Kaasujalka

Koeajo Audi A1 – Uusi A1 isottelee

Julkaissut:

|

5.12.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi A1 – Uusi A1 isottelee

Uudistunut Audi A1 on ilmeeltään aiempaa miehekkäämpi ja tilavampi. Varsinkin ohjaamossa tunnelma on lähestulkoon kuin isommassakin Audissa. Silti A1 on yhä pikkuauto 3-pyttyisellä ja 1 litran bensamoottorilla.

Audi A1 oli alunperin pieni 3-ovinen henkilöauto. Tuotannon aloittaminen vahvistettiin joulukuussa 2006 ja valmistus aloitettiin syksyllä 2009. Audi A1 on eräänlainen Volkswagen Polon kalliimpi ja paremmin varusteltu sisarmalli, joka sijoittuu Audin mallistossa A3-mallin alapuolelle.

Nyt A1 on 5-ovinen ja on hitusen verran kasvanut joka suunnassa. Kokonaispituus on nyt 4029 mm, edeltäjä oli 5,6 senttimetriä nykyistä lyhyempi.

Leveyttä on 1740 eli siltä osin A1 on pysynyt melko lailla entisellään. Tavaratila vetää nyt 335 litraa, eli se on kasvanut peräti 65 litraa.Takaistuimet kumoon kaatamalla tavaratila kasvaa 1090 litraan.

Keulan ilme on aiempaa vahvempi ja nykytrendien mukaisesti vihaisempi. Huomio kiinnittyy leveään, alas sijoitettuun Singleframe-säleikköön ja sivuilla oleviin ilman sisäänottoaukkoihin. Konepellin reunan alla olevat yksityiskohdat viittaavat merkin ralli-ikoniin, Sport quattroon.

Mittojen valossa siis Audi A1 on kasvanut melkoisesti. Oikeasti se on kuitenkin edelleen kompakti pieni auto.

Pienen kuutiotilavuuden ja 3-pyttyisyyden ei kuitenkaan pidä antaa hämätä. Vaikka tehoja on saatu irrotettua myllystä vain 115 hevosvoimaa, ei A1:llä jää liikennevaloissa muiden tukkeeksi: nollasta sataseen A1 kiihtyy 9.4 sekunnissa. Aikoinaan 1.6-litrainen Avensikseni taisi kiihtyä nollasta sataseen 13 sekunnissa.

Ohjaamossa on isompien ja kalliimpien Audien tuntua. Suunnittelussa eniten on ajateltu kuskia, esimerkiksi kosketusnäyttö on käännetty aiempaa voimakkaammin kuskiin päin.

Navigointiohjelma A1:een pitää ostaa erikseen, joten koeajoviikolla tuli suunnistettua omalla matkapuhelimella.

Koeajoauton tavallista tiukempi urheilualusta piti kallistelut kurissa ärhäköissäkin kaarteissa ja tuntuma tiehen oli napakka.

Myös ohjaustuntumaa on pakko kehua hyväksi: se on tarkka ja vaste erinomainen.  Eli pienuudestaan huolimatta Audi A1 tarjoaa isompien Audien tavoin kelpoa ajettavuutta. Ohjaus ilahduttaa tarkkuudellaan ja vasteellaan.

Eniten ilahdutti, että 3-pyttyisen litran moottorin pörinä jää monia muita saman kokoluokan autoja paremmin ohjaamon ulkopuolelle. Sen sijaan koeajoauton 17-tuumaiset renkaat pitivät ääntä selkeästi enemmän kuin mihin isommissa Audeissa on totuttu.
S line -varustusta koeajoautossa edustavat mm. kattospoileri ja S line -puskurit. Niin ajovalot kuin takavalotkin ovat täysledejä. Koeajoauton istuimet oli vaihdettu Audi design selecto -paketin mukana paremmin muotoilluiksi urheiluistuimiksi.  Harmaalla kankaalla verhoiltujen istumien reunoissa oli kuparinväristä nahkaa.

Urheiluistuimet ovat kuitenkin melko kovat, pidemmässä ajossa reisien sivut painoivat vähemmän mukavasti.

Kosketusnäyttö oli sijoitettu kojelaudan keskelle ja sen toimintoja voi säädellä myös vaihdekepin viereisestä pyörösäätimisestä.

Rikkaan rouvan kauppakassi

Perusvarusteltu versiokin sisältää vakiovarusteena monitoimiohjauspyörän ja täysin digitaalisen mittariston, jossa on tarkka 10,25-tuumainen näyttö.

Monen muun mallin perusvarusteet pitää A1:een kuitenkin hankkia lisukkeina. Esimerkiksi sellaiset turvallisuus- ja mukavuusvarusteet kuin kaistavaroitin, mukautuva nopeusavustin ja pysäköintiavustin.

Hyvää on se, että Pre sense front -varoitin sisältyy jo halvimman mallin hintaan. Audi pre sense front tunnistaa kriittiset tilanteet, joissa on mukana ajoneuvon edessä olevia muita ajoneuvoja, edessä liikkuvia jalankulkijoita tai pyöräilijöitä.

Mukava pakkaus kaikkiaan ja jos olisin rikas mies, voisin ostaa tämän A1:n rouvalle kauppakassiksi.

Tavallisen miehen tuloja ja käyttöä ajatellen kuitenkin jo lähtöhinta on aika kova: 29 000 euroa. Lisävarusteineen koeajoauton hinta kohoaa jo lähes 35 000 euroon. Sillä saisi jo saman konsernin isomman Golf-farmarinkin. Ja menohaluisempi taas saisi samalla hinnalla 200-hevosvoimaisen sisarmallin,  Volkswagen Polo Gti:n.

Uskon kuitenkin, että moni nuori ja menestyvä kaupunkilainen on valmis maksamaan Audin brändistä tuntuvasti enemmän kuin vaikkapa saman kokoluokan aasialaisesta kilpailijasta.
Audi A1 Sportback Business S line 30 TFSI S tronic
Moottori R3, turbo, 999 cm³
Tehot: 116 hv
Vääntö: 200 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.4 s
Huippunopeus: 203 km/h
Yhdistetty kulutus: 6.0 l/100 km
CO2-päästöt 136 g/km
Vaihteisto: 7-lovinen automaatti
Mitat: pituus 4 029 mm, leveys 1 740 mm,  korkeus 1 409 mm, akseliväli 2 563 mm
tavaratila 335 l.
Lähtöhinta: 29 031 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 34 902 €

Plussat
Hyvät ja ketterät ajo-ominaisuudet
Tarkka ohjaus
3-pyttyiseksi yllättävän äänetön
Tilavan tuntuinen kokoluokassaan

Miinukset
vain 1-litraisia ja 3-sylinterisiä bensamoottoreita
Urheiluistuimet tuntuivat hieman kovilta
Rengasäänet (varauksella)

Jälkimaku
Kiva auto kaupungissa ja vähän pitemmilläkin matkoilla, mutta liian kallis.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Mercedes-Benz E300de – Oikeasti ympäristöystävällinen ja ripeä
Komea lomaunelma
Koeajo Opel Insignia – Sportahtava perhefarkku

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *