Kaasujalka

Koeajo käytetty Dacia Duster – Asiallinen peli käytettynäkin

Julkaissut:

|

30.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Dacia Duster – Asiallinen peli käytettynäkin

Dacia Duster. Käytetyn ja etuvetoisen bensa-Dusterin saa kohtuurahalla lähestulkoon vain sisäänajokilometreillä rasitettuna.

Koeajossa käytetty Dacia Duster. Jos ei uutuskaan  edes nykyisellään vakuuta pääkaupungin ”trendisettereitä”, niin iäkäs Duster ”möhkälemäisyydessään” huokuu selkeästi halpaa hintaa ”Romanian Relluna”.

Mutta tilaa Duster on tarjonnut ulkomittoihinsa nähden alusta asti. Takanaistuimilla polvitilaa on tilaa yhtä paljon kuin vaikkapa hinnakkaammssa Skoda Yetissa.

Jo ajoon lähtiessä huomaa, ettei vanhassa Dusterissa oltu panostettu etuistuimiin samalla tavalla kuin uutukaisessa. Tukea ne tarjoavat heikosti ja pehmusteita on ohuesti. Koeajetussa Laurete-varustetason Dusterissa ratin ja istuimen korkeussäädöillä kohtuullinen ajoasento löytyi helposti.

Leveät takapilarit rajoittavat näkyvyyttä, vaikka se muutenkin onkin kohtalainen.

Rengasmelu aisoissa

Koeajetun bensakoneen taho on 105 hevosvoimaa. Meno sillä tuntuu hiukan laiskalta, mutta menoa helpottavat vaihteiden melko lyhyet välityssuhteet. Tässä iäkkäässäkin ja vain etuvetoisessa Dusterissa ykkönen on ikään kuin maastovaihde.

Moottoritiellä huomaa Dusterin kehityksen: moottori on  melko äänekäs. Vastavuoroisesti kuitenkin rengasmelu pysyy siedettävällä tasolla.

Ajo-ominaisuudet ovat kuitenkin asialliset iäkkäämmässäkin Dusterissa. Tosin se on selkeästi enemmän kotonaan huonoilla teillä, joilla jousitus toimii edelleen yllättävän hyvin.

Kohtuullisen suuntavakaa

Maantieajossakin vanha Dacia Duster on kohtuullisen suuntavakaa ajettava, mutta ei yhtä hyvä mutkateillä. Ohjaus voisi olla tunnokkaampi ja nopeampi.

Koeajettuun Laureate-varustetasoon sai aikoinaan vakiona mm. manuaali-ilmastoinnin, korin väriset puskurit, lämmitettävät ja sähköllä säädettävät peilit, istuinlämmittimet eteen, ajotietokoneen sekä kuljettajan istuimen, ratin ja etuturvavöiden korkeussäädöt. 

Vanhassa Dusterissa monet ominaisuudet jäävät jälkeen samanikäisistä kilpailijoista. Vastaavasti noin 12 000 euroa vain 27 000 kilometriä ajetusta, hieman keskikokoluokan katumaasturista ei ole hirveän paljon. Jos edes kutakuinkin samalla rahalla haluaa vaikkapa Skoda Yetin, vuosimalli on yleensä 2010 ja mittarilukema vähintään 80 000 kilometriä.

Dacia Duster 1.6 i 16V 2WD Hi Flex Laureate
Vuosimalli: 2012
Mittarilukema: 27 000 km
Vetotapa: etuvetoinen
Moottori: 1598 cm3, R4, vapaasti hengittävä
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Teho: 105 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11.8 s
Huippunopeus: 165 km/h
Yhdistetty kulutus: 7.1 l/100 km
Co2: 165 g/km
Mitat: pituus 4315 mm, leveys 1822 mm, korkeus 1695 m, akseliväli 2673 mm
Tavaratila 408 – 1604 l.
Hinta: 11 999 €.
Myyjä: Autosilta Jagro, Espoo

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *