Kaasujalka

Koeajo käytetty Audi A6 – Huippumukava valtatielaiva

Julkaissut:

|

30.4.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Audi A6 – Huippumukava valtatielaiva

Audi A6 2.0 TDI vuosimallia 2013 multitronic-automaattilaatikon kera on vielä 121 000 kilometriä ajettuna huippumukava ajettava: äänetön valtatielaiva.

Koeajoon otetussa Audissa oli kaksilitrainen turbodieselmoottori ja portaaton Multitronic –automaattivaihteisto.  A6:n perusalustassa painottuu mukavuus. Mitään takavuosikymmenten jenkkiautojen lellumista se ei kuitenkaan tarkoita: kuljettaja on joka tilanteessa se, joka käskee. Tien epätasaisuudet alusta nielee huomaamattomasti ainakin perusajossa.

Portaaton automaattivaihteisto antaa ajamiseen hienostuneen fiiliksen ja kaksilitrainen perusdiesel on sopivan tehokas ja taloudellinen.

Ei jyrise

Audin perusdiesel ei raaku, rohise eikä karju. Jos ei etukäteen tietäisi, ei välttämättä edes ymmärtäisi ajavansa dieselautolla. Tämä ei ole itsestäänselvyys kaikissa muissa laatuautoissakaan, ei varsinkaan pakkasella kylmiltään liikkeelle lähtiessä.

Parasta tässä Audissa on hiljaisuus: 121 000 kilometriä ajettunakin sillä huristellessa ei huomaa asfalttipinnan muutosta sileästä karkeaksi eikä 120 kilometrin tuntinopeus tunnu sen äänekkäämmältä kuin ajo 80 kilometrin tuntinopeudessakaan.

Urat eivät heittele

Meno on vakaata ja samalla mukavan sulavaa. Audi ei juuri urista välitä.

Ohjaus on herkkä, mutta tarkka ja tasapainoinen. Ehkä sitä tuntoa voisi olla vähän enemmänkin, 

varsinkin ajaessa pitkiä matkoja hiukan väsähtäneenä. Ohjauksen keveyden takia iso auto tuntuu kuitenkin ketterältä pyöriteltävältä taajama-ajossakin.

Ratti istuu käteen kuin hansikas ja hallintalaitteet ovat helpot, Tosin ratin sinänsä muodikas neliskanttisuus tuntuu vähän turhalta. Varustus on järkevä, joskaan ai ylenpalttinen. Askeettiseksikin sitä voisi hiukan kutsua.

Jotenkin koeajo-Audin luonne vaatisi sisustukseen ripauksen ylellisyyttä, jalopuupaneelit voisivat tuoda pikkuisen luksuksen säväystä. Nyt se on metallinsävyistä harmaata: sinänsä modernia, mutta vähän liian arkista. Toisaalta Audiahan on pidetty hillityn eliitin autona. Ehkä silloin modernius saa voittaa luksuksen.

Puolet uuden hinnasta

Mutta itse kyyti on edelleen miellyttävää.  Uutena tämä Audi on maksanut vuonna 2013 reilusti yli 50 000 euroa. Jos ajattelee pelkästään ajon nautittavuutta, niin tässä sitä saa 23 500 eurolla vähintään koko rahan edestä.

Auton varustus tuntui vähän askeettiselta – joskin järkevältä. Itse valitsisimme tämän hintaluokan autoon vielä ainakin parkkitutkat sekä adaptiivisen (mukautuvan) vakion

opeussäätimen. Samoin saattaisimme harkita jalopuupaneeleita.

Tässä neljännen polven Audi A6:ssa eli C7-mallissa kaikkien versioiden vakiovarustukseen kuuluu Audi drive select -järjestelmä, jonka avulla kuljettaja voi säätää auton ohjauksen, kaasupolkimen ja automaattivaihteiston ominaisuuksia mieltymystensä mukaisiksi.

Katsastustilastojen perusteella tämänikäisestä Audi A6:sta ei oikein mitään voi päätellä. Läpimenoprosenttiensa puolesta se ei nouse lähelle kärkeä, mutta hylkäämisperusteet liittyvät asioihin, joilla ei ole mitään tekemistä luotettavuuden kanssa. Eikä vielä Autotien tyyppivioistakaan löydy tietoa näin tuoreesta Audista.

Eikä näin uudesta Audista vielä löydy kommentteja netin keskustelupalstoiltakaan. Vain viisi vuotta vanhat Audit ovat vasta siirtymässä ensimmäisiltä käyttäjiltään tavallisille palkansaajille, eivätkä työsuhdeautoilevat yrityspomot kommentoi autojaan nettipalstoilla. Joka tapauksessa uskoisin kuitenkin jonkun saavan tästä hyvin huolletusta ja siististi pidetystä mustasta Audista itselleen autoa vielä pitkäksi aikaa.

Audi A6 Sedan Business 2,0 TDI
Vuosimalli: 2013
Mittarilukema: 121 000 km
Moottori: 1968 cm3, turbo
Käyttövoima: diesel

Vaihteisto: portaaton multitronic-automaatti
Teho: 177 hv
Vääntö: 380 Nm
Huippunopeus: 222 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.2 s
Yhdistetty kulutus: 5,1 l/100 km
Co2: 132 g/km
Hinta: 23 500 €
Myyjä: Volkswagen Center Airport, Vantaa 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *