Kaasujalka

Astralla vuosi takana

Julkaissut:

|

28.10.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Astralla vuosi takana

Vuosi sitten hankimme tämän Opel Astran ja yhteinen taival on ollut yllättävän harmiton.

Sitten edellisen jutun Astralla on ajettu moitteetta melkein 6000 kilometriä ja kaupunkipainotteisen ajon keskikulutus on pyörinyt siinä 8.5 litran paikkeilla.

Vuosipäivän kunniaksi Astra pääsi City Katsastuksen Espoon toimipisteeseen vuosikatsastukseen. Mitään huoltoa autoon ei tehty sitä ennen vaan katsastukseen mentiin tyyliin; kylmiltään leimalle ja kauhistellaan sitten sitä vikalistaa. Olin mielessäni kuitenkin varautunut, että mahdollisen vikalistan ollessa suuri, Astra lähtee kierrätykseen. Viime kuukausien kurvailujen aikana mitään vikoja en kuitenkaan ollut havainnut, joten mielessäni kuitenkin oli pieniä toivonpilkahduksia läpi pääsemisestä.  

Vuosi sitten katsastuksessa suurin ongelma oli ruostevauriot, mutta kuluvan vuoden aikana uusia ei ollut tullut ja vanhatkin korjaukset ovat kestäneet. Katsastusmiehen mukaan ruoste ei ole näiden Astrojen helmasynti vaan enemmänkin jarrut, nivelet ja jouset.

Heittämällä läpi

Päästöarvot olivat mallikelpoiset, eikä jarruissakaan ollut moitteen sijaa. Ainoat huomautukset tulivat ajovalopolttimosta ja sumuvalosta eli Astra meni läpi heittämällä. Arttu Wiskarin laulun sanoja mukaillen voisi todeta, että Astra yhden vuoden lisää saa.

Jostain moottorin yläpäästä tihkuttaa öljyä kyllä suhteellisen paljon ja katsastusmies oli kahden vaiheilla, että onko tuo jo kehoituksen arvoinen. Totesi, että vuoden sisään jotain tuolle täytyy tehdä. Vielä se ei kuitenkaan tiputa parkkipaikalle täpliä.

Pieniä puutteita edelleen

Astrassahan luonnollisesti on pieniä puutteita, jotka ovat seuranneet koko testijakson ajan eli takaovien keskuslukitus eikä keskuslukituksen kaukosäätö toimi lainkaan. Etulokasuojat ovat vahvasti pintaruosteessa ja takapuskuri menettänyt maaliaan näyttäen aika kauhealta. Koska Astra vuoden aikaa sai taas lisää, niin ehkä nyt pidämme sen ainakin vuoden. Auto on huollatettu aina Suomenojan Fixuksella eli kustannussäästöä emme ole hakeneet tee-se-itse konsteilla.

Taulukko kilsoista ja kuluista:
325 830 KM: Testi alkoi. Auton hinta 200€
325 860 KM: Kesärenkaat 250€
325 904 KM: Ruostekorjausta, helmapelti, kynnyspelti, 900€. Venttiilikopan tiiviste, niveltangot, raidetangon sisä ja ulkopäät, katsastus, moottorin pesu, termostaatti, hammastangon suojakumit, työt. 1000€
326 050 KM: Exide akku 95€
326 105 KM: EGR-venttiili, puolat, tulpat, radion korjaus, vaihdekepin nuppi 570€
326 150 KM: Nastarenkaat 14 tuuman alumiinivanteilla 540€
326 300 KM: Soitin 29.90€
329 111 KM: Kesärenkaiden allelaitto
330 201 KM: Polttimot Motonetistä 19.90€
330 495 KM: Automaattivaihteistoöljyn vaihto huutelumenetelmällä BG 400€
331 361 KM: Katsastus
331 701 KM: Tämä hetki

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo Opel Meriva vm.2013  – Lähes täysiverinen tila-auto
Koeajo käytetty Opel Meriva – Selvästi pienemmän tuntua
Koeajo käytetty Mazda CX-5 – järeän urheilullinen katumaasturi

Tietoa julkaisijasta

Mika

(2) Lukijan kommenttia

  1. highcast
    31.10.2017 klo 22.45

    Mistä marmoritiskiltä oikein hankit osat? Miten laatikkoöljyjen vaihto voi maksaa 400 euroa..?? Ymmärrän toki, että ruostekorjaukset voivat olla tyyriitä -miksi niitä ei eritelty muista asioista tuolla kalleimmalla rivillä kahdeksi erilliseksi asiaks? Olisi saanut vähän näkemystä, että mitä korjaukset maksavat.. nyt kun nivelet ja mätäpaikat on samalla viivalla, tuo näyttää aikamoiselta.

    • Mika
      31.10.2017 klo 23.24

      Juttuun on lisätty tarkennus hintaerittelyihin. Automaattivaihteistoöljyn vaihtaminen huuhtelumenetelmällä BG:n aineilla maksaa tuon noin 400 euroa.

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *