Kaasujalka

Koeajo käytetty Opel Ampera – Plug-in -pioneeri

Julkaissut:

|

1.4.2019

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Opel Ampera – Plug-in -pioneeri

2012 markkinoille tullut Ampera oli seinästä ladattavien plug-in -hybridien pioneereja, se kulki jo silloin 50 kilometriä pelkän sähkön voimalla.

Kun Ampera tuli markkinoille, sen ainoa kilpailija Suomessa oli Toyota Prius. Latausenergiaa hyödyntävä Prius oli tullut markkinoille jo vuonna 2003, mutta seinästä ladattavaa sähköä hyödyntävä vaihtoehto siihen tuli vasta 2012.

Amperaa ja Priusta verrattiin silloin poikkeuksetta toisiinsa. Teknavi-ohjelman katugallupissa Ampera päihitti tyylipisteissä auttamattomasti Priuksen, joka ulkonäöltään ei poikennut sanottavasti Priuksen jo hieman vanhahtavalta näyttävästä perushybridistä. Tosin Priuskin oli uudistunut hetkeä aiemmin, mutta perusmuodoiltaan se muistutti edelleen hyvin paljon jo 10 vuotta aiemmin esiteltyä mallia.

Ampera näytti vuonna 2012 futuriselta ja mahdollisuus ladata sähköä seinästä oli vielä niin mullistava juttu, että moni ei välttämättä edes mieltänyt, ettei se sentään ollut ihan täyssähköauto. Tänä päivänä jo ymmärretään plug-in -hybridin ja täyssähköauton ero.

Eroaa muista Opeleista

Ulkoapäin sukkulamaisesti muotoiltu Ampera näytti huikean futuristiselta, ja se tietysti lisäsi vielä enemmän vaikutelmaa mullistavasta sähköautosta.Etuvalotkin olivat bumerangin muotoiset. Amperaa ei juuri yhdistetty Opel-perheen muihin autoihin, Astroihin ja Insignioihin.
Sisätiloiltaan vanha Ampera tarjoaa paikat neljälle. Keskitunnelissa T:n muotoon sijoitettu akusto rajoittaa tilaa. Takaluukku aukeaa korkealle, aina takalasin yläosasta saakka, siksi tavaroiden lastaaminen on vaivatonta. Tavaratilan alapohjan alla on paikka latausyksikölle.

Kuljettaja löytää itselleen hyvän ajoasennon helposti ja penkit antavat tukea hyvin. Fiilis kuljettajan paikalla on kuin tietokonepeliä katsoisi.

Koeajopäivänä oli pakkasta ja penkin automaattisesti alkava lämmitys hieman hämmensikin. Kun ahterin alla oli tarpeeksi lämpöä, niin lämmitys myös päättyi automaattisesti.

Liikkeelle lämpimästä autohallista Ampera lähti äänettömästi. Vuonna 2012 oli vielä mullistavaa, että auto kulki pelkällä sähköllä niin kauan kuin akussa riitti virtaa. Plug-in -Priksesta Ampera erosi eniten juuri siinä, että kun kiihdyttäessä polttomoottori tuli antamaan Priukselle lisäpotkua, kulki Ampera edelleen sähköllä ja polttomoottori tuli vain lataamaan akkuja.

Tämä ero teki Amperasta aikanaan myös plug-in -Priusta äänettömämmän.

Täyslatauksella 50-80 km

Koeajolenkki jäi pariinkymmeneen kilometriin, joten koko sen ajan Ampera kulki sähköllä. Täydessä latauksessa Ampera etenee pelkällä sähköllä 50 -80 kilometrin matkan, plug-in -Priukselle taas luvattiin vain 20 kilometriä sähkön voimalla

Amperan alusta on tehtyä pehmeäksi, joten sporttinen menoveikko ei sillä ajamisesta ”kicksejä” saa. Sähkömoottorin voimalla vääntöä riittää kuitenkin ihan alakierroksilta lähtien mukavasti: Ampera reagoi välittömästi kaasun polkaisuun.

Ohjaus on kevyt ja tunnoton. Siksi Ampera sopiikin paremmin kaupunkiköröttelyyn kuin valtateille ja moottoritienopeuksiin. 1700 kilon paino tekee menosta rauhallista.

Laadukas vaikutelma

Edelleen yli 100 000 kilometriä ajettu vuosimallin 2014 jättää laadukkaan ja edelleen yllätävän nykyaikaisen vaikutelman. Se tuntuu laadukkaalta: sisätiloissa ei kuulu minkäänlaisia resonointeja tai kitöinöitä.

Aggressiivisen näköisellä Astralla saa kaupungin hidastetöyssyihin ajassa kuitenkin olla tarkkana, koska keulan ilmanohjain ottaa helposti tiehen kiinni. Myös jarrupolkimen lievä viive jättää toimimisen varaa.

Valmistaja lupasi aikoinaan, että Amperalla voi ajaa yhdellä latauksella ja tankillisella bensaa 500 kilometriä. Polttoainesäiliön tilavuus on 35 litraa ja sen täyttäminen nykyisillä polttoaineen hinnoilla tietäisi 49 euron kustannusta.

Eli matka-ajoa ajavalle kohtuullisesti ajavalle kerrostaloasukkaalle ilman latausmahdollisuutta käytetty Ampera ei ole järkivalinta.Taloudelliseksi se tulee vasta sitten, kun ajaa enimmäkseen lyhyitä pätkiä taajamassa ja voi ladata autoaan oman seinän pistokkeesta.

Autotalli.comissa vaihto-Amperoiden yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan järjestään 1.2 litraa satasella. Ei se ole valehteluakaan: jos tosiaan ajaa pätkäajoa taajamassa ja pitää autoa jatkuvasti latauksessa, tuo lukema on kyllä saavutettavissa.  Autodata-tietokannassa ilmoitetaan kuitenkin bensankulutuksen lukemat realistisemmin, 3.8 litraa satasella yhdistelmäajossa.

Tällainen seniori-ikäinen vantaalainen omakotiasuja voisi hyvinkin harkita käytettyä Amperaa.Paitsi taloudellisuuden, myös sen äänettömyyden takia. Kaupunkiajossa se on erittäin miellyttävä auto.

Opel Ampera 1.4 E-REV 111 KV AT
Vuosimalli: 2013
Mittarilukema: 85 000 km
Korimalli: 5-ovinen hatchback
Moottori: bensamoottori 1398 cm3 + 2 sähkömoottoria
Tehot: ajomoottorina toimiva sähkömoottori 150 hv, bensamoottori 86 hv
Vääntö: yht. 370 Nm
Yhdistetty kulutus: 1.2 l/100 km (myyjän ilmoittama), 3.8 l/100 km (auto-data.net)
Co2-päästöt: 27 g/km
Vaihteisto: automaatti
Suorituskyky: huippunopeus: 161 km /h, kiihtyvyys 0-100 km/h: 9 s
Mitat: pituus 4498 mm, leveys 1787 mm, korkeus 1439 mm, akseliväli 2685 mm, tavaratila 310 l
Hinta: 21 250 € (suositushinta 51.324 € uutena v. 2013).
Myyjä: LänsiAuto, Helsinki Herttoniemi

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Mercedes-Benz GLK – Runsaat kilometrit eivät ajonautintoa syö
Korean jenkki pizzalähetille
Koeajo käytetty Mazda 6 – Mikä on, kun kauppa ei käy?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *