Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo C70 – Vantaan playboyn kesäauto

Julkaissut:

|

5.8.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo C70 – Vantaan playboyn kesäauto

BMW Z4:n kaltainen roadster sopii ruskettuneelle ekonominplantulle aurinkoisten päivien kruisailuun Helsingin Kaivopuiston rantabulevardeilla. Mutta Vantaan playboyn kesäauto on käytetty Volvo C70  -cabriolet.

Nyt tietysti joku tivaa perusteita. Minäpä kerron. Vantaallakin on toki ekonomeja, mutta eivät ne yleensä ole pelimiehiä.

Vantaan playboy on vaikkapa kohtuullisesti pärjäävä neli- tai viisikymppinen rakennus- tai remonttialan yrittäjä. Parin kolmen lapsen eronnut isä. Ehkä kaljupäinen ja jyhkeäniskainen karju, jolla voi olla muutama tatuointikin.

Ja koska avoautolla kruisaillaan kesällä uuden tyttöystävän lisäksi myös kahden ex-muijalle jääneen oman kasvuikäisen penskan kanssa, pitää sen olla nelipaikkainen.

Munkkikahville Kuusijärvelle

Jotenkin käytetty Volvo C70 –cabriolet istuu tähän kuvioon kuin geeli Antti Tuiskun päähän. Tai mistäs minä tiedän, sukiiko Tuisku geeliä tukkaansa.

Vantaan körmylle en vain osaa kuvitella kesäautoksi mitään 2-paikkaista roadsteria. Kyllä sen pitää olla nelipaikkainen Volvo alas laskeutuvalla katolla.

Ja Vantaan mies ei aja sillä mihinkään Kaivopuiston rantaan syömään kana-caesarsalaattia, vaan Kuusijärvelle tai Kaivokselan maauimalaan, ja hörppii siellä pahvimukin kahvia munkkipossun tai lihapiirakan kera.

Koeajettu vuosimallin 2000 C70 on vielä näitä uudempia oikeampi peli Vantaan miehelle siinäkin mielessä, että se perustuu 1990-luvun lopun S70- ja V70 –malleihin. Eli siinä on niille ex-muijalle erossa jääneille kasvuikäisille mukuloille oikeasti takapenkillä tilaa. Vuoden 2006 jälkeenhän C70 –malli perustui edeltäjästään poiketen pienempään S40 –sarjaan.

Tämä Volvo on siis oikeastikin nelipaikkainen, ei siis vain papereissa. Kangaskatto tietysti vähän epäilyttää, jos pitäisi tämä ostaa ihan ympärivuotiseen ajoon.

Ei tylsä-Jyrille!

Tämä vuonna 1996 esitelty C70 oli Volvon ensimmäinen ehta coupe sitten legendaarisen 1800-mallin eli ”pyhimys-Volvon”. Sulavalinjaisempi kuin uuden polven C70.

Volvo antoi tehtaan pääsuunnittelijalle, englantilaiselle Peter Horburylle vapaa kädet suunnitella auto, jonka ostaja enemmän haluaa kuin tarvitsee. Eli kaiken järjellä laskevalle ”tylsä-Jyrille” tämä ei totisesti ole oikea auto.

Vuosi 2000 oli Hurmalaisellekin hyvä vuosi. Penska oli vielä pieni ja elämääkin enemmän edessä kuin takana: 54 vuotta täyttävällähän tiimalasi on nyt valahtanut yli puolenvälin parhaassakin tapauksessa. Ellei sitten Hurmalainen vielä yli satavuotiaana ajele näitä unelmien ryskyjä.

Ajettavuudeltaan ja sisustukseltaan C70 ei sanottavammin eroa vähän aikaa sitten Kaasujalan koeajamasta S70:stä, nämähän ovat periaatteessa samoja autoja.

Moottorin äänet ja suhinat pysyvät aika hyvin poissa, vaikka autossa on rättikatto. Auto menee paitsi suhteellisen hiljaisesti ja muhkeasti, myös junamaisesti kuten Volvon pitääkin.  

”Õige suvel auto”

Me ajoimme avo-Volvolla lounastamaan lentokentän kupeeseen kunnon lounasruokalaan, jonka asiakaskunnasta tuntui iso osa olevan veljeskansan poikia lahden takaa. No nehän tietysti tuntuivat tätä Volvoa kovasti ihastelevan jos sivukorvalla niiden kommenteista mitään ymmärsin.

Olisikohan joku niistä tokaissut jotain sen tapaista kuin ” et see on õige suvel auto”. 193-hevosvoimainen moottori tarjoaa ihan riittävästi räjähtävää kiihtyvyyttä, mutta sopii samalla Hurmalaisen leppoisaan ajeluun.

Jos nyt vakavasti puhutaan, niin onhan tämä ihan helmi, kun mittarilukema on vain 103 000 km ja varustetaso on Volvon vuosimalli huomioon ottaen ihan huippua: sähkösäätöiset nahkaistuimet, automaattinen ilmastointi, sähkösäätöiset istuimet ja se rättikattokin toimii sähköisesti.

Kun hinta on noin kympin alle kymppitonnin, niin kyllä tässä on eronneelle viikonloppuisälle tai miksei liitossakin yhä elävälle perheelliselle oiva kesäpeli, jolla saattaisi pärjätä talvellakin. Auto on huolellisesti huollettu ja jakohihnakin on uusittu Biliassa huhtikuussa 2017.

Volvo C70 2,4T Convertible
Vuosimalli: 2000
Mittarilukema: 103 000 km
Moottori: 2400 cm3, turbo
Käyttövoima: bensiini
Vaihteisto: manuaali
Tehot: 193 hv
Huippunopeus: 230 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.8 s.
Ovien lukumäärä: 2
Henkilömäärä: 4
Hinta: 9990 €
Myyjä: Catesale Oy, Vantaa

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Skoda Octavia – Yhä hyvä perusajettava
Koeajo käytetty Lexus RX400h – Retroa henkivä ekojärkäle
Koeajo käytetty Peugeot 407 – Kilometrien karttuessa löytyy Pösöstäkin äijää

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *