Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo V70 – Ruotsista tuotu kaasu-Volvo

Julkaissut:

|

3.9.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo V70 – Ruotsista tuotu kaasu-Volvo

Ruotsista tuotu, kaasukäyttöiseksi muunnettu Volvo V70 vuosimallia 2012 on houkutteleva vaihtoehto, kun auton hintapyynti jää alle 20 000 euron ja mittarilukema on vain 115 000 km.

Volvo itse ei myy Suomessa kaasumalleja.  Volvo lopetti niiden valmistuksen 2000-luvun puolivälin jälkeen, kun kysyntä oli vaatimatonta.

Vuonna 2008 kuitenkin Göteborgissa kuitenkin  AFV –niminen yritys alkoi rakentaa uudempiakin Volvo –malleja omissa tiloissaan Volvon tehtaan vieressä.

AFV-kirjainlyhenne tulee sanoista Alternative Fuel Vehicle, joka tarkoittaa vapaasti suomennettuna ”Vaihtoehtoisella polttoaineella käyvä ajoneuvo”.

Näitä Bi-Fuel –malleja viralliset Volvo-myyjät ovat myyneet Ruotsissa samoilla takuilla ja sitoumuksilla kuin muitakin uusia autoja. Eli muutostyöt on tehty näihin uusina myytyihin autoihin valmiiksi.

Ruotsissa kaasu-Volvoja ovat suosineet mm. julkiset yhteisöt ja virastot. Koeajoon Helsingin Konalan Kamuxista saadun vuosimallin Volvo 2.0 V70 Bi-Fuelin ensimmäinen omistaja on ollut Falkenbergs Kommun eli Falkenbergin kunta Etelä-Ruotsissa.

Vähän ajettu, hyvin pidetty

Autoa oli pidetty erittäin siististi ja sen mittarilukema oli houkuttelevan pieni, vain 115 000 kilometriä. Huollot oli hoidettu ajallaan, eikä kilometrimäärää tarvitse epäillä.

Ulospäin mikään ei ennen bensatankin luukun avaamista paljasta, että tämä auto käy bensan lisäksi myös kaasulla. Täyttöaukot ovat siististi vierekkäin.

Tankkeihin uppoaa sekä bensiiniä että ympäristöystävällistä maakaasua tai biokaasua. Biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin bensiinin ja maakaasullakin hiilidioksidipäästöt vähenevät neljänneksellä.

Matka ei kuitenkaan katkea, vaikka kaasu loppuisi: sen jälkeen ajetaan bensiinillä.

Gasumin tankkausasemilla kaasuautoilija voi valita tankattavaksi bio- tai maakaasun. Sekä liikennebiokaasu että -maakaasu ovat metaania ja molemmat sopivat kaasuauton polttoaineeksi.

Kun sähkö jätetään pois, kaasu on Suomessa edelleen edullisin liikenteen polttoaine. Liikennekaasun kilohinta on maakaasulla 1,24 €/kg ja biokaasulla 1,45 €/kg.

Tähän autoon tarjotaan Gasumin kampanjaa, jolla saa vuoden ajan tankata kaasua 89 eurolla kuukaudessa yhden vuoden verran niin paljon kuin tykkää kunhan vuotuinen ajokilometrimäärä jää karkeasti 45 000 kilometriin.

Kampanjaetuus on voimassa 12 kuukautta kiinteän hinnan aktivoinnista, jonka jälkeen kampanjan piirissä oleva tankkauskortti siirtyy tankkaustapahtumaperusteisen hinnoittelun piiriin.

Iso säästö

2-litraisella bensamoottorilla tämän Volvon virallinen bensankulutus on yhdistelmäajossa n. 8.6 litraa 100 kilometrillä. Nykyhinnoilla se tietää noin 13 euron bensalaskua 100 kilometrillä. Jos kuukaudessa ajaa 1000 kilometriä, joka on vähän, bensalasku on noin 130 euroa kuukaudessa.

Tarkkoja säästöjä on hankala arvioida, kun kaasu-Volvoja ei Suomessa myydä tällä hetkellä uusina autoina. Tietoa on enemmän niistä kaasuautoista, joita Suomesta saa tällä hetkellä uusina..

Hyvä esimerkki kuitenkin ehkä löytyy 2-litraisella turboahdetulla bensamoottorilla varustetusta B-Mersusta, jota saa myös kaasuversiona.  Auto painaa n. 1500 kg.

Bensamoottorilla keskikulutus on 4.7 kiloa satasella. Tehoja autossa on 156 hv. Gasumin asiantuntijan mukaan kaasumalli kuluttaa n. 3.3 kilo satasella.

Eli polttoainekulujen eroissa puhutaan kymmenistä prosenteista. Yleisellä tasolla kaasukiloja kuluu aina vähemmän kuin bensiinilitroja: kaasukilossa on siis huomattavasti enemmän energiaa kuin litrassa bensiiniä. Kaasukilo myös maksaa vähemmän kuin litra bensiiniä.

Jos vertaillaan bensiinin ja kaasun kustannuksia energiasisällön mukaan, niin  maakaasun hinnaksi Gasumin asiantuntijan mukaan tulisi 75 senttiä ja biokaasun hinnaksi 90 senttiä litralta.

Kaasuautoilu on jäänyt vähälle huomiolle Suomessa, se on selkeästi jäänyt hybridi- ja sähköautojen jalkoihin.

Ainakin iäkkäämmissä V70 Bi-Fuel –malleissa kaasulla pääsi vähän yli 300 kilometriä. Kaasuasennus on lisännyt koeajo-Volvon painoa noin 100 kg. Vahvan moottorin ansiosta auto tuntuu kuitenkin liikahtavan kevyesti.

10 % tehoista pois

Olen lukenut, että kaasuvarustuksen myötä noin kymmenen prosenttia moottorin tehosta katoaa, mutta sitä ei koeajoautolla ajaessa huomannut: iso farmari liikkui kepeästi.

Sen verran pihi mies olen, että isoa Volvoa en bensa-moottorilla ole edes miettinyt. Toisaalta en aja niin paljon, että vakavasti miettisin dieseliäkään.

Oikeasti aloin syttyä tälle koeajetulle Volvo V70 Bi-Fuelille. Se on erittäin mukava ja äänetön ajettava. Juuri tällaiselle 55 vuotta täyttävälle senioriukolle sopiva.

Koska tätä viimeiseksi jäänyttä V70 –mallia ei alun perin suunniteltu kaasuautoksi, muutostyöt tietysti rokottavat jonkun verran tavaratilaa. Kaasupulloja ei ole pystytty integroimaan pohjalevyyn samalla tavalla kuin monissa muissa kaasuautoissa.

Kaasupullot on kyllä siististi sijoitettu tavaratilan pohjaan, mutta se on jostain lukemani mukaan samalla vaatinut lattian nostamista n. 15 senttimetrillä. Vauvan rattaat tai pyörätuoli kyllä mahtuvat mukaan edelleen, mutta korkeajalkaista pikkupöytää sinne on mahdoton ahtaa.

Volvo V70 2.0 Bi-Fuel Kinetic
Vuosimalli: 2012
Mittarilukema: 115 000 km
Moottori: 2.0 l
Polttoaine: kaasu ja bensa
Vaihteisto: automaatti
Vetotapa: etuveto
Tehot: 214 hv
Co2-päästöt: 164 g /km
Myyjä: Kamux Oy, Konala, Helsinki
Hinta: 19 900 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Citroen C3 Picasso – Omaperäinen
Koeajo käytetty MB C200 Sportcoupe – Aloittavalle tai entiselle naisyrittäjälle
Koeajo käytetty Nissan Leaf –  Vuoden auto 2011

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *