Kaasujalka

Koeajo käytetty Opel Meriva – Selvästi pienemmän tuntua

Julkaissut:

|

8.10.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Opel Meriva – Selvästi pienemmän tuntua

Ensimmäisen polven Meriva tuntuu selvästi seuraajaansa enemmän pienen Opel Corsan tila-autoversiolta, vaikka se sisätiloiltaan vastaakin pitkälti Astraakin isompaa sen aikaista Opel Vectraa.

Ensimmäisen polven Meriva on pituudeltaan vain 4,04 metriä, eli noin 7 senttiä sen aikaista viistoperäistä Astraa lyhyempi ja viisi senttiä Corsaa pidempi.

Tiloista se ei kiinni jääkään. Pituus- ja korkeussuunnassa istuu tilavasti täysikokoinen aikuinenkin. Ja siirtämällä takaistuin takimmaiseen asentoon tulee takapenkillekin tilaa mukavasti.

Sivutuuli puraisee

Enemmän kyse on fiiliksistä. 1.6 –litraisen bensamoottorin kiihtyvyys tuntuu vaatimattomalta, vaikka moottori muuten käykin vaivattomasti ja tuntuu vetävän sitkeästi. Kaupunkiajossa tämä vanhempi Meriva on omimmillaan. Meluisaksikaan sitä ei varsinaisesti voi moittia, mutta korkea ja pieni auto kaipaisi lisää suuntavakavuutta.

Sivutuuli puraisee vanhempaan Merivaan ja hyvissä olosuhteissa hienosti toimivan ohjauksen puutteet tulevat esille juuri sorateillä ja sivutuulessa.

Hyvällä säällä ja tienpinnalla vanhakin Meriva on oiva peli, eikä jousitusmukavuudessakaan ole juuri moittimista. Pikkuautolta se tuntuu suuremmissa heitoissa. Kori ei eristä tuulensuhinoita niin hyvin kuin uudempi malli.

Ovet aukeavat perinteisesti samansuuntaisesti, eli vanhassa Merivassa ei ole ns. kaappariovia kuten tuoreemmassa.

Vaikeinta oli tottua viisiportaiseen easytronic-puoliautomaattivaihteistoon.  Lopulta päätin hoitaa pykältämisen omin käsin, kytkinthän tässä puoliautomaatissakaan ei ole. Easytronicia kuulemma oppii käsittelemään ajan myötä. Yksi niksi on kuulemma se, että juuri vaihteen vaihtuessa höllää hieman kaasua, jolloin em. nykäisy-efekti jää lievemmäksi.

Vähiten vikoja

Moottorin karkea käyntiääni korostuu etenkin kiihdytyksissä. Hallintalaitteet ja mittaristo ovat kuitenkin selkeät ja helppolukuiset. Tietenkin yli 10 vuotta vanhassa autossa niiden design näyttää jo vanhanaikaiselta.

Koeajetun Merivan sisustus jätti kuitenkin laadukkaan vaikutelman: penkit olivat edelleen ryhdikkäät ja yleisilme muutenkin siisti.

Uudempaan Merivaan nähden vanhempi Meriva oli  myös hinnoiteltu aikoinaan uutena ystävällisemmin. Vaikka siitä olikin saatu karsittua melko hyvin monia pikkuauton ominaisuuksia, niin uudemman Merivan veroisesti se ei kuitenkaan tuonut tunnetta kokoluokkaa isommasta autosta.

Toisen polven Meriva on fiilikseltään kuitenkin nimenomaan pieni tila-auto. Mutta toisaalta niitä saa käytettyinä kohtuuhintaan. Koeajetun yksilön kunto, 139 000 kilometrin mittarilukema ja siisteys vaikuttivat tarjoavan hyvän vastineen 5900 euron hintapyynnille. Uskoisin, että se on ostajalleen ihan järkevä valinta.

Sellainen huomio muuten kannattaa noteerata, että vuonna 2007 tämä Meriva-malli Meriva nousi parhaaksi autoksi saksalaisen autokatsastajan TÜV:n (Technische Überwachungs Verein) vuosittain julkaistavassa raportissa. Meriva voitti silloin TÜV-raportin ensimmäisen kerran.

Opel Meriva 5-ov Enjoy 1,6 Twinport A
Vuosimalli: 2007
Mittarilukema: 139 000 km
Moottori: 1598 cm3
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: easytronic-puoliautomaatti
Teho: 105 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 14.3 s
Huippunopeus: 176 km/h
Vääntö:  150 Nm
Yhdistetty kulutus: 7.2 l/100 km
Co2: 173 g/km
Mitat: pituus 4042 mm, leveys 1694 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2630 mm
tavaratila 350-1410 l.
Myyjä: Vaihtoautomaa Petikko, Vantaa
Hinta: 5900 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *