Kaasujalka

Koeajo käytetty Opel Insignia – Päivityksillä paranneltu

Julkaissut:

|

30.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Opel Insignia – Päivityksillä paranneltu

Ensimmäisen polven Opel Insignia korvasi Vectran vuonna 2009. Vuonna 2014 siihen tehtiin monia ajettavuutta ja mukavuutta parantavia päivityksiä.

Uuden Insignia Sports Tourerin rinnalle otettiin käytetty ja päivityksiä läpikäynyt 1,6-litrainen bensiinimoottorinen SIDI Turbo Insignia Sports Tourer vuosimallia 2014. Autossa oli kuusiportainen ja vähäkitkainen automaattilaatikko, joita ei vaihtoautomarkkinoilta pilvin pimein löydy.

Itse asiassa, koeajoon Herttoniemen Laakkoselta otettu Insignia taisi olla Nettiauto.comissa ainoa automaattilaatikkoinen ja bensamoottorinen edellisen polven farmari-Insignia.

Täytyy kyllä myöntää, että aikamoinen ”munkki” meillä kävikin. Auto oli nimittäin huippuhyvin pidetty ja mittarilukema oli vain 63 000 kilometriä. Eli käytännössä se oli lähes uudenveroinen. Siksi sitä onkin mukava verrata nyt uudistuneeseen Sports Toureriin.

Tyyli edellä

Miinuspuolista uutukaiseen verrattuna tietysti täytyy ensin mainita tilat: ensimmäisen polven Insigniassa tyyli ajoi käytännöllisyyden edelle: tämä tarkoittaa mm. pienehköä tavaratilaa, joka ei ole hirveän paljon suurempi kuin monissa saman koko- ja ikäluokan sedaneissa.

Rohkean muotoilun takia myös näkyvyys taakse kärsii, koska takaikkuna on pieni.

Itse tosiaan ajoin vähän aikaa vuosimallin 2009 Insignialla. Siitä tuttua, ja itseäni jostain kumman syystä myös viehättänyttä, runsasnappulaista paneelia ei enää ollut: tilalla oli iso näyttö, kahdeksan tuuman värikosketusnäytöllinen IntelliLink Touch –viihdejärjestelmä.

Hallintalaitteet ovat kieltämättä selkeät. Se aiempi yhteen ja samaan rykelmään keskikonsolissa kerätty nappulaviidakko myös viehätti minua.

Nyt selkeämmäksi ja samalla karummaksi siistitty kojetaulu on myös vanhahtavamman oloinen: tuo mieleen 2000-luvun puolivälin jyhkeän Lexus-maasturin ohjaamon.

Istuimet ovat tässä iäkkäämmässäkin Insigniassa ryhdikkäät. Alustaa. Iskunvaimennusta, kallistuksen vaimennusta ja ohjaustakin oli paranneltu. Ja se tuntui kyllä ajossa.

Paljon vastinetta rahalle

Edellisen polvenkin Insignia on edelleen hyvä ajaa. Sen ohjaustuntuma on vakaa ja tämä moottorivalikoiman pienempikin 1.6-litrainen SIDI-turbo kuljettaa autoa jämerästi suuremmissakin nopeuksissa.

Kun kysymyksessä on kuitenkin niinkin tuore, kun vain kolme vuotta vanha ja 66 000 kilometriä ajettu Opel-malliston lippulaiva, on päivänselvää, että perusihminen ei tavallisessa perusmatka-ajossa hirveästi huomaa eroa uuden polven Insigniaan.

Moottori käy tässäkin hiljaisesti ja sivistyneesti. Pieni miinus verrattuna uutukaiseen tulee kuitenkin 6-lovisesta automaattilaatikosta: välitykset ovat onnistuneet, mutta vaihteensiirto hoituu hiukan kulmikkaasti.

Mutta jo tätä vanhan polven uudistuksen läpikäynyttäkin Insigniaa on ilo ajaa. Mielestäni se on edelleen rohkeine muotoineen tyylikäs auto.

Toki 22 800 euroa käytetystä autosta on paljon rahaa. Mutta kun kilometrit ovat pienet, huollot viimeisen päälle tehtyjä ja runsaiden lisävarusteiden kera hinta uutena on kohonnut vähintään 40 000 euroon, niin rahalle tulee paljon vastinetta.

Opel Insignia Sports Tourer Edition 1.6T A
Vuosimalli: 2014
Mittarilukema: 63 000 km
Moottori: R4, 1598 cm3, SIDI Turbo
Tehot: 170 hv
Vääntö: 260 Nm
Huippunopeus: 205 km/h
Kiihtyvyys (0-100): 10,4 s
Yhdistetty kulutus: 5.9 l/100 km
Mitat: pituus 4842 mm, leveys 1858 mm, korkeus 1498 mm, akseliväli 2737 mm
tavaratila 530 l.
Hinta: 22 800 €.
Myyjä: Veljekset Laakkonen Oy, Helsinki, Herttoniemi

 

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Fiat Linea – ”Ei yhtään huonompi”
Koeajo käytetty Volvo V60 – Volvo, joka olisi pitänyt muistaa
Murisee kuten auton pitääkin

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *