Kaasujalka

Murisee kuten auton pitääkin

Julkaissut:

|

11.11.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Murisee kuten auton pitääkin

Päätoimittaja hankki Kaasujalalle kesällä toisen kestotestiauto, upeasti murisevan vuosimallin 2002 BMW 325 rivikuutosella.

Mikään ruusu tai “kuin pakasta repäisty” ei päätoimittajan kesällä hankkima nelivetoinen BMW 325 suoralla bensakuutosella ole.

Kuskin puoleisen oven alareunassa on ruostetta, samoin molemmat etulokasuojat on tarkoitus maalata. Ja talvirenkaatkin pitää hankkia erikseen. Eikä päätoimittaja ole tyytyväinen hankkimiinsa erikoisvanteisiinkaan: ET-luku on nyt 18, tarkoitus on vaihtaa takaisin vakioluvun omaaviin vanteisiin, joka on 30-45.

Sileällä asfaltilla ajettavuus tälläkin Bemarilla on hyvä, mutta jos saavat urat ja kallistukset saavat aikaan levottomuutta.

Mutkiin vanhallakin Bemarilla on hauska päästellä: silloin ohjauksen tarkkuus, alustan ja korin jämäkkyys sekä urheiluistuinten hyvä sivutuki pääsevät oikeuksiinsa.

Hintansa väärti

Nämä pikkupuutteet kuitenkin laskivat Eurasta yksityiseltä myyjältä ostetun Bemarin hinnan vain 2800 euroon. Priimakuntoisista vastaavanikäisistä nelivetoisista 325-Bemareista vastaavalla 203 000 km-lukemalla pyydetään isolla haitarilla 4000-6000 euroa.

Ja täytyy muistaa, että tämä Bemari on tosiaan nelivetoinen ja automaattilaatikolla varustettu. Toisaalta, jotkut välttämättä haluavat takavetoisen ja manuaalivaihteisen. Riippuu mistä tykkää.

Näillä ominaisuuksilla vanhoja 3-sarjan Bemareita on tarjolla melko rajatusti.

Taas tuli hakattua rattia innostuksesta. 2.5-litrainen suorakuutonen vain tarjoaa niin messevät kyydit, että sen jälkeen eivät väkinäiset pikkuturbot oikein sytytä.

3-sarjan perus-Bemarin valtti ja riesa on takavetoisuus: tavalliselle pulliaiselle se teettää vaivaa talviajossa, urheiluhenkinen taas nautiskelee “sladittamisella”. Päätoimittaja nelivedon myötä sivuuttaa tämänkin.

Omistajat tyytyväisiä

Tässä Nettiauto.comista muutamia kommentteja päätoimittajan Bemari-veljiltä:

BMW 325, 2002, Porrasperä, i 4d
Erittäin hyvä peli kunhan ei oo loppunajettu. Miellyttävä matka ja kaupunkiajossa, suhteellisen janoisa kaveri tuo suora kutonen 2,5 litrasena mutta kyllä tehopiikkikin ihan hyvä on vakio autoks
Mies, Tampere, 01.12.2013

BMW 325, 2001, Coupé Ci Coupe 2d A
Todella hyvä ajaa ja ollut myös luotettava. Verot ja vakuutukset keskimääräistä isommat. Suosittelen.
Teemu, Hamina, 25.07.2016

BMW 325, 2006, Porrasperä, xi 4d A
Aivan loistava matka-ajossa ja automaattilaatikko toimi pehmeästi. Neliveto talvella todella hyvä. Mitään suurempia vikoja ei autossa ollut, halusin vaan vaihtaa coupe malliin
Mies, Varkaus, 26.11.2014

BMW 325, 2001, Porrasperä, i 4d
Miksi maksaa autosta tuplahinta riittävän hyvään autoon verrattuna? Eihän siinä järkeä olekaan, mutta entäs sitten. Kaurapuurokin on hyvää ja halpaa, silti toiset syövät pihviä. Suora kutonen käy värinöittä, tehoa ei ole koskaan liikaa, leveät renkaat vaeltaa hieman urissa, mutta ajo ei ole pakkopullaa, vaan hauskaa
Mies, Vantaa, 10.11.2015

BMW 325 xi 4d A
Vuosimalli: 2002
Moottori: 2.5 l, R6
Käyttövoima: bensiini
Mittarilukema: 203 000 km
Vetotapa: neliveto
Vaihteisto: automaatti
Vääntö: 245 Nm
Co2:229 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.0 s
Huippunopeus: 237 km/h
Yhdistetty kulutus: 9.6 l/100 km
Hinta: 2800 €
Myyjä: yksityinen, Eura

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Volvo V60 – Volvo, joka olisi pitänyt muistaa
Koeajo käytetty MB S430 Lang – imee tiiviisti penkkiin
Koeajo käytetty BMW 735i  – James Bondinkin auto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *