Kaasujalka

Koeajo käytetty Audi A6 – Ikä ja kilsat eivät tunnu missään!

Julkaissut:

|

11.10.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Audi A6 – Ikä ja kilsat eivät tunnu missään!

Audi A6 Allroad Quattro V6-turbodieselinä tarjoaa 11 vuotta vanhana ja yli 300 000 km ajettunakin niin herkullista kyytiä, että tämän päivän pikkuturbon rattiin meneminen tuntuu kuin muuttaisi vanhasta kartanosta kuppaisen lähiön uuteen vuokrayksiöön.

 

Meillä on päätoimittajan kanssa sellainen tapa, että mitä vanhempi ja herkullisempi menopeli tulee alle, sitä innokkaammin hakataan rattia. Se taas johtuu siitä, että vanhan premiumauton saa yleensä sellaiset 90 % halvemmalla kuin vastaavan uuden. Ja kun ei itse tarvitse murehtia korjauskustannuksia ja eteen tulevia ”miinoja”, voi keskittyä pelkkään ajonautintoon.

Sillä premiumautot on kautta aikain suunniteltu parhaan sen hetken tietämyksen ja osaamisen valossa. Eli jos keskitytään pelkkään ajoon ja unohdetaan tämän päivän älyratkaisut ja muut tingeltangelit, niin joskus tuntuu, että näistä vanhoista luksuspeleistä saa vähintään saman nautinnon kuin vastaavasta uudesta. 11 vuotta sitten autoissa oli isot ja vääntävät dieselmoottorit, joilla meno oli pakotonta.

Kuten oli tällä Audi A6 Allroadillakin, automaatin ja nelivedon kera. Kun huristelimme sellaisella Porvoon katuja ja pikkuteitä, niin aloin päätoimittajalle hihkua, että suurenkin rahakasan jostain lotosta tai Eurojackpotista voittaessani saattaisin ostaa tällaisen. Miksi maksaa uudesta samanlaisesta 100 000 €, kun soivan pelin saa 7900 eurollakin?

No juu. Tietysti kysymys on tyhmä: uusi on aina uusi ja koeajettu käytetty oli vuosimallia 2008 ja 314 219 kilometriä ajettua. Eihän niitä nyt ole mitään järkeä verrata! En kuitenkaan usko, että tähänkään hyvin huollettuun Audiin olisi muutaman vuoden säteellä tulossa remontteja yli 60 000 euron edestä, pahimmillaankin luultavasti vain 5000-10 000 euron edestä.

Äänetöntä menoa

Kun ikää tulee paljon, alkaa väkisinkin ajatella pelkkää ajonautintoa. Kun en itse oikein perusta nykyteknologiasta älyratkaisuineen, tai en pidä niitä ainakaan kaikkia ihan välttämättöminä, niin jäljelle jää vain se, miltä auto tuntuu persauksen alla. Ja tämä Audi tuntui ihan julmetun hyvältä. Tuntuu niin uskomattomalta, miten ajo voi olla edelleen kissamaisen hyrisevää ja pehmeää, vaikka auton pitäisi olla normijärjen mukaan loppuun ajettu. Kitinät, natinat ja erilaiset resonoinnit loistavat poissaolollaan. Vain kaasua polkaistessa V6-moottori hörähtää suloisesti.

Koeajettu Audi A6 Avant edustaa A6-malliston kolmatta polvea, joka tuli markkinoille vuonna 2004. Se näyttää edelleen ihan modernilta ja hienolta autolta ja uskon, että tavallisen palkkatason rivitalonaapurustossa se herättäisi edelleen kateutta, vaikka naapuri itse ajaisi neljä kertaa kalliimmalla uudella Skoda Octavialla. Ajossa jousitus on äänetön ja pehmeä. Tosin terävät tien epätasaisuudet tuntuvat matkustamossa lievänä tömähtelynä. Kaasun rauhallinen kaasun vaste ja automaattivaihteisto tekevät ajamisesta miellyttävää.

Parhaimmillaan vanha A6 on maantieajossa. Vaikka tämän päivän valossa 2.7-litraisen V6-auton 179 hevosvoimaa tuntuvat moottorin kuutiotilavuuteen nähden vaatimattomilta, niin kyllä ne riittävät kyyditsemään riittävän puhdikkaasti ja ennen kaikkea pakottomasti. Hienoa on myös automaatin täsmällinen toiminta. Ohjaustunto on riittävä ja eteneminen rauhallista, tosin auto osoittautui hiukan uraherkäksi.

Saksalaisen ADAC-tiepalvelujärjestön raportteihin on kirjattu vikamahdollisuudet ruiskutuspumpuissa.  ADACin mukaan tielle jättäviä vikoja vuoteen 2008 asti mm. hiukkassuodattimen tukkeutuminen ja  ollut mm. moottorinohjauksen sekä polttonestepumpun rikkoutuminen.

Meno on niin hiljaista ja pakotonta, että maantieajossa pitää pysyä tarkkana, ettei nopeus nouse liian suureksi. Kyllä taas paukuteltiin päätoimittajan kanssa rattia.

Omistajatkin ylistävät

Nettiauto.comin käyttäjäkokemukset ovat lähes yksinomaan ylistäviä:
”AUDI A6 ALLROAD, 2006, farmari. Yksi parhaista autoista mitä olen ajanut!!”
Mies, Punkalaidun, 24.8.2015

”AUDI A6 ALLROAD, 2006, farmari. Vastaa odotuksia, varma ja luotettava perheauto”
Viljo, Karkkila, 8.5.2017

”AUDI A6 ALLROAD, 2001, farmari, Yli 400tkm ajettu ja kilsat ei näy autossa muualla kuin mittarissa, muuten todella kestävää tekniikkaa paitsi 2.5tdi 285tkm kohdalla jouduttu vaihtamaan nokka-akselit, mutta taas sen jälkeen menty lähes ongelmitta!”
Mies, Orimattila, 24.10.2014

”AUDI A6 ALLROAD, 2004, farmari. Erittäin miellyttävä ajaa kun autossa ilmajouset, tasainen kulkija. Kun auton pitää kunnossa niin ei ole suurenpia murheita, vaikka tämä yksilö oli Jenkki, tosin diplomaatti auto. varusteita, kaikki mitä tuossa autossa voi olla! Mahtava peli talvi liukkaille, pääsee pahenpiinkin paikkoihin mihin tavallisella a6:lla ei ole asiaa!”
Jarmo, Varkaus, 18.03.2018

 

Audi A6 Allroad Quattro V6 TDI
Vuosimalli: 2008
Mittarilukema: 314 219 km
Moottori: 2698 cm3
Tehot: 180 hv
Vääntö: 380 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.3 s
Huippunopeus: 215 km/t
Co2-päästöt: 230 g/km
Yhdistetty kulutus: 8.6 l/100 km
pit.lev.kork.aks.väli  4934, 1862, 1519, 2833
Myyjä: Porvoon Autopalvelu
Hinta: 7900 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *