Kaasujalka

Koeajo käytetty BMW 520d – Tyylikäs ja tilava 7 vuotta vanhanakin

Julkaissut:

|

23.7.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty BMW 520d – Tyylikäs ja tilava 7 vuotta vanhanakin

BMW:n 5-sarja kasvoi vuonna 2010 edustusluokan mittoihin: siitä tuli silloin yhtä iso kuin 1990-luvun alun 7-sarjan BMW. Seitsemän vuotta vanhana ja 172 000 km ajettunakin se on yhä loistava auto ajaa.

BMW 520d Touring on tyylikäs farmari, joka tarjoaa tilaa, laadun tunnelmaa ja mukavuutta, vaikka sillä olisi ikääkin jo 7 vuotta. Ja edelleen se näyttää suhteellisen tuoreelta: vastahan tämä mallisarja oli vuonna 2011 tiensä alkutaipaleella.

Sen aikaisia uusien 5-sarjan Bemareiden listahintoja on turha katsoa: koeajoon otetussakin autossa oli lisävarusteita, jotka uutena ovat saattaneet nostaa sen hintaa jopa muutamalla kymmenellä tuhannella eurolla.

Koeajoautossa oli  mm. 3-portainen säädettävä alusta, parkkitutkat tarkalla näytöllä, sähkötoimiset nahkapenkit sekä sähkötoiminen ja kääntyvä vetokoukku.

Omimillaan valtateillä

Kori on kookas ja akseliväli pitkä. Ne tekevät tästä jo kohtuullisen iäkkäästä Bemarista hiukan kömpelön veivattavan, kun pitää sompailla ahtaissa paikoissa: hitaassa nopeudessa ohjaus on tavanomaista raskaampi. Jousitus on edeltäjämalliin verrattuna pehmeämpi ja tuntuu mukavalta niin kauan kuin tienpinta on tasainen.

Sen sijaan pitkillä matkoilla se on omimmillaan ja leppoisa ajettava. Kaarreajokin on riemukasta.

Farmarimallissa on takana ilmajousitus, joka pitää maavaran vakiona kuormasta riippumatta. Tämä ominaisuus oli suuri ihme, kun Citroen esitteli ison ID/DS-mallinsa eli ”ison kissan” kaasujousituksella 1950-luvulla.

5-sarjan Bemarihan on niittänyt kiitosta mukavasta jousituksestaan. Se menee mukavan sulavasti kuoppaisellakin tiellä ja rengasmelu pysyy hyvin aisoissa. Kaksilitrainen, 190-hevosvoimainen perusdieselmoottori 380 newtonmetrin väännöllä vie isoa autoa rivakasti ja taloudellisesti. Automaattilaatikko on 8-portainen ja vaihtaa lähes huomaamattomasti ja kuitenkin räväkästi.

Automaattiloota pelaa hyvin yhteen moottorin kanssa: ohitukset hoituvat turvallisesti.

Edessä istuvat saavat hyvin sivuttais- ja reisitukea, säätövaraa riittää isommallekin korstolla. Matkustamo on avarantuntuinen, takana kaksi aikuistakin istuu väljästi.

Palvellut yksityiskäytössä

Tämän sukupolven BMW 520d :tä alkaa saada jo kohtuuhinnalla. Jos tyytyy manuaalivaihteistoon, voi 520d –farmarin samoilla kilometreillä ja vuosilla saada pari tonniakin halvemmalla. Mutta tämän kokoluokan edustava Bemari kyllä on sen luonteinen, etten itse ainakaan olisi valmis automaattilootasta tinkimään.

Juuri BMW 520d -mallia kehuttiin alkutalvesta 2012 lähestulkoon ympäristötietoisen yritysautoilijan ykkösvalinnaksi: tehdas oli saanut puristettua Co2-päästöt 119 grammaan kilometrillä, jota siihen aikaan saattoi pitää tämän kokoluokan autolle huippuna.

Koeajettu Bemari oli ns. Suomi-auto, ennen auton nykyistä myyjää se oli palvellut kuulemma taksiyrittäjän vaimon yksityiskäytössä. Huollot on tehty viimeisen päälle. Käytetynkin ison Bemarin laadukkuudesta kielii erityisesti nitinöiden, natinoiden ja resonointien loistaminen poissaolollaan.

Kuudennen sukupolven 5-sarjan Bemari on selkeästi paremman ja sulavamman näköinen kuin edeltäjänsä: varsinkin keula ja peräpää on muotoiltu pehmeämmin.

Nyt tällaisen 6.sukupolven 5-sarjan vaihto-Bemarin voi saada alleen jo pienemmälläkin palkalla.  Koeajetun auton mittarilukema lienee Suomi-taustansa myötä luotettava: 169 000 kilometriä. Hinta jäi 18 990 euroon.

Tällaiset kilometrimäärät ovat karttuneet enimmäkseen yksityisajossa ja kalliista autosta on pääsääntöisesti pidetty hyvää huolta. Koeajo-Bemarinkaan huoltokirja ei jättänyt juuri toivomisen varaa. Viimeisin huolto on tehty 148 771 kilometrin kohdalla.

Jos on tyytyy manuaalivaihteistoon, voi 520d –farmarin samoilla kilometreillä ja vuosilla saada pari tonnia halvemmallakin. Mutta tämän kokoluokan edustava Bemari kyllä on sen luonteinen, etten itse ainakaan olisi valmis automaattilootasta tinkimään.

BMW 520 TwinPower Turbo Sport A Touring Business

Vuosimalli: 2011 (ensirekisteröinti 11/2010)
Mittarilukema: 172 000 km
Moottori: 2.0 l
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: automaatti
Vetotapa: takaveto
Tehot: 184 hv
Huippunopeus: 184 km/h
Yhdistetty kulutus: 5.3 l/100 km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.3 s
Myyjä: Uudenmaan Vaihtoautot
Hinta: 18 950 €

Teksti ja kuvat Timo Kiiski 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *