Kaasujalka

Koeajo käytetty BMW i3 – Jämäkkä ja täsmällinen

Julkaissut:

|

26.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty BMW i3 – Jämäkkä ja täsmällinen

Suurin este täyssähköautojen yleistymiselle on niiden kalliit hinnat uusina. Mutta nyt niitä saa käytettynäkin, neljä vuotta vanhan sähkö-Bemarinkin vähillä kilometreillä ja 17 000 € uutta halvemmalla.

BMW i3 kumosi jo markkinoille tullessaan vääriksi monet vanhat käsitykset sähköautoista: se ei ole muovinen lelu ja sillä pystyy ajamaan talvellakin, vieläpä kohtuullisen pitkän matkankin yhdellä latauksella.

BMW i3:n pystyy lataaamaan kotipistokkeesta, keskinopeasta tolpasta esimerkiksi kauppakeskuksissa tai pikalatureista, joita on monesti huoltoasemien yhteydessä.

Hinta uutena on kuitenkin pikkuisen vajaat 42 000 euroa. Sillä hinnalla saa jo isomman ja ”oikean” polttomoottorisenkin Bemarin.

Kojelauta kuin pöytä

Nyt näitä täyssähköautoja alkaa saada jo käytettyinäkin. Ja i3 on sittenkin ihan täysiverinen Bemari: sisällä istuimessa riittää hyvin säätövaraa pitkällekin kuljettajalle, saati sitten tällaiselle 177-senttiselle ”tumpille”.

Hallintalaitteet ovat helposti käsien ulottuvilla. Tosin kojelauta on melko toinen kuin perus-Bemarissa: pyöreiden mittareiden sijasta kuljettajan on suorakulmainen näyttöruutu ja toinen näyttö on kojelaudan päällä.  Kojelauta tuokin mieleen pöydän.

Pienellä harjoittelulla sähkö-BMW:llä voi ajaa rennosti kaupungissa melkeinpä jarrupolkimeen koskematta. Liikkeelle lähdetään ns. vaihdevipua kääntämällä.

Liikennevaloista se ampaisee vauhtiin mukavan pirteästi, nollasta sataseen sähkö-Bemari kiihtyy 8 sekunnissa. Ohjaamo kaupunkiajossa on hiljainen, pitää ulkona hyvin korinäänet ja tuulensuhinat.

Moottori jarruttaa voimakkaasti

Aluksi vaikeinta on tottua voimakkaaseen moottorijarrutukseen, jonka avulla jarrutusenergiasta otetaan sähköä. Tuota jarrutuksen voimakkuutta pystyy säätämään kevyemmäksi. Ohjaustunto on kuitenkin loistava ja jousitus nielee kuopat nätisti.  Kerrassaan maukas ajaa ja saa kuljettajan hymyn herkästi huulille.

Polttomoottoristen Bemareiden tapaan tämä takavetoinen sähkö-Bemarikin on kaupunkioloissa jämäkkä ja täsmällinen ajettava.

Kuitenkin jos ajosta pääosa tapahtuu kaupunkioloissa, niin sähkö-Bemari on oikein oiva peli. Tiettävästi tämän i3 60Ah:nkin toimintasäde täydellä latauksella on ainakin noin 150 kilometriä.

Hyvä kaupunkiauto

Tilat asettavat tietysti rajoituksia: neljä aikuista ison tavaramäärän kera ei välttämättä mahdu kyytiin samalla kertaa. Mutta toisaalta, jos matkustajia on vain kolme, tavaratilaa saa kasvatettua, kun takapenkin selkänojan voi kaataa kahdessa osassa.

Takaovet aukeavat ajosuuntaa vasten ja se hämmensi: luulin ensin, että takaovet ovat vain silmänlumeeksi kun etsin kahvoja tutuista paikoista. Onneksi myyjä osasi kertoa, että kyllä i3 on ihan oikeasti neliovinen.

Kun BMW i3 tuli Suomeen vuonna 2016, se oli muualla Euroopassa ollut jo kolme vuotta myynnissä. Koeajettu auto oli vuosimallia 2014 ja luultavasti tuontiauto. Mutta vuonna 2016 i3 oli pääosin sama auto kuin koeajettukin.

Omasta ajostani pääosa tapahtuu Vantaan, Helsingin ja Espoon taajamissa. Kaupungin kivisillä kujilla ja kaduilla i3 on kuin kotonaan, voisin hyvinkin miettiä sellaisen ostamista varsinkin käytettynä. Pärjäisin hyvin koeajoauton pienempitehoisella 60 Ah:n akulla, toimintamatka täydessä latauksessa pitäisi olla 160 kilometriä.

Sähkö-Bemariin voi hankkia myös ns. range extenderin, joka pidentää ajomatkaa noin 140 kilometrillä. Range extender on BMW:n oma 647-kuutioinen 38-hevosvoiman bensiinimoottori, joka lataa akkuja ja tuottaa virtaa apulaitteisiin, mutta ei kuljeta suoraan autoa.

BMW i3 60 Ah
Vuosimalli: 2015
Moottori: sähkömoottori
Sähkömoottorin teho: 102 hv (liikkeen ilmoittama).
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.9 s
Huippunopeus: 150 km/h
Co2: 0 g/km
Mitat: pituus 3 999 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1578 mm, akseliväli 2570 mm, tavaratila 260 l.
Hinta: 25 900 €
Myyjä: Kamux Malmi, Helsinki

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *