Kaasujalka

Korean jenkki pizzalähetille

Julkaissut:

|

11.4.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Korean jenkki pizzalähetille

 

”Korean ja Puolan jenkki” Chevrolet Aveo olisi varmaan oiva peli aloittelevalle pizzalähetille, kunhan lättyjä ei pidä kuskata kymmentä kilometriä etäämmäs. Kumppanin nalkutustakaan ei häiritse, kun sitä ei helposti edes kuule.

Nimitys ”Korean ja Puolan jenkki ” tulee siitä, että Chevrolet on alkujaan jenkkimerkki, mutta liiketoiminnan ostaneet korealaiset valmistivat Aveota Puolassa.

Kaikkiaan Chevrolet Koleosin korvannut Aveo on sympaattinen pikkuauto. Sen jälki on viimeisteltyä, ohjaamo selkeä ja toimiva. Jo lyhyellä koeajolenkillä kävi kuitenkin selväksi, että se on nopeiden ja lyhyiden etäisyyksien auto. Istuimet eivät tarjoa kovin hyvää tukea ja jos matkaa Burger Kingiin olisi tullut vähänkin nyt ajettua 7 kilometriä enemmän, niin seniorin selkä olisi puutunut.

Me Kaasujalassa aina mietimme, mille ammattiryhmälle tai ihmistyypille, mikäkin auto sopisi. Päätoimittaja keksi, että Aveo olisi oiva peli vaikkapa vantaalaisen taajaman pizzalähetille, kun ajomatkat jäävät muutamaan kilometriin kerrallaan.

Koleos ei myöskään ole kovin hiljainen auto. Talvirenkaiden rohina ja tuulensuhinat tunkivat kohtuullisen voimakkaasti sisään jo kehä ykköstä kahdeksaakymppiä körötellessä. Se tietysti voi olla ihan hyväkin juttu vaikkapa avioriidan koittaessa. Rengasäänet ja tuulensuhinat peittävät melko tehokkaasti kumppanin nalkutuksen.

Puhditon maantiellä

Hydraulisesti toteutettu ohjaus toimi koeajoautossa tarkasti ja palautti hyvin. 1.2-litraisella ja 84-hevosvoimaisella bensamoottorilla pärjää hyvin kaupunkioloissa, mutta maantieajossa meno on tukkoista ja valjua. Riittävää kiihtyvyyttä sai ajaessa etsiä kakkosvaihteelta asti.

Sen sijaan sisustuksen viimeistely tuntui jämäkältä. Muovia on käytetty runsaasti, mutta silti pinnat eivät ole halvan näköisiä. Koeajoautossa ei kuulunut myöskään kitinöitä. Sisätilat ovat myös yllättävän runsaat. Edessä istutaan melko pystyssä ja se jättää takapenkkiläisille tilaa: heidänkään ei tarvitse istua polvet suussa.

Hyvää on myös tuon ajan pikkuautoksi melko vakuuttava ulkonäkö. Keulan rakenne on paljon edeltänyttä Koleosia ilmeikkäämpi.

Aveota tuskin on tehtykään nautiskelijoille. Uskoisin sen kuitenkin tarjoavan kohtuuhintaan melko huoletonta ajoa vielä pitkäksi aikaa. En usko, että tämän jo 131 000 kilometriä matkamittariin keränneen Aveon kyyti on ollut yhtään sen erinomaisempaa uutenakaan.

Saksan suurin katsastuslaitos TÜV kokosi vuonna 2013 vikatilaston 2-3 vuotta vanhoista autoista. Ykköseksi sijoittui se, jossa oli vähiten vikoja, se oli Opel Meriva. Aveo jäi sijaluvulle 120.

Totuus ei löydy vikatilastoista

A-katsastuksen vuoden 2014 vikatilastoissa vuosimallin 2009 Aveo jäi sijaluvulle 62, kun automalleja listalla oli kaikkiaan 74.  Mitään erityistä yksittäistä syytä ei hylkäyspäätöksiin mainittu.

Vaan eiväthän katsastustilastot kerro koko totuutta. Hylkäykseen johtavat perusteet voivat tulla hyvin halvallakin korjatuista asioista.

Kuten eräs katsastusmies sanoi Fiatista: ”Joo, tarvitaanhan Fiiuun niveliä. Mutta Fiatiin niitä ostaa pussillisen samalla hinnalla kun johonkin toiseen merkkiin yhden”.

En tiedä, päteekö sama Aveoon. Nettiauto.comista Aveosta löytyy 14 kommenttia. Mies Kuhmalahdelta kehuu: ”Perheen luotettavin auto,vaikka toisena autona ollut käytössä lähes uusia paremman luokan autoja”.

Yhtä vuolaasti kehuu 24.3.2015 Nainen Lohjalta vuosimallin 2006 Aveotaan: ”Luotettava menopeli. Itsellä ollut 5 eri autoa elämäni aikana, ja Aveo oli näistä edullisin, mutta kaikista luotettavin auto. Vähän on äänekäs, mutta ei se menoa haitannut…”.

 

Chevrolet Aveo 1.2 LS 5d
Vuosimalli: 2009
Mittarilukema: 131 000 km
Moottori: 1206 cm3
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Vetotapa: etuveto
Korimalli: 5-ovinen hatchback
Teho: 84 hv
Yhdistetty kulutus: 5.5 l/100 km
Vääntö: 114 Nm
Mitat: pituus 3920 mm, leveys 1680 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2480 mm
Tavaratila: 220-980 l.
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Mercedes-Benz GLK – Runsaat kilometrit eivät ajonautintoa syö
Koeajo käytetty Opel Ampera – Plug-in -pioneeri
Koeajo käytetty Mazda 6 – Mikä on, kun kauppa ei käy?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *