Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz E320 CDI – Todelliselle Mersu-miehelle

Julkaissut:

|

2.4.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz E320 CDI – Todelliselle Mersu-miehelle

Olen aina sanonut, että pelkkä ajaminen Mercedes-Benzillä ei tee Mersu-miestä. Jos joku sellaiseksi tekee, niin yli 400 000 kilometriä ajettu farmarimallinen, E-sarjan 320 CDI.

Kun istuin 404 000 kilometriä ajetun, vuosimallin 2003 farmarimallin diesel-Mersun rattiin, ymmärsin, että tämä se on oikea Mersu. Oma C-sarjan Mersu vuosimallia 2008 ja sijaisautoksi saatu uusi A-sarjan Mersu eivät sitä tunnelmaa luo, vaikka konepellissä kuinka kiiltäisi kolmisakarainen logo.

Nimittäin sen kolmisakaraisen pitää oikeassa Mersussa killua ”tähtäimenä” keulalla. Niin, että se hohkaa konepellin päässä ikuisia arvoja aamu-usvassakin losotellessa. Toisin sanoen oikeassa Mersussa olla sitä taksin tunnelmaa.

Kilometrit olisivat varmaan monelle muulle hyvällekin dieselautolle jo melko karmivat. Iso ja 15 vuotta vanha E-Mersukaan ei tietenkään enää ole ns. pakasta vedetyn tuntuinen, mutta vähintään se tuntuu olevan vielä hyvinvoivassa keski-iässä. Vääntöhän löytyy hurjat 500 newtonia.

Eikä tällä veteraanilla jalkoihinkaan jää: nollasta sataseen se kiihtyy 8 sekunnissa ja huippunopeus on 234 kilometriä tunnissa.

Isot remontit tehty?

Automaattilaatikko kuuluu ilman muuta asiaan. Mikään ei edelleenkään rysky, eikä pauku. Kuutosdiesel ei ärjy vaan murisee turvallisen tuntuisesti konepellin alla ja kuuluu vain vaimeasti sisälle. 204 hevosvoimaa antavat tällaisen seniori-ikäisen puksuttelijan menoon riittävästi puhtia.

Olen aina sanonut, että kun auton keulalle istutetaan 6-sylinterinen moottori, sillä onnistuttaisiin pelastamaan vanha Volgakin. Mutta koeajettuun Mersuun kolmilitrainen dieselpannu istuu kuin kalju Kekkosen päähän.

Kritiikkiä ja kehuja

Paljon puhuvan kommentin Nettiauto.comissa on antanut nurmijärveläinen mies, joka oli ajanut heinäkuuhun 2013 mennessä 318 kilometriä vuosimallin 2006 Mercedes-Benz E 320 T CDI 4Matic A:llaan: ”Todella mukava auto ajaa ja ketterä ahtaissakin paikoissa. Edellinen auto oli V70 vm. 2005 ja sehän ei mahdu mihinkään parkkiin. Tehokas ja vääntävä kone, todella mukava laatikko. Keskikulutus 8,3L/100km. Sisätiloiltaan hieman pienempi kuin edellinen E, mutta pelleiltään parempi. Autollani on ajettu 318tkm eikä ruostetta ole missään.

Mies Naantalista kommentoi kuukautta myöhemmin vuosimallin 2004 Mercedes-Benz 320 CDI Avantgarde –farmariaan yhtä ylistävästi: ”Mukava ajettava sekä todella tehokas ja väännökäs moottori. Merkkihuolto kalliinpuoleinen, muuten ylläpitokulut kohtuulliset. Pienehköjä sähkövikoja, ei jättänyt tielle koskaan. Voin hankkia uudemman vielä joskus. Suosittelen lämpimästi perheautoksi”.

Mutta ei kaikilla ongelmittakaan ole mennyt. Suomi24.fi –keskusteluissa ex-211 (viittaa mallisarjaan W211), kommentoi: ”Automaattivaihteistoon kannattaa vaihtaa öljyt 60tkm välein. Alkuvuosien (2002-2004) osalta on ollut ongelmia missä jäähdytysnestettä pääsee ilmeisesti väärin suunnitellun jäähdyttimen hajoavan liitoksen/sauman vuoksi joskus automaattivaihteistoon josta vähitellen aiheutuu automaattilaatikon täystuho (teknisemmät ihmiset osaavat varmaan tuon paremmin kuvata).

Lisäksi hän uskoo, että E220CDI saattaisi olla ylläpidoltaan edullisempi: ”Varsinkin tuo 320CDI-moottori vaatii hieman enemmän ylläpitoa ja kalliimpia osia.

Mercedes-Benz E 320 CDI T A Elegance
Vuosimalli: 2003
Mittarilukema: 404 000 km
Moottori: 3222 cm3
Käyttövoima: diesel
Teho: 204 hv
Huippunopeus: 245 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.8 s
Yhdistetty kulutus: 7,3 l/100 km
Co2:  194 g/km
Hinta: 5 777 €
Automyyjä: Autoplaneetta, Espoo

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Kia Sportage – karu, mutta vankka
Koeajo käytetty Saab 9-3 – Helmi vai pommi?
Koeajo käytetty Mitsubishi Outlander PHEV  – Ladattava iso maasturi 20 000 €

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *