Kaasujalka

Koeajo käytetty Smart – Aikuisten ”mopoauto”

Julkaissut:

|

13.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Smart – Aikuisten ”mopoauto”

7 vuotta vanha ja kahden istuttava Smart Fortwo litran tarjoaa hyvää tuulta ja äänekästä menoa vaikkapa nuorempaan naiseen rakastuneelle puolivallattomalle setämiehelle.

Smartiin liittyy sellainen hauska tarina jo 2000-luvun puolivälistä, että muistan erän vatsakkaan setämiehen hankkineen sellaisen kesäautoksi, kun halusi tehdä hassuttelevan vaikutelman itseään tuntuvasti nuorempaan tyttöystäväänsä.

Tyttöystävä oli pienikokoinen, sirpsakka ja varsin näyttävä daami. Mies paitsi vatsakas setämies, myös pomomies. Smartilla hän sitten kruisaili Helsingin kaupunkiajossa itseään tuntuvasti nuoremman hennon tyttöystävänsä kanssa. Hyvä, että tyttöystävä oli siro ja pieni: eivätpä he muuten siihen kahden istuttavaan Smartiin olisi rinnakkain välttämättä mahtuneetkaan.

Tämä oli kuitenkin ennen vuotta 2006, jolloin esiteltiin toisen polven Smart. Pieni auto kasvoi silloin 2,7 metriin.

Päätoimittaja haki koeajoon Smart Fortwo coupen vuosimallia 2011. Mittarilukema oli 58 000 kilometriä ja hinta 5 980 euroa. Voimanlähteenä oli litran bensamoottori. Suomi-Smartilla oli ollut aiemmin vain yksi omistaja ja se oli erittäin siististi pidetty. Varustelukin oli runsas: sähköiset ikkunat, luistonestojärjestelmä, ajonvakautusjärjestelmä, kaukosäätöinen keskuslukitus, lukkiutumattomat jarrut, erikoisvanteet ja lasikatto.

Hyväntuulista ja hauskaahan meno sillä oli. 71 hevosvoimaa antoi puhtia riittävästi kaupunkiajoon ja kehä III –tielle kahdeksankympin nopeudessakin. Tosin jo tavallisessa maantieajossa vähäiset voimavarat alkoivat tulla esille, viitos- ja kuutosvaihteella polkaistessa tuntui, ettei tämä kottero nyt liiku kerrassaan mihinkään.

Robottivaihteisto

Vaihteisto oli ns. robottivaihteisto: automaattikytkimellä varustettu manuaali. Vaihteita muutetaan liikuttamalla vipua eteen ja taakse. Pysähtyessä auto iskee automaattisesti ykköstä silmään.  Liikennevaloissa tasaisella pinnalla auto pysyy paikallaan jarrua painamatta ja lähtee liikkeelle kaasua painamalla.

Tähän ei kyllä meinannut tottua millään.

Meno on meluisaa, mutta pienemmissä kaupunkinopeuksissa Smartilla oli hauska ajaa: se reagoi nopeasti ja kääntyi kaarteissa sujuvasti.

Lyhyt akseliväli ja nopea reagointi ohjausliikkeisiin vaativat kuitenkin totuttelua. Kuoppatiellä aikuisen mopoauto pomppii ja muuttaa suuntaansa tunnottomasti, joustovara kun ovat melko lyhyet.

Smart on omimmillaan kesäajossa ja kaupungissa. Se sopii aurinkoisena päivänä hyvinkin vatsakkaan setä- ja pomomiehen hupiajoon tai ajokortti-ikään tulleen nuoren kaupunkilaisen ajoon.

Mutta halvaksi ei Smartia voi kehua käytettynä. Sama firma Veho myy Mersua ja Smartissakin on vähän Mersu-lisää. 6000 eurolla saa ”oikeankin” pikkuauton: vaikkapa koeajo Smartin tavoin vuosimallia olevan 1.2-itraisen ja 44 000 km ajetun Ford Ka:n tai jopa vielä vähemmän ajetun Citroen C1:n.

 

 

 

Smart Fortwo Coupe 1.0
Vuosimalli: 2011
Mittarilukema: 58 000 km
Moottori: 999 cm3, vapaasti hengittävä
Polttoaine: bensa
Teho: 71 hv
Vaihteisto: manuaalivaihteisto automaattikytkimellä
Yhdistetty kulutus: 4.3 l/100 km
Co2: 98 g/km
Hinta: 5 980 €
Myyjä: Autoplaneetta, Espoo

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota
Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *