriä vuodessa. Vaan ähäkutti sanon pilkkakirveille ja ilkkujille. Ei tällaisia kangaskattoisia Boxtereita osteta ympärivuotiseen käyttöön, vaan rikkaiden kesäautoiksi. Ja käytettynä sellaisen voi ostaa vähemmän rikaskin playboy-kokelas.

Tilasin tästä Porschesta Trafista omistushistorian. Raportissa tiedot ulottuvat vain vuoteen 2012, jolloin auto rekisteröitiin Suomeen.

Koeajoon otettu Porsche Boxter edustaa Boxter-malliston ensimmäistä sukupolvea, jota valmistettiin vuodet 1996-2004. Se on otettu käyttöön kesällä 2012, jolloin Boxterille oli tehty pieni, lähes huomaamaton facelift. Tässä oli jo harmaat vilkut edessä ja takana, vuodet 1996-2002 ne olivat keltaiset. Pikkuisen kai oli pistetty puskureidenkin muotoja uusiksi.

Autoliike ilmoittaa tehoksi 220 hevosvoimaa, mutta käsittääkseni niiden määrä oli tässä vuoden 2002 facelift-mallissa noussut jo 228:een. Oli miten oli, niin tehoa tuntui olevan riittävästi. Sellaistakin olen lukenut automiesten väittäneen, että Porschen hevosvoimat voidaan laskea tuplana tavallisiin heppoihin verrattuna.

Ajossa vanhakin Boxter vaikuttaa nopealta ja näppärältä.   Käsivalintainen vaihdelaatikko niinikään tuntuu jämäkältä ja terävältä. Tätä mallia sai myös Tiptronic-automaattilaatikolla, mutta eihän nyt jukoliste tosimies Porschea automaattina halua!

Tuntuu ahterissa

Keskimoottorinen auto pysyy tiessä jämäkästi.

Vääntöä riittää mukavasti varsinkin alakierroksilla. Ja mikä parasta, kuusipyttyisen boxerimoottorin soundit kuulostavat makoisan täyteläisiltä. Soundi ei käy missään vaiheessa rasittavaksi, vaan pysyy korkeammillekin kierroksille asti monisävyisenä.

Kaksipaikkaisen auton matalan painopisteen ja erittäin tasapainoisen painonjakauman pystyy tuntemaan suoraan ahterissaan.

Vapaasti hengittävän V6-moottorin 2,7 litran iskutilavuus voi vaikuttaa melko vaatimattomalta, mutta bokserikone hyödyntää sen kuitenkin hienosti.  ”Perus-Boxter” kiihtyy nollasta sataseen 6.6 sekunnissa ja huippunopeus on 248 km/t.

Bensapihin tätä ei kannata tietysti ostaa, eikä muunlaisenkaan pihin. Yhdistetty kulutus nousee 10 litraan satasella ja Kaivopuiston rantoja kruisaillessa jopa 16 litraan satasella.

Dacian hinnalla

Koeajettu Porsche käy hyvin nuoren ja vielä uransa alussa olevan ”playboy-harjoittelijan” kesäautoksi. Kuoriltaan moitteeton ja ainakin mittarilukeman perusteella vähän ajettu peli kyllä kääntää katsee kruisaillessa kesäaikaan kangaskatto alhaalla Kaivopuiston rantoja.

Porschelle ei kukaan ilku. Jos se on vanha, se muuttuu tyylitietoisen harrastajan antiikkiautoksi. Tosin tätä Porschea kukaan urheiluautoihin vihkiytymätön edes tunnistaa 17 vuotta vanhaksi.  Ennen tätä koeajoa en itsekään näkisi eroja vuonna 2012 markkinoille tulleen 3. sukupolven Boxterin ja tämän 1. sukupolven Boxterin välillä.

Tämäkin Porsche vantaalaisen pientalon katoksessa varmasti havahduttaisi ”perusnaapurit” arvuuttelemaan onko sen omistaja lottovoittaja. Eikä pääomaa tarvita kuin uuden ja halvimman Dacian verran.

 

Porsche Boxster Cabriolet 2.7 Roadster vm. 2002
Mittarilukema: 95 000 km
 Moottori: V6, 2687 cm3, boxeri
Polttoaine: bensiini
Tehot: 220 hv (autoliikkeen ilmoittama)
Kiihtyvyys 0-100 km/t: 6.6 s
Huippunopeus: 248 km/t
Vääntö: 260 Nm
Yhdistetty kulutus: 9.9 l/100 km
Co2: 245 g/km
Myyjä: Autosilta, Espoo
Hinta: 18 999 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Saab 9-5 Aero – Oikea ”teräsleidi”
Hyvästi Avensis – pieni haikeus jäi
Koeajovideo: Miksi just Saab kestotestiin? Onko saabismi sairautta?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *