Kaasujalka

Koeajo käytetty Daewoo Evanda – Jyhkeän käryävä ”hella”

Julkaissut:

|

15.9.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Daewoo Evanda – Jyhkeän käryävä ”hella”

Eteläkorealainen monialayritys Daewoo valmisti ennen konkurssiaan mm. elektroniikkaa. Sittemmin GM teki Daewoo-merkillä autoja.  Lippulaiva Daewoo Evanda vuosimallia 2004 se varsinaiseksi ”hellaksi” osoittautuikin.

”Hella”-nimityksen keksimme päätoimittajan kanssa Daewoolle, kun koeajossa tuntui pikkuisen epäillyttävää käryä. Ensin tuumimme, että kytkinlevyhän se siellä kärvähtelee. Sittemmin havaitsimme, että jarruhan se siellä kiinni otti. No, ei muuta kuin kunnon polkaisu, niin johan irtosi.

Uutenakin halpa

Tämä Daewoo oli meikäläisen pakkomielteitä. Hurmalaisen rouva harrasti aikoinaan pienimuotoista kiinteistösijoitusta: osti halvalla muutaman pienen kämpän lainarahalla ja sipisteli pikkurahalla ne taas myyntikuntoon ja joista jäi myynnin ja velanmaksun jälkeen pientä voittoa.

Ostimme yhden tällaisen kämpän rikkaan papan tyttäreltä, joka ajoi isolla Evandalla. Silloin elettiin 2000-luvun puoliväliä ja ihmettelin, miksi rikkaan papan tyttö Helsingin vauraan väen kaupunginosassa ajeli uudella korealaisella Daewoolla.

No, arvelen sen johtuneen siitä, että ison Daewoon sai pykälää pienemmän uuden saksalaisen tai japanilaisen auton hinnalla. Daewoo Evanda oli suomalaisen mittapuun mukaan suorastaan halpa perheauto. Jo Toyota Avensiksen perusmalli, 1.6 –litrainen Linea Terra maksoi 25000 euroa. Evandan sai tällä ylellisemmällä CDX-varustuksella nahkasisustuksella ja automaattivaihteilla n. 26 000 eurolla.

Se rikkaan papan tyttö oli isokokoinen ja sillä oli myös isokokoinen elämänkumppani ja iso koira, joten tilantarve lienee selitys. Eikä se tyttö ollut opiskelemassa ekonomiksi tai juristiksi vaan joksikin kulttuurintutkijaksi, ei sellainen välitä ”brändeistä”.

Jos on esimerkiksi vuosimallin 2004 Nissan Maximassa retroa, niin tämä samanikäinen Daewoo on jo suorastaan museo. Muovista sisustusta on ylevöitetty nahkasisustuksella ja jalopuujäljitteillä kojelaudassa. Ylellisyyttä on myös kuljettajan penkin sähkösäätöisyys. Sellaistakaan ei tainnut muissa saman hintaluokan autoissa aikoinaan olla.

Leppoisaan ajoon

Ohjaus tuntui ensin käsittämättömän kevyeltä. Mutta nopeuden kasvaessa siihen tuli vastetta ja pysäköidessä sekä hitaissa nopeuksissa keveästä ratin pyörittämisestä on vain etua.

Kun saatiin se kiinni hirttävä jarru polkaistua irti, niin kyllä Evandalla ihan suht leppoisasti edettiin kehä III:lla, vaikka mittarilukema oli jo 237 000 km. Kärsivällisyyttä kiihdyttäminen tietysti vaati, kun iso ja raskas auto vapaasti hengittävällä 2-litraisella ja 131-hevosvoimaisella bensapannulla ei ole mikään raketti.

Kiihdyttäessä moottori kyllä rähisee äänekkäästi, mutta tasaisessa ajossa se on melko äänetön, eikä se päästä sisälle häiritsevästi tuulensuhinoita sen enempää kuin rengasääniäkään.

Jousituksen kantavuus ei ollut uutenakaan kovin kaksinen, niinpä Evanda nytkin vähän jysäytteli töyssyissä. Alusta on vähän lullaava ja siksi Evanda on omimmillaan leppoisan rauhallisessa ajossa.

Manuaalilaatikon kepittäminenkin oli oma taiteenlajinsa. Vähän muistui mieleen Lada 110:n koeajo aikoinaan: ”…ja arvotaan seuraava vaihde”.

Mutta kun auto huolletaan, niin kyllä tästä Daewoosta saa ihan kelpo käyttöauton: tilaahan siinä on todella runsaasti. Kaatuvien takapenkkien myötä tavaratilakin kasvaa entisestään.

Ja onhan se vähän kulttuuritekokin ajaa automerkillä, jota ei enää ole olemassakaan.  Tässä Daewoossa kun tulee mukana melkoisesti ylellisyyksiäkin.

DAEWOO Evanda 2.0i 16V CDX
Vuosimalli: 2004
Mittarilukema: 237 000 km
Moottori:  1998 cm3, R4, vapaasti hengittävä
Käyttövoima: bensiini
Teho: 131 hv
Huippunopeus: 200 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.8 s
Yhdistetty kulutus: 8.8 l/100 km
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Mitat: pituus 4770 mm, leveys 1816 mm, akseliväli 2700 mm.
Hinta: 1997 €
Myyjä: Autosilta Jagro/Espoo

 

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota
Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *