Kaasujalka

Koeajo käytetty Lexus RX400h – Retroa henkivä ekojärkäle

Julkaissut:

|

18.7.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Lexus RX400h – Retroa henkivä ekojärkäle

Lexus RX 400h vuosimallia 2006 on järeä hybridi, joka muovisen sisustansa takia henkii jo mennyttä aikaa. Mutta hiljainen kyyti henkii yhä luksusta.

Paitsi muovisesta sisustuksesta, tulee RX:n vanhahtavuus myös möhkälemäisestä muotoilusta. Mutta se on ollut uutena kallis, yli 100 000 euron auto. Se tarjoaa yhä hiljaista kyytiä. Ajettavuudeltaan se on parhaimmillaan erityisesti maantiellä ja ohitustilanteissa. 211 hevosvoimaa  takaa tällaiseen autoon riittävän ripeyden ja väännön. Rakettihan iso ekomaasturi ei tietenkään ole. Vaan tuskinpa sellaista etsivä tätä autoa edes miettii. RX 400h on jyhkeä maantielaiva mukavuudenhaluiselle seniorille.

 Sopivasti jenkkitunnelmaa

 Kokonaismassaltaan 2500 kiloa painava järkäle menee maantiellä kuin juna. Mukana on myös sopivasti hiukan lelluvaa jenkkitunnelmaa.

Eräs autokauppias nimitti tällaista vanhaa Lexus-hybridimaasturia ”mukamas ekomaasturiksi”. Ja eihän se tietysti mikään Priuksen veroinen vihervalinta olekaan: Co2-päästöt ovat kuitenkin 192 g/km. Mutta jos otetaan rinnalle vaikkapa samanikäinen ja saman kokoluokan 3-litrainen BMW X5 –bensamaasturi, niin johan alkaa viherpipertäjänkin viiksi vipattaa: Bemarin Co2-lukemat ovat 312 g/km, dieselilläkin 262 g/km.

Käyttökuluiltaan vähän ajavalle vanha Lexus RX 400h –hybridi tulee selkeästi isoja saman kokoluokan dieselmaastureita edullisemmaksi. Dieseleveroa ei ole ja vaikka RX ei hybriditekniikastaan huolimatta mikään varsinainen bensansäästäjä olekaan, niin kokoluokassaan se menee edullisesti. Ison ja mukavan bensamaasturin yhdistetty kulutus jää ainakin maahantuojan aikoinaan antamien tietojen perusteella jopa 8 litraa satasella. Erityisesti kaupunkiajossa hybriditekniikasta on apua, Lexus vie tiettävästi parhaimmillaan vain reilut 7 litraa satasella. Esimerkiksi iäkäs iso Audi Q7 3.6-litraisella V6 –bensamoottorilla vie kaupunkiajossa 18 litraa satasella ja yhdistetyssäkin ajossa lähes 13 litraa satasella.

 Takaisin 2000-luvulle

Vaikka sisustus on muovisuudessaan jo selkeästi menneestä maailmasta, niin siinäkin on jotain ”japsiretroa”, Kun auto muuten kulkee hissutellen ja alla on riittävästi voimaa, tuo ajanpatina tällaiselle vanhan liiton yli viisikymppiselle ukolle tuttuudentuntua ja kuljettaa takaisin aikaan, kun elämää vielä oli edessä pikkuisen enemmän kuin takana. Siis edellyttäen, että tässä nyt mennään ilman suurempia yllätyksiä.

Lexus RX 400h lähtee liikkeelle takavetoisena ja takavetoisena se toimii myös voimakkaissa kiihdytyksissä. Tasaista ajoa pitävällä pinnalla mennään etuvetoisena.  

Hidastuksissa ja varsinaisissa jarrutuksissa taas siirrytään takavetoon, jolloin myös takasähkömoottori ottaa talteen liike-energiaa.

Meno on vaivatonta, kun kaikkea säätelee hybridijärjestelmän tietokone. Se reagoi olosuhteisiin, ajonopeuteen ja kuormitukseen sekä ottaa aina huomioon taloudellisuuden parasta suorituskykyä jakaessaan..

Itse polttomoottori on 3,3 litrainen V6, joka on poikittain keulalla. Se tietysti yllättää, että virta-avaimen käyttö starttiasennossa ei välttämättä rysäytä tehokasta moottoria käyntiin, vaan mittaristoon syttyy vain ready-valo.

Leppoisa ja vaivaton

Muuten Lexuksella ajo on yhtä leppoisaa ja vaivatonta kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Esimerkiksi samanikäiseen Toyota Priukseen verrattuna Lexuksella mennään tasaisemmin. Vanhemmassa Priuksessahan tuntuu pieniä nykäyksiä voimanjaon vaihdellessa sekä polttomoottorin käynnistyessä tai sammuessa.

Näitä iäkkäitä Lexus-hybridimaastureita saa jo kohtuuhinnalla ja kohtuukilometreillä kun vertaa saman ikä- ja kokouluokan saksalaismaastureihin. Ja olen ainakin käsittänyt, että Lexus on luotettavuudeltaan valmistajansa Toyotan tavoin lujaa tekoa. Itse hybriditekniikka on luotettavaa.

Eivätkä katsastustilastotkaan kovin rumia ole. Trafin vuoden 2016 vikatilasto kertoo, että vuonna 2006 käyttöön otettujen Lexus RX 400 –hybridien hylkäysprosentti oli12,5. Se oli reilusti keskiarvon paremmalla puolella. Sitä paljon huonommin pärjäsi moni myyntitilastojen hittipaikkojen ”kansanauto”. Yleisimmät hylkäysperusteet liittyivät jousitukseen ja iskunvaimennukseen, käyttöjarruun ja taka-akselistoon.

Kyllä minä voisin tällaisen vanhan Lexus RX:n ottaa.  Varsinkin kun koeajettu Lexus oli Suomi-auto ja viimeisen päälle merkkiliikkeessä huolletta.

Mutta yleisemmin Lexus-maasturin menekkiä taitaa haitata tämä ongelma, jonka nimimerkki ”Kokeiltu on ei” tiivistää Suomi24-sivustolla seuraavasti: ”Lexusta ei arvosteta tai edes tiedetä tai oikeestaa monet luulee sitä korealaiseksi tms kiiaksi tms hyndaiksi. Osta mielummin porsse cayenne..vähä enempi kuluttaa mut vähä eri arvostus ku lexalla ja rasiaa irtoo:))”.

Lexus RX 400 h VVT-I 4 wd A
Vuosimalli: 2006
Mittarilukema: 183 000 km
Moottori: 3.3-litrainen V6
Käyttövoima: hybridi (bensiinimoottori+sähkömoottori)
Teho: 211 hv
Vääntö: 288 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 7.6 s
Huippunopeus: 200 km/h
Co2: 192 g/km
Yhdistetty kulutus: 8.1 l/100 km (ilmoitettu)
Hinta: 17 900 €
Myyjä: Hyrylän Autotalo, Tuusula

 Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo käytetty Land Rover Discovery – Järeämpää brittieleganssia
Koeajo käytetty Toyota Yaris – Ehkä ikäluokkansa vahvin
Koeajo käytetty “Jenkkien Mersu” Cadillac DeVille

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

  1. Tapio
    8.8.2017 klo 12.40

    Hyvä artikkeli, samanlaisia kokemuksia noin puolen vuoden omistamisen jälkeen. Koeajettu yksilö näyttää olevan comfort -varusteilla oleva malli, josta puuttuu peruutuskamera ym. iso osa RX400h autoista myytiin executive varusteilla kun sellaiseen yhdistää vielä 2007 tulleen pienen faceliftin niin saa ihan hitusen vähemmän retroa fiilistä ohjaamoon. Muutama korjaus tuli huomattua. Tuo 211hv on vain polttomoottorin teho, todellisuudessa sähkömoottorit ja polttomoottorit yhdessä enimmillään tarjoilee 272hp. Jarrutuksissa ja liikkeelle lähdössä auto ei suinkaan ole takavetoinen vaan nelivetoinen, pelkkää takavetoa ei käytännössä ole käytössä missään tilanteessa.

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *