Kaasujalka

Koeajo Kia Ceed SW PHEV – Perusperheen ”perusplugari”

Julkaissut:

|

3.2.2023

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Ceed SW PHEV – Perusperheen ”perusplugari”

Kia Ceed SW PHEV -lataushybridi on yhdistelmä palkittua ja toimivaa tekniikkaa kohtuuhinnalla, mutta huomiota herättämättömissä kuorissa.

Koeajossa meillä on nyt Kia Ceed SW PHEV eli perusperheelle sopiva ladattava hybridi farmarimallisena.

Ei ihme, että Kia on merkkinä ensirekisteröintitilastoissa kolmantena, vain Kia-malliston runsaus pudottaa Ceedin kärkikymmeniköstä.

Ceed-farmari ei ole missään nimessä ruma auto, mutta ei se kyllä mitään vau-huokauksiakaan herätä. Jotenkin uskon, että muutaman vuoden sisällä tilanne vielä muuttuu.

Näissä autojen mallimuutoksissa menee -älykkäämpikin helposti pää pyörälle. Enkä minä usko olevani läheskään se penaalin terävin kynä, kuten kulunut sanonta kuuluu.

Kian sivuilla Ceed Sportwagonin ulkoisista uudistuksista korostetaan ainakin keulan ilmettä: ”Uusi urheilullinen etusäleikkö lisää auton urheilullista tyylikkyyttä Ceed Sportswagonin tilavaan ja monipuoliseen korimuotoiluun.”

Kun nyt sitten tarkemin katsoo, niin muita muutoksia ovat kyljen siipimäinen alamuotoilu, LED–ajovalot LED-sumuvaloineen, air curtain -ilmakanavien uusi kolmiomainen sivukoriste sekä uusi etupuskuri.

Tämän kaiken luin Kian kotisivuilta ja pystyin todentamaan nämä seikat vertaillessani uuden Sportwagonin kuvaa vuosimallin 2020 kuvaan. Jos en olisi katsonut ja vertaillut, en ehkä olisi huomannut etupuskurin ja keulamaskin uutta ilmettä. Nyt kun osasin vertailla, niin erot toki ovat selkeät.

”Kivojen ihmisten auto”

Minusta Moottori-lehti tiivisti Kia Ceed Plug-In Hybrid SW:stä olennaisimman jo kesällä 2020: se tarjoaa lähes kaiken mitä ladattavalta autolta halutaan – kohtuuhintaan.

Ehkä Ceed SW:n peräpään vähän tylsä muotoilu saa unohtamaan, että tämä kohtuuhintainen lataushybridi DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisolla on oikein kelpo ajettava: vaihteisto on nopea ja ohjaustuntokin on kohdallaan, samoin koko ajettavuus.

Jos Kia Ceediä pitää verrata rekisteröintitilaston piikkipaikkaa pitävään itsestään lataavaan Toyota Corollaan, niin mahdollisuus ladata autoa kotona tai työpaikalla tekee paljon taajama-ajoa ajavalle Ceedin valinnan helpoksi.

Itselataava perushybridihän ei kulje sähköllä kuin hetkittäin hiljaa ajaessa, kun taas lataushybridillä ahkera lataaja voi ajella lähes kaikki lyhyet matkat sähköllä. Jotenkin osaan ylipäätään kuvitelle Ceed SW PHEV:n paremmin rivitalon tai omakotitalon autokatoksen pistokkeeseen kun yleiseen asiointilaturiin kytkettynä.

Kian lataushybridin perustana toimii 6-portainen DCT-kaksoiskytkinautomaatti sekä 105-hevosvoimainen 1,6-litrainen bensiinimoottori.

Ceed Sportswagon PHEV on mukava auto maantieajossa. Ohjaus toimii kiitettävästi myös kaupunkiajossa. Kaikkiaan lataushybridi-Ceediä voisi kuvailla konstailemattomaksi perheautoksi. Juuri sellaisella autoilla urheileva perhe kuskaa junnuja talvella jääkiekkoharjoituksiin ja kesällä jalkapalloturnauksiin.

Kun perusperheen tarpeisiin riittävän tilavan lataushybridi- farmarin hinta varusteineenkin jää alle 35 euroon, niin ei pidä ihmetellä farmari-Ceedin suosiota. Naapuria sillä ei ehkä kateelliseksi tee, mutta tuskinpa tänä päivänä kukaan myöskään ilkkuu, että KIA-kirjainyhdistelmä tulee sanoista ”Köyhien Ihmisten Auto”.

Ajaahan suosikkilaulaja Behmkin ”Kivojen Ihmisten Autolla.” Kia Ceed SW edustaa ehkä tyylipuhtaimmillaan juuri rehtien ja kivojen perusihmisten perusautoa.

Tekniset tiedot

Kia Ceed SW 1,6 GDI Plug-in Hybrid EX Businesss Premium DCT
Moottori: R4, 1580 cm3
Polttoaine: bensa + sähkö (lataushybridi)
Vaihteisto: 6-lovinen kaksoiskytkinautomaatti
Teho: 141 hv
Vääntö: 265 Nm
Co2-päästöt: 29 g/km (ilmoitettu)
Keskikulutus: 1.3 l/100 km (ilmoitettu)
Ajomatka sähköllä: max.50 km
Latausajat, lataustapa 2: 8–12 A 5h 40min – 3h 40min, lataustapa 3: 2h 15min
Suorituskyky: kiihtyvyys 0–100 km/h: 10,8 s
Huippunopeus 195 km/h
Mitat: pituus 4,600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2,650 mm
Tavaratila 437–1506 l
Hinta: 37 546,57 € (lataushybridien hinnat alk. 34 390 €).

Plussat
Mukava ja tasainen auto niin maantiellä kuin kaupungissakin
Tilava
Hyvännäköinen edestä

Miinukset
Plug-in hybridin tavaratila jää takapenkit pystyssä noin 75 litraa pienemmäksi kuin kevythybridissä.
Hieman tylsän näköinen peräpäästä

JÄLKIMAKU

Kia Ceed SW -lataushybridi ei herätä suuria tunteita, mutta Ceed -farmarin suosiota en ihmettele. Se on mukava auto ihmiselle, jolle riittää perushyvä ja tasapainoinen auto.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo MG 5 Luxury LR – Ihan tavallinen sähköfarkku Kiinasta
Koeajo BMW iX1 – Sähkö-Bemari jättää kaksijakoisen fiiliksen
Koeajo Peugeot 408 GT – ”Ootko voittanut Eurojackpotissa?”

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *