Kaasujalka

Kestotesti Astra – Velipoikakin innostui

Julkaissut:

|

27.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kestotesti Astra – Velipoikakin innostui

Uudella Octavialla ajava velipoikakin innostui Kaasujalan 330 000 kilometriä ajetusta Astrasta.

Velipoika tuli kylään, iltakaljalle ja saunomaan. Hän on niitä miehiä, jotka pistävät ison kasan välirahaa aina, kun vaihtaa Skoda Octaviansa uuteen 3-4 vuoden välein. Menossa on laskelmieni mukaan nyt kolmas Octavia, muistaakseni 1.8-litrainen bensa.

Ennen kaljottelua sauhuteltiin siinä meidän autokatoksessa röökit ja ihmeteltiin yhdessä Kaasujalan tonnin kestotesti-Astraa. Se oli minulla puolitoista viikkoa taas ajossa.

Siinä välissä oli vähän pakkasiakin. Vaan eipä Astra nikotellut aamuisin, vaikka en sitä autokatoksen seinän töpseliinkään iskenyt. Hyvin hörähteli käyntiin.

Velipoika vähän naureskeli ja arveli, että ”tuolla autolla sitä varmasti tuntee tosiaan ajavansa”. Tarkoittaen sitä, että sisällä riittää meteliä: moottori rohisee, ryskyy ja paukkuu ja tuulettajan hihna vinkuu.

”Lähdetään koeajolle”, minä ehdotin.

Sitä ennen olin ajellut viikon verran uudella alemman keskikokoluokan korealaisella farmarilla, 1.4-litraisella bensa-autolla. Se korealainen oli ollut myönteinen yllätys.

Jo Vihdintiellä ennen kaartamista velipoika alkoi ällistellä Astran vakaata ja äänetöntä menoa. Ja kun Kehä III:lla päästiin vauhtiin ja moottori lämpeni, äimistely vain yltyi.

”Ei voi olla totta! Miten ihmeessä näin vanha auto voi kulkea näin äänettömästi ja vakaasti?”, velipoika retorisesti siinä kyseli.

Koeajolenkin tunnelmat tiivisti hänen toteamuksensa: ”Kyllä vaan ihminen voi pikkurahallakin saada näköjään mukavaa kyytiä”.

Tottakai uusissa autoissa on hienoa tekniikkaa monitoiminäyttöineen ja muine nykyajan turvasysteemeineen. Ja jo uuden auton tuoksu on puolet hurmosta.

Mutta Astralla ajaessa teen eräänlaisia mielikuvaharjoituksia. Keskityn pelkkään perusajoon ja tavallaan suljen silmäni (vain symbolisesti), enkä mieti sen hiukan nuhjaantunutta sisustusta, lukkopesiin niin ovissa kuin käynnistäessäkin työnnettävää avainta ja monitoiminäyttöjen puuttumista.

Näiden harjoitteiden aikana on pakko todeta, että pelkkä perusajaminen ilman oheistoimintojen miettimistä Astralla ei niin hirveästi eroa saman kokoluokan nykyautoista.

Taulukko kilsoista ja kuluista:

325 830 KM: Testi alkoi. Auton hinta 200€
325 860 KM: Kesärenkaat 250€
325 904 KM: Ruostekorjausta, helmapelti, kynnyspelti, 900€. Venttiilikopan tiiviste, niveltangot, raidetangon sisä ja ulkopäät, katsastus, moottorin pesu, termostaatti, hammastangon suojakumit, työt. 1000€
326 050 KM: Exide akku 95€
326 105 KM: EGR-venttiili, puolat, tulpat, radion korjaus, vaihdekepin nuppi 570€
326 150 KM: Nastarenkaat 14 tuuman alumiinivanteilla 540€
326 300 KM: Soitin 29.90€
329 111 KM: Kesärenkaiden allelaitto
330 201 KM: Polttimot Motonetistä 19.90€
330 495 KM: Automaattivaihteistoöljyn vaihto huutelumenetelmällä BG 400€
331 361 KM: Katsastus
331 701 KM: Nastarenkaiden vaihto ja kausisäilytys 100€
332 900 KM: Tämä hetki (10.11.2017)

 

Teksti Urmas Hurmalainen

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Saab 900 sedan – Se Varma Kotimainen
Koeajo käytetty Mercedes-Benz E320 CDI – Todelliselle Mersu-miehelle
Koeajo käytetty Kia Sorento – Yllättävän henkilöautomainen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *