Kaasujalka

Koeajo Audi RS5 – Superauto arkeen

Julkaissut:

|

18.1.2018

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi RS5 – Superauto arkeen

Koeajoin RS5:n viimeksi 2010 ja tuolloin konepellin alla vielä hurisi V8. Nyt hevosvoimat ovat pysyneet samana, vaikka sylintereitä on kaksi vähemmän. Moottori on turboahdettu, jonka ansiosta vääntöä on kuin siinä kuuluisassa pienessä kylässä.

RS5 on aina kaksiovinen coupe ja takaovia kaipaavat joutuvat tyytymään S5:een tai sitten odottamaan RS4:sta. Punainen RS5 isoilla vanteilla varustettuna näyttää todella räyhäkkäältä peliltä
eikä jätä ketään kylmäksi. Korin pokkaukset ja dynaamiset terävät kulmat tulevat punaisessa värissä hyvin oikeuksiin.

Koeajovarustein auton hinta nousee aivan tolkuttoman kovaksi ja valitettavasti näitä ei ihan jokaisessa kadunkulmassa tulla näkemään. Koeajoauton ehkä turhin lisävaruste Suomeen on nopeudenrajoittimen nosto 250:stä 280:een ja sillä on hintaa 2 834,91 euroa.

Nautinnollinen

Siinä missä kasikoneinen edeltäjä oli ehkä äänekkäämpi, tämä uutukainen on ahdetun veekutosen ansiosta sivistynyt ja tasainen voimanpesä. Pienemmästä moottorista huolimatta suorituskyky on parantunut ja kulutus alentunut. Vääntöä on tullut lisää 170 Nm:iä ja sen kyllä huomaa.

Uusi RS5 tuntuu selkeästi kevyemmältä ja näppärämmältä. Moottorin äänimaailma on kuitenkin muuttunut liiankin vaimeaksi. Kutoskone kyllä murisee vahvistettuna kaiuttimista tulevilla äänillä, mutta silti yllättävän vaisua ääntä kuuluu. Vaihteiden vaihdon yhteydessä pakoputkista ei kuulu sitä ”halpamaista” ja teennäistä pauketta, kuten niin monessa autossa tuppaa kuulumaan. Pakoputkista kuuluu kyllä matalaa möreää jytinää, kun kiihdytyksen jälkeen nostaa jalan kaasulta. Se viimeistään paljastaa kanssaliikkujille, että moottorissa todella on voimaa.

RS5:ssa on muiden Audin mallien tapaan esivalittuja ajo-ohjelmia ja sitten yksi, jota pystyy räätälöimään mieleisekseen. Sport-asennolla auto todella muuttuu tiukaksi ratapeliksi. Tämänkin Audin kohdalla ei voi kuin ihailla fantastista jousitusta. Tiukimmallakin asetuksella jousitus ei missään vaiheessa ole mikään kivirekimäisen pintakova. Comfortilla tällä voi ajella kuin millä tahansa arkisella perhefarkulla.

Mutkateillä RS5 on kotonaan, tosin nopeusrajoitusten kanssa pitää olla tarkkana. Autolla pystyisi helposti pitämään moottoritienopeuksia mutkaisella asfalttitiellä, mikäli se olisi sallittua. Tuntuu kuin fysiikan lait eivät päde RS5:een lainkaan. Niiden pitävyyttä emme kuitenkaan tarkistaneet. Kiihdytyksissä auto suorastaan kerjää yhä rajumpaa kiihdytystä, mutta valitettavasti kaikki hauska alkaa vasta kiellettyjen nopeuksien jälkeen. RS5 on ehdottomasti auto, jota pitää ulkoiluttaa säännöllisesti suljetuilla moottoriradoilla.

Edellisessä numerossa meillä oli koeajossa S5 ja se oli myös varustettu kattoluukulla. S5:n kattoluukkua ei voinut pitää auki yli 40:n vauhdissa juuri lainkaan kovan huminan vuoksi, mutta RS5:n kohdalla samaa ongelmaa ei ollut.
Koeajon aikana bensaa kului reilut 11 litraa satasella. Tämmöisen auton kohdalla se taitaa olla ihan se ja sama miten paljon menovettä kuluu. Riittää, että sitä saa lisää. Tankki on sentään sopivan iso, ettei ihan jatkuvasti tarvitse olla pumpulla.

Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Muotoilu

Miinukset
Hinta
Moottorin äänet

Jälkimaku
RS5 on musertavan nopea ja eleetön auto, mutta omaa superauton ominaisuudet.

Audi RS5
Hinta: 142 992,88 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 179 231,65€
Iskutilavuus 2995 cm3
Teho: 450hv
Vääntö: 600Nm
Paino: 1690 kg
Tavaratila: 465 l
Kiihtyvyys 0-100KM/H: 3.9s
Huippunopeus: 280km/h
Kulutus (valm.ilm.): 8.7l
Päästöt: 197g/km
Koeajon kulutus: 11.6l

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Jaguar XE – Ajettavuus vakuuttaa
Koeajo Audi SQ5 – Susi lampaan vaatteissa
Koeajo Kia Soul EV – Viikon ajot pelkällä sähköllä

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *