Kaasujalka

Koeajo käytetty Ford Mondeo 2.0 EcoBoost – Sille ”oikealle” Mondeo-miehelle

Julkaissut:

|

5.6.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Ford Mondeo 2.0 EcoBoost  – Sille ”oikealle” Mondeo-miehelle

203-hevosvoimainen Ford Mondeo ´2.0 EcoBoost SCTI Powershift vuosimallia 2010 lienee lähempänä sen brittiläisten kuvaileman ”oikean” Mondeo-miehen sydäntä.

Kun Ford teki vuonna 2010 päivityksen Mondeon moottorivalikoimaan, sitä kehuttiin monessa yhteydessä loistavaksi. Aiempi 2.3-litrainen moottori korvattiin nyt 2.0-litraisella turbokoneella.

2.3-litrainen kun ei tarjonnut isommasta iskutilavuudesta huolimatta aivan odotetun kaltaista suorituskykyä. Se oli myös melko janoinen automaattivaihteiston kanssa varustettuna. Tarjolle tuli uusi 2.0-litrainen Ecoboost moottori, jonka parina oli Powershift-kaksoiskytkinvaihteisto.

EcoBoost-moottori tarjoaa 203 hevosvoimaa tehoa ja 300 Newtonmetriä vääntöä. Ajossa tämä 2-.litrainen turbokone osoittautuikin varsin pirteäksi voimanlähteeksi. Mitään ärjyä sporttisuutta sekään ei tarjoa, mutta perheautolle kuitenkin riittävän rivakkaa liikkumista.

Parhaiten se pääsee ominaisuuksiinsa maantiellä, missä ohitukset sujuvat turvallisen vikkelästi.

Voi pykältää itsekin

Sehän on selvä, että taloudellisuudessa tämä tietysti näkyy: ei tällä mennä pakkaskelien seka-ajossa alle seitsemällä litralla sataa kilometriä. Luulisin kulutuksen huitelevan enemmänkin jossain 9 litrassa satasella.

Powershift-automaattivaihteisto on kaksoiskytkinvaihteisto, joka toimii kuten automaattivaihteisto. Se vaihtaa pehmeästi ja myös oikea-aikaisesti. Ohituksetkin hoituvat jouhevasti, koska laatikko reagoi välittömästi kaasun polkaisuun ja vaihtaa pykälää pienempään, kun kuljettaja painaa tallaa reippaammin.

Tasaisesti ajellessa suurin kuutosvaihde nappaa kiinni melko nopeasti ja se taas auttaa ajamaan taloudellisemmin. Powershift-vaihteisto tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden vaihtaa myös itse, kun siirtää vaihdekepin manuaaliasentoon.

Koeajettu Mondeo oli Ghia-varustetasoa: eli kaikuja menneiltä hienoilta vuosilta. Pikkupoikana sitä ei oikein edes ymmärtänyt, että se Ghia tarkoitti vain vähän preampaa varustelua. Ihan kuin se olisi tarkoittanut melkeinpä kokonaan eri autoakin.

Se on tietysti selvää, että kahdeksan vuotta vanha Mondeo ei vähilläkään kilometreillä tarjoa samanlaista äänettömän sulavaa etenemistä kuin uudempi 2-litrainen hybridi. Moottori käy karkeammin ja auto on muutenkin selvästi jo vanhahtavaa tekoa. Perustaltaan se on yhä hienostunut auto ajaa. Jousitus on säädetty melko pehmeäksi: auto kelluu asfalttiteiden kaarteissa ja sopiikin paremmin suurille teille. Jousitus imee edelleen kuopat hienosti.

Jo hiukan vanhahtava

Monitoiminäyttöä erilaisine navigointisysteemeineen ei tietenkään ole, mutta onhan sentään kulmissa piipittävä parkkitutka. Muutenkin design näyttää luonnollisesti jo hyvin vanhahtavalta uutukaiseen verrattuna, tosin hallintalaitteet ovat vastavuoroisesti myös selkeät käyttää.

97 000 kilometriä on kuitenkin vähän, joten epäilemättä tästä saa 16 900 eurolla luotettavan pelin pitkäksi aikaa.

Nettiautoon on kirjattu melko vähän kokemuksia juuri tämän ikäluokan ja sukupolven Mondeoista.

Mies Alavudelta on yksi arvioitsijoita. Hänellä on viistoperäinen, 2.0-litrainen ja 145-hevosvoimainen Mondeo-farmari vuosimallia 2008. Arvio kuuluu: ”Ei ole pahaa sanaa, toimi kuin junan vessa, ainut miinus oli tehon puute jonka vuoksi auton pois vaihdoinkin”.

No, 203-hevosvoimaisessa tätä tehottomuusongelmaa tuskin on.

Ford Mondeo 2.0 EcoBoost PowerShift Ghia A
Vuosimalli: 2010
Mittarilukema: 97 000 km
Moottori: 1999 cm3, R4
Käyttövoima: bensiini
Tehot: 203 hv
Co2: 179 g/km
Vaihteisto: automaatti
Vääntö: 300 Nm
Huippunopeus: 232 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7,9 s
Yhdistetty kulutus: 7.7 l/100 km
Mitat: pituus 4784 mm, leveys 1886 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2850 mm
Hinta: 16 900 €
Myyjä: Toyota Kaivoksela, Vantaa

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *