Kaasujalka

Koeajo käytetty Citroen C3 Picasso – Omaperäinen

Julkaissut:

|

11.9.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Citroen C3 Picasso – Omaperäinen

C3 Aircrossin edeltäjä C3 Picasso on laatikkomainen tila-auto, joka muotoilunsa takia on mukavimmillaan tyynellä säällä ajaessa.

Kun Citroën C3 Picasso Exclusive tuli markkinoille syksyllä 2008, crossoverien sijaan elettiin pienten tila-autojen aikaa. Vuotta myöhemmin markkinoille tuli samaan pienten tila-autojen luokkaan Ford B-Max: silloin litran bensamoottori 3-pyttyisenä oli jonkun sortin ihme.

C3 Picasso oli sarjansa kalleimpia, mutta rahalle sai hyvän vastineen: tilaa, valoa sekä isomman auton tunnelmaa. Picassoa kehuttiin näppäräksi kaupungissa ja mukavaksi maantiellä.

Omaperäisyys edellä

Kauniiksihan C3 Picassoa ei oikein voinut kehua aikoinaankaan, mutta Sitikka-ihmisille omaperäisyys on usein ajanut kauneuden edelle, jo kaun sitten pienen Citroen Visan kohdalla.

C3 Picasso on vajaat 4,1 metriä pitkä. Pyöreän kulmikas auto tarjoaa tilaa, mukavuutta ja hyvän varustelun. Vaihtoautomarkkinoilla niitä on tarjolla kohtuukilometreillä ja ranskalaisille autoille tyypillisesti vähintään kohtuuhintaan.

Kojelauta on erikoinen ja jotkut sitä pitävät omituisenakin: mittarit on sijoitettu kojelaudan keskelle pitkulaiseen ”laatikkoon”.  mittaristo on kojelaudan päällä erillisessä “satelliitissa”.

Näppärä ja mukava

C3 Picasso on näppärä ajettava kaupungissa ja menee mukavasti maantiellä. Ohjaus on tehostettu sähköisesti. Se keskittää ja palauttaa riittävän hyvin, vaikka ei olekaan tunnokkuudeltaan huippuluokkaa.

Korkealla tila-autolla ajotuntuma ole kovin napakka, ja sivutuuli puraisee siihen. Kaarteissa Picasso ei kuitenkaan kallistele hallitsemattomasti. Tuulettomalla säällä suuntavakavuus on hyvä.

Kun kuormaa ei ole paljon, mukava jousitus pääsee oikeuksiinsa eikä Picasso nypyttele.

Melutaso on kokoluokka ja korimallin muodot nähden kohtuullisen alhainen, eivätkä rengasäänetkään tunge sisään häiritsevinä.

Näkyvyys on erinomainen eteen ja etuviistoon. Tuulilasi on kookas, yhdessä kaksiosaisten etupilareitten kanssa katveita ei tule paljon.

Tosin viiston keulan takia kulmia on vaikea arvioida Picassoa pysäköidessä. Isoista peileistä ja parkkitutkasta onkin etua.

Hengittää vielä vapaasti

Sille en edelleenkään voi mitään, että yhdessä asiassa C3 Picassoon ”vanhan liiton mies” kotiutuu paremmin kuin Aircrossiin. Sen 1.6-litrainen ja vapaasti hengittävä rivinelonen bensamoottori käy kiihdytyksissä niin paljon mukavammin kuin kolmipyttyinen ”päristin”.

Tilaa C3 Picassoon on luotu korkeudella. Siinä istutaan ryhdikkäästi. Neljälle tilaa on väljästi, viidellä tekee jo tiukempaa: takaistuin kun on kapea kolmen istuttavaksi.

C3 Picasso on erittäin muunneltava. Takaselkänojien lisäksi eteenpäin on kaadettavissa myös etumatkustajan selkänoja. Tosin, pehmeät istuimet edessä antavat niukasti sivutukia, vaikka ovatkin muuten mukavat.

Robottivaihteisto

Koeajetussa C3 Picassoon oli robottivaihdelaatikko, eli automatisoitu manuaalivaihteisto. Vaihdetta voi vaihtaa joko käsin tai antaa automaattisen vaihtotoiminnon hoitaa sen kuljettajan puolesta. Kytkin toimii siis elektronisesti.

Robottivaihteisto suosii ennakoivaa ajotapaa. Tämän C3 Picasson saattaisin ottaa mieluummin perinteisellä manuaalilootalla, vaikka muuten en enää oikein käsivalintaiseen tahdokaan tottua.

Koeajoautossa oli Exclusive-varustetaso. Se sisältää tavanomaisten vakionopeudensäätimen ja ajonvakautuksen lisäksi mm. automaatti-ilmastoinnin sähköikkunat myös takana, sähköllä taittuvat sivupeilit, peruutustutkan ja lasinpyyhkimien sadetunnistimen.

Hintaansa nähden käytetty C3 Picasso tarjoaa rahalle paljon vastinetta.

Citroen C3 Picasso VTi 120 Exclusive
Moottori: R4, 1.6 l
Käyttövoima: bensiini
Vuosimalli:2012
Mittarilukema: 120 000 km
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: automaatti (robottivaihteisto eli automatisoitu manuaali)
Teho: 120 hv
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 11.5 s
Huippunopeus: 188 km/h
Yhdistetty kulutus: 5.7 l/100 km
Myyjä: Vaunula Outlet, Vantaa
HInta 8 900 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *