Kaasujalka

Koeajo käytetty Cadillac SRX – ”Piukkapöksystä kaikki tykkää, vuan lotohousulla on rahhoo”

Julkaissut:

|

24.4.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Cadillac SRX – ”Piukkapöksystä kaikki tykkää, vuan lotohousulla on rahhoo”

Amerikkalaista isoa autoa ajaessa syntyy viisaita ajatuksia. Kun ajoin Cadillac SRX -maasturilla oivalsin, että ”piukkapöksystä kaikki tykkää, vuan lotohousulla on rahhoo!”.

Järki-ihminen hankkisi Cadillac SRX :n sijasta japanilaisen kotteron. Sen sijaan nautiskelija ja elämän erilaisten aisti-ilojen ystävä ostaisi ilman muuta Cadillacin.

Meillä on Kaasujalka-lehdessä sellainen työnjako näitä äijäautoja testaillessa, että päätoimittaja sen etsii ja minä sitten nautiskelen ja ajan.

Kun päätoimittaja kertoi kurvailevensa meille Cadillac SRX:lla, minä tietysti hykertelin käsiä hieroskellen. Pitkästä aikaa saataisiin taas fiilisellä sen sijaan, että vaivataan päätä sellaisilla turhilla pohdinnoilla kuin sillä, minkälainen auto on järkevää ostaa.

Cadillac SRX nimittäin on kaikkea muuta kuin järkimiehen, saatikka sitten porkkananpurijan auto. Bensaa 3.6-litrainen V6-bensapannu vie niin paljon, että mieleen tulee isävainaan sutkauttama savolainen kansanviisaus: ”Piukkapöksystä kaikki tykkää, vuan lotohousulla on rahhoo”.

Kallis pitää ja omistaa

Nettiauto.comissa kuusi SRX:n omistajaa on antanut autostaan arvosanoja, kolme on jättänyt vapaamuotoisia kommenttejakin. Arvioissa ei juuri ole kiitelty käyttökuluja. Loviisalainen Henrik kirjoittaa: ”Ihan mukava, mutta kallis pitää ja omistaa. Kulkee kuin riivattu: silloin menee bensaa ja paljon”. Jos ajaa 100 kilometrin tuntivauhtia  niin voi joskus harvoin päästä jopa alle kymmen litran kulutuksella.

Sen sijaan hämeenlinnalainen Ismo on keksinyt, miten käyttökuluja voisi hilata hieman alemmas: ”Etanolikäyttöisenä kilpailukykyinen polttoainekuluiltaan paljon pienempien autojen kanssa”.

Ismon mukaan SRX on myös hyvä ajaa, varusteltu kattavasti, eikä siinä ole ilmennyt epätavallista kulumista tai vikoja.

Kuten Jukka Raumalta toteaa, SRX on ennen kaikkea auto tukevaa, tilavaa, hiljaista ja pystyvää autoa tarvitseville.

Ulospäin SRX näyttää enemmän järkälemäiseltä farmarilta kuin maasturilta. Koeajoon saatiin espoolaisesta Autosillasta SRX 3.6-litraisella V6-bensamoottorilla. Siinä on sellaiset Co2-päästöt, että vihreiden puoluekokoukseen sillä ei taitaisi olla asiaa: lukema on hulppeat 349 g/km.

Ei ravistele munaskuita

Tehoa konepellin alta löytyy 258 hv. Tietysti, jos haluaa oikein mukavasti pörryytellä, niin kannattaa ottaa siitä 4.8-litrainen V8 Luxury Sport -vaihtoehto. Sen konepellin alta kun löytyy tehoa 324 hevosvoimaa ja auto hörppäsee kaupunkiajossa menovettä ainakin 19 litraa satasella.

Cadillac SRX on siis todella vähän ajavan taikka sitten todellisen rahamiehen auto.

Kulmikas kori, raskas maski ja kantikkaat ajovalot luovat autoon miehekkään tunnelmaa. Akseliväliä on melkein kolme ja kokonaispituutta lähes viisi metriä. Tässä autossa totisesti on karismaa!

Matkustusmukavuus tuskin voisi olla parempi kuin SRX:n nahkapenkillä istuessa. Upea alusta ja viimeistelty äänieritys tekevät isosta maasturista immuunin lähes kaikille tienpinnan puutteille.

Alumiinirakenteinen 3,6-litran V6-moottori vetää hienosti, ja automaatin auttamana kierroksia käyttäen se liikuttaa runsaan kahden tonnin painoista autoa ripeästi.

Pikkutöyssyt eivät munaskuita ravistele, ja pidosta huolehtii jatkuva neliveto.

Koeajolenkin päätteeksi tuli taas pitkästä aikaa oikein kunnolla ikävä aikoja, jolloin autot saivat olla AUTOJA isolla A:lla!

 

Cadillac SRX 3.6 V6 Sport Luxury AWD
Vuosimalli: 2005
Mittarilukema: 260 000 km
Moottori: 3600 cm3, V6
Polttoaine: bensiini
Tehot: 258 hv
Yhdistetty kulutus: 11,2 l/100 km
Vääntö: 346 Nm
Päästöt: 349 g/km
Varustelu: mm. nahkasisustus, sähkösäätöiset istuimet muistilla, erikoisvanteet, panorama-lasikatto.
Mitat: pituus 4950 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1670 mm, akseliväli 2957 mm.
Myyjä: Autosilta /Jagro Oy, Espoo
Hinta: 8 499 €

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *