Kaasujalka

Koeajo Kia Ceed – Täysosuma

Julkaissut:

|

10.10.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Ceed – Täysosuma


Uusi Kia Ceed on tehnyt huiman harppauksen edeltäjäänsä nähden ja kiilaakin luokan kärkikahinoihin.

Uusi Kia Ceed omaa uuden pohjalevyn, mutta siitä huolimatta ulkoiset mitat ovat suurin piirein samat, paitsi leveyttä  Ceed on saanut muutaman sentin lisää. Virtaviivaisempaa ulkomuotoa korostaa leveyden kasvamisen ohella kaksi senttiä madaltunut korkeus. Kolmas merkittävä seikka ulkonäköön on a-pilarin uusi paikka, sillä nyt se on edeltäjäänsä nähden peräti 7 senttiä taaempana. Tämä muistuttaakin ulkoisesti hyvin paljon esimerkiksi Mercedes-Benz A-sarjaa, uutta Ford Focusta ja Opel Astraa.

LUE MYÖS: KOEAJO KIA CEED SW PHEV – PERUSPERHEEN ”PERUSPLUGARI”

Hyvä viimeistely

Myös ohjaamossa kaikki on uutta. Materiaalivalinnat ovat merkittävästi paremman näköiset ja tuntuiset kuin aiemmassa. Hyvältä näyttää. Uudesta Kiasta myös kuljettaja tykkää sillä, istuimen säätövarat ovat monipuolisemmat. Miellyttävä ajoasento löytyy helposti kaiken kokoisille kuljettajille.

Kojelaudan päältä löytyy nykytrendien mukaisesti ”törröttävä” tablettyyppinen näyttö. Näytön koko riippuu varustetasosta. Näytön reunoilla ei ole lainkaan painikkeita, mutta radion, navigoinnin sekä järjestelmän pikavalinnat ovat alapuolella selkeästi esillä.

Mainio ajettavuus

Melutaso on samaa tasoa kilpailijoiden kanssa, joten sekin asia on kunnossa. Moottorin äänet on hyvin vaimennettu eli matkustusmukavuus on hyvällä tasolla.

Ceedin yksi parhaista puolista on hyvä ajettavuus, joka on ottanut huiman harppauksen aiempaan versioon nähden. Jousitus toimii hienosti myös suomalaisilla hiekkateillä. Auto etenee hyvin tasapainoisesti routaheitoissa. Ohjaus on hyvin tunnokas ja tarkka. Kuljettaja tietää koko ajan missä asennossa renkaat ovat. Harvinaisen hyvä piirre verrattuna moneen muuhun nykyautoon. Tällä on oikein makeaa päästellä mutkateitä. Ajonvakautuksen saa tarvittaessa kokonaan kytkettyä pois päältä.

Noin 180-senttisen kuljettajan taakse mahtuu istumaan vielä toinen samanmittainen, Ceedissä kulkee siis mukavasti myös neljä aikuista. Tavaratila vetää 395 litraa ja se on kilpailijoihin nähden ihan kilpailukykyinen. Farmari on tulossa tässä syksyn aikana ja se on muiden merkkien tapaan 30 senttiä tätä viisiovista pidempi. Farkun myötä tavaratila kasvaa ja ceedin kohdalla tilaa löytyy peräti 625 litraa. Koeajon kulutus nousi 7,3 litraan, joka on vähän korkeahko lukema.

Kia Ceed 1.0 EX 120 hv
Hinta: 22 491€
Iskutilavuus: 998cm3
Teho: 120 hv / 6000 kierr/min
Vääntö: 172 Nm / 1500-4000 kierr/min
Paino: 1222 kg
Tavaratila: 395l
Pit.lev.kork.aks.väli: 4310, 1800, 1447, 2650
Kiihtyvyys 0-100km/h: 11.1s
Huippunopeus: 190km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.4l
Päästöt: 122Co2
Koeajon kulutus: 7.3l

Plussat
Rahalle vastinetta
Ajettavuus
Paremmat materiaalivalinnat

Miinukset
Hybridiä ei saatavana
Kulutus

Plussat
Uusi Kia ceed on erittäin hyvä perheauto. Auto on tullut aiempaa paljon hienostuneemmaksi ja ajettavuus on parantunut merkittävästi. Uusi Kia ceed on luokkansa yksi parhaimmista autoista.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *