Kaasujalka

Kestotesti-Astralla kymppitonni täyteen

Julkaissut:

|

3.3.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kestotesti-Astralla kymppitonni täyteen

Kestotestiperheemme Nestorin kanssa yhteistä taivalta on riittänyt jo 10000 kilometriä ja tuosta sanasta voisi ottaa k-kirjaimen pois.

Joulu- ja tammikuun ajan ajoin Astralla paljon ja tein muutamia päivittäisiä yli 500 kilometrin mittaisia reissujakin Tampereen ja Turun suunnalle. Kaikki nämä reissut Astra palveli kerrassaan fantastisesti, eikä talvikaan ole tehnyt tepposiaan. 20 vuotta vanha moottoritekniikka tuottaa lämpöä aivan eri tavalla kuin nykyajan uudet vähäpäästöiset pikkukoneet. Sen huomaa heti ohjaamon nopeana lämpeämisenä, sillä jo muutaman kilometrin matkan jälkeen puhaltimet tuottavat lämmintä ilmaa. Lisäksi moottori tuottaa niin hyvin lämpöä, että sillä voi sulattaa vaikkapa jäisen parkkipaikan. Kätevää, ei tarvitse hiekoittaa. Harmikseen todettava, että Webaston käyttö on jäänyt aivan liian vähälle, koska laitteessa ei ole kaukosäädintä.

Moottori kehrää nätisti

Huimasta kilometrimäärästä huolimatta Astran moottori kehrää todella nätisti. Auton vieressä seistessä ei meinaa edes kuulla onko moottori käynnissä vai ei. Nykyajan uudet vähäpäästöiset moottorit ruksuttavat niin rumasti, että niiden käyntiäänen kyllä huomaa heti.

Matkaa on nyt taitettu reilut 10000 kilometriä ja alun korjausten jälkeen mitään murheita ei ole ollut eli Astra on osoittanut, että kunnossa olevalla vanhallakin autolla voi taittaa matkaa huolettomasti. Tasaisessa maantieajossa  bensaa kuluu alle 7 litraa satasella, mutta sekalaisessa ajossa kulutus pyörii siinä 8.5 litran nurkilla. Suorituskykyhän ei ole päätä huimaavaa eikä rekan ohi kannata lähteä ellei ole piiiiiitkä suora.
Etulokasuojat ja takapuskuri vaihdettiin ja maalautettiin erittäin epäsiistin ulkonäön vuoksi. Muuten mitään raportoitavaa ei edellisen lehden jälkeen olisikaan.

Taulukko kilsoista ja kuluista:
325 830 KM: Testi alkoi. Auton hinta 200€
325 860 KM: Kesärenkaat 250€
325 904 KM: Ruostekorjausta, helmapelti, kynnyspelti, 900€. Venttiilikopan tiiviste, niveltangot, raidetangon sisä ja ulkopäät, katsastus, moottorin pesu, termostaatti, hammastangon suojakumit, työt. 1000€
326 050 KM: Exide akku 95€
326 105 KM: EGR-venttiili, puolat, tulpat, radion korjaus, vaihdekepin nuppi 570€
326 150 KM: Nastarenkaat 14 tuuman alumiinivanteilla 540€
326 300 KM: Soitin 29.90€
329 111 KM: Kesärenkaiden allelaitto
330 201 KM: Polttimot Motonetistä 19.90€
330 495 KM: Automaattivaihteistoöljyn vaihto huutelumenetelmällä BG 400€
331 361 KM: Katsastus
331 701 KM: Nastarenkaiden vaihto ja kausisäilytys 100€
333 001 KM: Pyyhkijän sulat 39€
333 300 KM: Lokasuojat ja takapuskuri 232€
337 005 KM. Tämä hetki.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota
Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *