Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz GLK – Runsaat kilometrit eivät ajonautintoa syö

Julkaissut:

|

17.4.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz GLK – Runsaat kilometrit eivät ajonautintoa syö

Mercedes-Benz GLK oli vuonna 2008 markkinoille tullessaan kuin venytetty ja korotettu C-sarjan farmari-Mersu. Iäkäskin ja paljon ajettu GLK on yhä miellyttävän henkilöautomainen kaupunkimaasturi.

GLK on nelivedosta huolimatta selkeästi katumaasturi, ei ns. ”oikea maasturi”.  Vaan tuskinpa sitä kukaan oikeaa maasturia tarvitseva onkaan ostanut.

Eiköhän tällaiselta autolta sitä nelivedon tuomaa lisäturvaa haeta lähinnä lumisena talvena kaupunkiliikenteeseen, Lapin hiihtolomareissuille ja valtateille?

GLK tulikin selkeästi kilpailemaan BMW:n 3-sarjan ja Audi Q5:n kanssa.

Korotettu C-Mersu?

Ajaminen vuosimallin 2009 GLK:lla on hyvin samanlaista kuin samanikäisellä C-Mersulla. Autojen akseliväli on lähes sama ja alustarakenteetkin noudattavat samaa kaavaa. Korin altakin löytyy paljon yhteisiä tekijöitä. GLK vain on kuutisen senttiä pidempi ja 20 senttimetriä korkeammalla. Yhdessä suhteessa C-Mersu jopa tarjoaa GLK:ta enemmän: takapenkit pystyssä sen tavaratila vetää 485 litraa ja GLK:n peräkontti vetää vain 450 litraa.

Särmikkäästi ja näyttävästi muotoiltu GLK häviää tavaratilansa puolesta mm. Audi Q5:lle ja Volvo XC60:lle.

Nelivetotekniikka on toisen sukupolven 4Matic, eli voimasta taakse jakautuu 45 % eteen ja 55 % taakse.

Koeajoon otetussa GLK 320 CDI 4Maticissa oli 3,2-litrainen V6-dieselmoottori. Vaikka mittarilukema oli jo vähän vajaa 200 000 km, niin meno oli suloisen pakotonta ja maukasta.  Melutaso on iäkkäässäkin GLK:ssa kiitettävän alhainen.

Ehkä tämä moottorivaihtoehto ei ole Suomen oloihin se kaikkein tarpeellisin, mutta se tekee GLK:sta todellisen ajajan auton. 220 hevosvoiman teho ja 540 newtonmetrin vääntö liikuttavat autoa todella reippaasti. Tosin melkoisesti GLK V6-moottorilla hurluttaa myös myös dieseliä, kaupunkiajossa jopa lähes 10 litraa satasella.

220 CDI BlueEfficiency -version 2,1-litrainen turbodiesel tuottaa 170 hevosvoiman tehon ja 400 newtonmetrin väännön ja kulutuskin menee alle 7 litran satasella.

Mutta nämä ovat valintakysymyksiä: tehoa ja vääntöä vai taloudellisuutta? Moni ”todellinen” Mersu-mies on sitä mieltä, että GLK vaatii ehdottomasti V6-pannun.

Ei kaikkein käytännöllisin

7-lovinen automaattilaatikko tekee menosta tasaista, helppoa ja suorituskykyistä.  Kaikki ratkaisut eivät kuitenkaan tunnu kovin käytännöllistä. Oma auto on samanikäinen C-sarjan perus-Mersu. Olen tottunut siihen, että tuulilasinpyyhkimet, pissapojat ja vilkut hoidetaan kaikki yhdellä ohjauspyörän vasemmalla puolella olevalla viiksellä.

Kun takana on pitkä putki muiden autojen koeajoja, ratkaisu vaati taas totuttelua.

Ohjaus välittää renkaiden asennon ja tuntuman hienosti. Miinuspuolena on, että ohjaus palauttaa heikosti hitaassa ajossa.

Tuonti-Mersu

Auto oli huippusiisti ja huoltotositteita selatessa päättelin, että se on tuotu alunperin Suomeen Ruotsista. Ja sehän ei ole ollenkaan huono juttu: Ruotsissa tiettävästi autoista pidetään parempaa huolta kuin Suomessa.

Eikä puhtaasti ”Suomi-autoja” vastaavilla kilometreillä oli juuri edes tarjolla. Samanikäisiä eli vuosimallin 2009 GLK-Mersuja oli helmikuun lopulla Nettiauto.comissa tarjolla 45 kappaletta. Enimmillään niillä oli ajettu jopa 400 000 km, pääsääntöisestikin mittarilukemat olivat yli 200 000 km.

Kun ostin oman C-sarjan Mersun vuosimallia 2009 vuosia sitten, ajattelin 1.6-litraisen Toyota Avensiksen jälkeen, että kompressoriahdettu perus-Mersu 1.8-litraisella bensamoottorilla täyttää tarpeet ihan hyvin.

Ajettuani V6-dieselmoottorisella 320 CDI GLK:lla ajattelen toisin. Mersu pääsee oikeuksiinsa vain, kun vääntöä ja tehoa on riittävästi.  Vaikka se iäkkäänäkin erinomainen ajo-ominaisuuksiltaan, erityisen hyvää on jousitusmukavuus ja äänieristys.

Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC A
Vuosimalli: 2009 (ensirek.12-2008)
Mittarilukema: 194 300 km
Moottori: V6, 2987 cm3, turbo, suoraruiskutus
Polttoaine: diesel
Tehot: 224 hv
Vääntö: 540 Nm
Vetotapa: neliveto
Yhdistetty kulutus: 7.9 l/100 km
Huippunopeus: 220 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.5 s
Vaihteisto: 7-portainen automaatti
Mitat: pituus 4528 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1680 mm, akseliväli 2755 mm
Myyjä: STC Car Center, Tuusula
Hinta: 18 900 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Saab 9-3 vm.2000 – kuin kotiin palaisi!
”Piukkapöksystä kaikki tykkää, vuan lotohousulla on rahhoo”
Korean jenkki pizzalähetille

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *