Kaasujalka

Mercedes-Benz E 500 V8 – tästä ei auto miehekkäämmäksi tule!

Julkaissut:

|

12.9.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benz E 500 V8 – tästä ei auto miehekkäämmäksi tule!

Eipä olisi päätoimittaja voinut paremmin päivää piristää kuin viemällä koeajolenkille 17 vuotta vanhalla E-sarjan V8-Mersulla.

Mercedes-Benz E 500 A jo pelkästään nimenä saa Nettiauto.comia selatessa veden kielelle. Vesi kielellä muuttui suorastaan vuolaasti suusta valuvaksi kuolaksi, kun päätoimittaja sellaisella karautti pihaan ja päätimme lähteä ajamaan koeajolenkin Korsossa saakka.

Muistelisin, että viimeisen kerran olen nähnyt viisisatasen Mersun jo 1990-luvun puolella, kun haastattelin erääseen aikakauslehteen romanikuninkaaksi kutsuttua Allan Hagertia. Tosin hänen alla oleva Mersu  oli 2-ovinen ja S-sarjan coupe, jonka mallimerkintä oli SEC.

Kuola valuen Korsoon…

Jo kehä III:lle Vihdintieltä päästessäni mietin, miten pitäisin suupielistä valumaan tuppaavan kuolan huulien sisäpuolella. Oli se vaan niin hienoa se V8-bensamoottorin pehmeä hyrinä. Mersulla oli matkamittarissa jo 391 000 km, mutta se ei tuntunut missään. Kilometreistä huolimatta nahkasisustuskin oli yhä ihan riittävän iskussa.

Vaikka auto oli niinkin vanha kuin vuosimallia 2002, niin kyllähän 391 000 kilometriä on kunnioitettava lukema. Väkisinkin tuli mietittyä, että kukahan tällaisen bensahirmun on ostanut näin runsaaseen ajoon. Onhan tällä Mersulla ajettu vuosittain keskimäärin 23 000 kilometriä. Yhdistetyksikin kulutukseksi Autodata kertoo 11,1 litraa satasella, kaupunkiajossa viisisatanen hörppää 17.3 litraa satasella.

En kyllä usko, että millään ilveellä vanhalla ja 5-litraisella V8-bensamyllyllä pääsee edes matka-ajossa tehtaan lupaamaan 7,5 litraan, kun hädin tuskin alle 7 litran satasella selviän omalla, vuosimalli 2009 C-sarjan bensa-Mersullakaan. Ja minulla on sentään ihan perusbensamoottori, kompressoriahdettu 1.8-litrainen rivinelonen.

Mutta, ei hitto! Eihän tänne nyt pitänyt tulla jaarittelemaan ikävystyttäviä jostain niinkin mitättömästä asiasta kuin bensankulutuksesta. Eihän tällaista Mersua ole hankkinut uutena, eikä sitä osta vanhanakaan tylsimys, joka laskee kaikki menonsa ja tulonsa tarkalleen vatupassissa. Nyt pitää hehkuttaa ja ylistää!

Isolla autolla ei taatusti jää jalkoihin: monipisteruiskutusa-V8 ampaisee nollasta sataseen 6.5 sekunnissa ja jos tulee kova kiire, niin huippunopeus on 250 km/h. 306-hevosvoimainen voimamylly tarjoaa upean väännön, 460 Nm.

Kalliin suunnittelun helmi

Vuoden 2002 alussa esitelty toinen Mercedes Benz E oli markkinoille tullessaan monin tavoin edistyksellinen auto jo ihan perusversionakin. Mercedes kertoi käyttäneensä siihen kaiken osaamisensa ja kaksi miljardia euroa.

Moottori ja vaihteisto pelaavat vanhassakin E500 -Mersussa edelleen hienosti. Moottori vetää hyvin ja tasaisesti, eikä ongelmia esiinny korkeammillakaan pyörintänopeuksilla. Myös automaattivaihteistossa kaikki pelaa: vaihdot eivät viipyile ja ne toimivat yhä kuin uutena.

Sisällä autossa äänimaailma on edelleen upean rauhallinen, eikä sitä 390 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta pääse särkemään mmitkään ylimääräiset nitinät ja natinat kojelaudasta tai ovista. Myös tuulensuhinat loistavat poissaololllaan. Äänettömyys ihastutti jo senkin takia, että koeajoviikolla Mersussa oli vielä talvirenkaat alla.

Kaunein E-Mersu?

Varustelista on kattava. Sähköpenkeistä kuljettajan penkki on muistilla ja penkit ovat paitsi lämmitettävät, myös viilennettävät. Panorama-kattoikkuna on sähkötoiminen ja autossa on ilmajuouset. Auto on juuri huollettukin.

Itse asiassa juuri tämä E-sarjan viisisatanen tuntuisi kaikkein herkuimmalta vaihtoehdolta: vanhemmat S-sarjan Mersut kun ovat jo mielestäni melkoisia ”lohnakkeita”. Tämä korimalli on luultavasti E-sarjan Mersun historian kaunein.

Sen verran karvaita kokemuksia on jo omasta 10 vuotta vanhasta C-sarjan perusmallin bensa-Mersusta, että niin hullu en sentään ole, että tämän auton ostaisin nykyisillä tuloilla. Oikein hirvittää, mitä maksaisi tämän auton ilmajousituksen korjaaminenkin, kun juuri maksoin oman Mersun ihan tavallisten etujousien uusimisesta 700 euroa.

Mutta jos rahaa tulisi vaikkapa 50 000 euron verran ylimääräistä jostain, niin voisin riskin ottaakin.

Mercedes-Benz E 500 A
Vuosimalli: 2002
Mittarilukema: 391 000 km
Moottori: V8, 4966 cm3
Tehot: 306 hv
Vääntö: 460 Nm
Co2-päästöt: 276 g/km
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: automaatti
Vetotapa: takavetoinen
Varusteet: mm. Avantgarde-nahkaverhoilu, sähköpenkit (kuljettajan penkki muistilla), lämmitettävät/viilennettävät etupenkit, sähkötoiminen panorama-kattoikkuna, ilmajousut, pysäköintitutka Parktronit, Bi-xenon ajovalot, monitoimiohjauspyörä, vakionopeudensäädin, 2 x alumiinivanteet
Myyjä: Autoplaneetta Espoo
Hinta: 7900 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Audi A6 – Ikä ja kilsat eivät tunnu missään!
Koeajo käytetty VW Tiguan – Vanhakin bensa-Tiguan vakuuttaa laadullaan
Koeajo Saab 9-3 vm.2000 – kuin kotiin palaisi!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *