Kaasujalka

Koeajo Audi S5 – Matkamiehen GT

Julkaissut:

|

6.12.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi S5 – Matkamiehen GT

Audi S5 on maantiellä viihtyvän todellinen Gran Tourismo, jolla taittaa matkaa miellellään olipa kyseessä sitten suora moottoritie taikka syheröinen metsätaival.

Uusi S5 omaa edeltäjänsä tavoin ahdetun V6-moottorin. Hevosvoimia on tullut lisää 21, mutta vääntöä peräti 60Nm:iä. Entistä laajemmalla kierrosalueella, joka tekee tästä todellisen ajonautinnon. Tuttu nollasta sataseen kiskaistaan nyt alle viidessä sekunnissa eli silläkin saralla on tullut parannusta 4 kymmenystä. Jos se nyt on jollekin tärkeää. Hintaa on tullut lisää noin 3000 euroa

S5 on saatavana myös Sportbackina 105 340 euron hinnalla ja rättikattoisena cabriona 117 487 eurolla. Iso summa autosta, mutta rahalla saa paljon vastinetta. Suomen valtio rikastuu tämän oston myötä autoveron ansiosta 38 803,91 euroa ja siihen lätkästään päälle tietenkin vielä arvonlisävero 24%.  Ihan huvin vuoksi selailin Mobile.de –sivustoa ja etsin sieltä myynnissä olevia vastaavia yksilöitä nähdäkseni mihin hintaan saksalaiset saavat tämmöisen itselleen. Tämän vuoden keväällä rekisteröityjä saa jo reilulla 60000 eurolla ja saattaa niiden joukossa olla ajamattomiakin yksilöitä. Toki kalleimmat ajamattomat kaikilla varusteilla hipoivat 90 000 euroa.

Ahdettu V6 pitää muhkean matalaa murinaa. Voimaa on tyhjäkäynnistä alkaen aivan riittävästi. S5 on parhaimmillaan matkamiehen alla joko autobaanalla mittarissa kaikki mitä valmistaja lupaa tai sitten loivahkoilla mutkateillä. Todellinen ajonautinto, jolla on helppo näyttää perävaloja kanssa-autoilijoille.

Kattoluukkua ei voi pitää täysin auki yli 45 vauhdissa lainkaan kamalan huminan vuoksi. Edes raon pienentäminen ei paranna tilannetta. 

Koeajokulutus oli 10.1 litraa. Voima vaatii polttoainetta, ei siitä sen enempää. Vuonna 2012 koeajoimme viimeksi S5:n ja silloin koeajon keskikulutus oli 11.3 litraa. Todennäköisesti moottoritekniikka on kehittynyt yli litran verran, sillä kaasujalan keventyminen ei voi olla mahdollista. Valmistajan ilmoittama lukema on nimittäin pienentynyt 7 desiä.

Audi S5 Coupé 3,0 V6 TFSI 260 kW quattro tiptronic
Hinta: 106 004,27€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 136 263,91€
Iskutilavuus: 2995 cm3
Teho: 354 hv /5400-6400 kierr/min
Vääntö: 500Nm /1370 – 4500 kierr/min
Paino: 1690kg
Tavaratila: 465l
Vetokyky max: 1900kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 250km/h
Huippunopeus: 4.7s
Kulutus (valm.ilm): 7.4l
Päästöt: 170g/km
Koeajon kulutus: 10,1l 

Plussat
Ajettavuus
Tyylikkyys
Ajoasento

Miinukset
Hinta
Kattoluukun aiheuttama humina avattuna 

Jälkimaku
Audi S5 on tyylikäs ja särmikäs sportti, jolla ajaminen on nautinnollista. Vaikka perheessäni on kaksi pientä lasta, niin kaksiovisuus ei haitannut yhtään. Kyllä coupe on vaan kaunis.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Dethleffs Trend – Kesämökki pyörien päällä
Koeajo Seat Leon Cupra – Nopein Seat
Koeajo Volvo V90 Cross Country – Korotettua kartanoherralle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *