Kaasujalka

Koeajo Dacia Duster – taatusti vastinetta rahalle!

Julkaissut:

|

2.7.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Dacia Duster – taatusti vastinetta rahalle!

Toisen polven Dacia Duster tarjoaa taatusti vastinetta rahalle. Vaikka se on entistä tyylikkäämpi ja varustellumpi, ”Romanian Rellun” hinta nelivetoisenakin on pysynyt edullisena.

Ensisilmäyksellä Dusterin uudistamista ei heti huomaa: vaikka kori on kokonaan uusi, korin linjat ovat tutut. Tarkempi katsominen kuitenkin paljastaa, että etumaski ja valoumpiot ovat aiempaa matalammat ja konepeltikin on muotoiltu uusiksi.

Vyötärölinja on aiempaa korkeampi ja lokasuojat työntyvät kyljistä entistä vahvemmin.

Uudessa Dusterissa tuulilasia on siirretty 10 senttimetriä eteenpäin ja valoja on korotettu ja takaumpiot ovat vaihtuneet kapeista pystyistä suorakaiteista rehellisiin neliöihin.

Takapäässä valot on muotoiltu uudelleen, aiempien kapeiden suorakaiteen muotoisten sijasta ne ovat nyt neliöt ja muistuttavat Jeep Renegadea.

Myös takaluukun alalaitaan asti nouseva pohjapanssari luo vaikutelmaa kalliimmastakin katumaasturista.

Jo perusmallissakin on nyt mm. automaattiset ajovalot valotunnistimella ja sähköiset ikkunannostimet.

Halpuus ei lyö läpi

Näkyvimmät erot entiseen huomaa sisätiloissa, kojelauta on täysin uusi ja aiempaa enemmän vaakasuuntaan muotoiltu. Vaikka materiaaleina on edelleen käytetty kovaa muovia, se ei alleviivaa auton halpuutta ja hallintalaitteet ovat toimivia.

Ilmansuuttimet ovat pyöreät ja 7-tuumainen kosketusnäyttö navigoinnilla ja peruutuskameralla riittävän kokoinen sekä helposti käytettävä. Mittaristo valkoisine fontteineen mustalla pohjalla on selkeä.

 Istuimet on pistettyä runkoa myöten uusiksi, pidennetty etureuna tarjoaa aiempaa paremmin ainakin tällaiselle 177-senttisen miehen reisille tukea ja ajoasento on jämäkkä.

Kun ratissa on syvyyssäätökin, hyvä ajoasentokin  löytyy  helposti.

Koeajoon saadussa lippulaivamalli TCe 125 4×4 Prestigessä on vielä useita vetotapavaihtoehtoja: etuveto, automaattinen neliveto ja 50:50-vetotavalle kytkettävä neliveto, joka on käytettävissä alle 80 km/h:n nopeuksissa. Uskomatonta kyllä, Dustereissa etu- ja nelivetoversioiden hintaero on kuitenkin vain 3000 euroa.

Yllättävän hiljainen

En yhtään ihmettele, että Duster on melko kova sana maaseudulla mentäessä Lahteen ja pohjoisemmaksi. Se viihtyy hyvin huonoilla teillä, jousitus ei pauku monttuihinkaan ajaessa.

Eniten yllättää hiljaisuus: sisään ei kantaudu tuulensuhinoita ainakaan normaaliajossa. Etusivulaseihin on lisätty paksuutta ja koria on vaimennettu lisäeristeillä.

Edessä istutaan väljästi ja pääntilaa takanakin riittää hyvin niin päälle kuin jalkaterillekin.

1,2-litraisen moottorin 125-hevosvoimainen bensaturbo kuljettaa perusperheellistä ja vaikkapa rahan päälle ymmärtävää luomuviljelijää riittävän ripeästi ja kevyesti. Kuusilovinen manuaalilaatikko voisi olla hiukan täsmällisempi, mutta näilläkin eväillä pärjätään.

Ohjaustuntuma on hyvä, kiitos nopeuden mukaan säätyvän ohjaustehostimen. Pienemmillä nopeuksilla ohjaus on kevyt ja maantieajossa tunnokas. Nopeuden mukaan säätyvää vakionopeudensäädintä ei ole, mutta sen sijaan varustelistalta löytyy kaistanvaihdossa tarpeellinen kuolleen kulman vahti peilin kehyksessä vilkkuvan merkkivalon kera, kaistavahtia tai kaistanvaihtoavustinta ei kuitenkaan ole saatavissa.

Nelivedon lisäksi maastossa ajamisen helpottamiseksi Dusteriin on tuotu myös nelivetokamerajärjestelmä.

Alamäkihidastinkin löytyy

Nelivedon Dusteriin saa vain kuusilovisella manuaalilaatikolla: välitykset ovat erittäin lyhyet, ideana on että ykköstä käytetään myös maastovaihteena. Vetotavan valinta etuvetoiseksi, automaattiseksi tai kiinteäksi nelivedoksi hoituu keskikonsolin painikkeesta.

Dusterista löytyy myös kalliimmista ja modernimmista maastureista tuttu alamäkihidastin, joka on auton hintaan nähden kova juttu.

Duster tuskin edelleenkään vetoaa pääkaupunkiseudun trendiveikkoihin, mutta en yhtään ihmettele, että kehä III:n ulkopuolella Dusterilla on vankka suosio.

Tuttu nuoripari vaihtaa kalliilla osamaksuerillä pikkuisen käytettyjä premium-maastureita ennen kuin edellinen auto on maksettu edes loppuun. Pariskunnan isäntä edelleen hymyili vinosti Dusteria katsoessaan, joka on mielestäni hölmöä.

Kun hinta on yhä vain reilut 21 000 euroa, saa neliveto-Dusterissa kiistatta paljon autoa vastineeksi rahalle.  Koeajoviikon jälkeen vaikutelmaa voi kuvata sanalla ”rehti”.

Dacia Duster TCe 125 4×4 Prestige
Hinta: 21 399 €
Moottori: 1 197 cm3, R4 turbo
Polttoaine: bensiini
Teho: 125 hv
Vääntö: 205 Nm
Vaihteisto: 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa: neliveto
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,0 s
Huippunopeus: 179 km/h
Yhdistetty kulutus: 6,4 l/100 km
CO2-päästöt: 145 g/km
Mitat: pituus 4 341 mm, leveys 1 804 mm, korkeus 1 682 mm, akseliväli 2 676 mm
Tavaratila 411l

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Toyota Hilux Arctic Trucks – Järein
Koeajo Toyota Hilux – Järeämpi
Koeajo BMW X3 – Täydellinen neliveto?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *