Kaasujalka

Koeajo Audi A7 – Huippumukava

Julkaissut:

|

15.10.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi A7 – Huippumukava

Uusi Audi A7 on markkinoiden yksi mukavimmista autosta, mutta ei enää niin aktiivisen kuskin namupala mitä aiemmin.

Toisen polven Audi A7 on ulkoisesti selkeästi särmikkäämpi kuin edeltäjänsä, vaikka hyvin paljon muistuttaakin ensimmäistä sukupolvea. Jos ulkomuotojen suhteen muutos on ollut maltillista niin samaa ei voi sanoa ohjaamon puolella, sillä täällä ollaan otettu aimoloikka entistä ylellisempään fiilikseen ja digitaaliseen aikaan.

Moottorimerkinnöissä Audi on mennyt BMW:n ja Mercedes-Benzin kanssa samaan suuntaan, sillä merkinnästä on moottoritilavuus jäänyt kokonaan pois.

Suomen hinnastossa on kolme eri versiota, jotka ovat kaikki turboahdettuja V6-moottoreita. Kaksi on dieseliä ja yksi bensa. Tämän koeajetun lisäksi on 45TDI, joka on myös kolmelitrainen, mutta tehoa 231 hevosvoimaa. Se on neljä tuhatta euroa edullisempi kuin tämä koeajettu versio. Kaikki versiot ovat luonnollisesti nelivetoisia quattroja ja varustettu automaattivaihteistolla. Hybridimallia ei vielä ole saatavana. Kovin suuri ennustaja ei tarvitse olla veikatessaan, että S7 ja RS7 tulevat vielä myöhemmässä vaiheessa.

Mukava, mukavempi, A7

Kuljettajan paikalla kaikki on audimaisesti kohdallaan ja viimeistely on täydellistä. Uusi käyttöjärjestelmä näyttöineen vaatii vähän totuttelua aiempaa käyttäneelle, mutta äkkiä tottuu. Viikon koeajon jälkeen todettava, että jotenkin se vanha oli kätevämpi käyttää. Kojetaulussa oleva näyttö on hienosti integroitu piiloon. Varusteiden määrää, ominaisuuksia ja lisävarustelistaa emme tässä listaa, sillä siihen ei pari aukeamaakaan riittäisi.

Liikkeelle lähdettyään huomaa heti auton mukavuuden. Uusi A7 suorastaan ”leijailee” eteenpäin ja matkanteko on vaivatonta. Mukavuuden vastapainona on ajamisen tunnottomuus, sillä ohjaus ja alusta eivät tarjoa aktiiviselle kuljettajalle informaatiota auton käyttäytymisestä. Tämä selkeästi viestii auton markkina-alueen pääpainosta ja maistiaisia tulevaisuudesta, jossa autonominen autoilu valtaa tilaa kuljettajan roolin väistyessä. Suorituskyky on enemmän kuin riittävä, sillä kuusisylinterinen diesel tarjoaa musertavaa vääntöä ja ohitukset sujuvat vaivatta.

Koeajon kulutus jäi 8.2 litraan, joka on varsin maltillinen lukema näin isolle autolle. Tehtaan ilmoittamaan alle 6 litran lukemaan on sekalaisessa ajossa mahdoton päästä.

A7:n yksi vahvimmista kilpailijoista on alkukesästä meillä koeajossa ollut Mercedes-Benz CLS. Molemmat ovat huippuhienoja tuotteita, joiden erot ovat pitkälti mielipidejuttuja, mutta oma valintani osuisi CLS:ään sen ajettavuuden ja muotoilun vuoksi.

Audi A7 50TDI quattro
Hinta: 92 900,63€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 141 420€
Iskutilavuus:2967cm3
Teho: 286hv / 3500-4000 kierr/min
Vääntö: 620Nm / 2250-3000 kierr/min
Paino: 1955kg
Vetokyky max: 2000kg
Tavaratila: 535l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4969, 1908, 1422, 2926
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5.7s
Huippunopeus: 250km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.8l
Päästöt:150g/km
Koeajon kulutus: 8.2l

Plussat
Mukavuus
Voimalinja
Tyylikkyys

Miinukset 
Tunnoton

Jälkimaku
Audi on aina mielletty aktiivisen kuljettajan autoksi, mutta tämä A7 viestii markkinoiden suuntausta, jossa valitettavasti kuljettajan rooli on vähenevä.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo BMW i8 roadster – Arjen superauto
Koeajo Mazda 3 – Aineksia listahitiksi
Koeajo Kia Ceed – Täysosuma

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *