Kaasujalka

Koeajo käytetty Mini Clubman – Pelikoodarin ensiauto

Julkaissut:

|

15.6.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mini Clubman – Pelikoodarin ensiauto

Lähes 10 vuotta vanha Mini Clubman-farmari on edullinen valinta vaikkapa persoonallisuutta hakevalle ja ensimmäisen työpaikkansa saaneelle mobiilipelifirman koodarille.

Koeajossa käytetty Mini Clubman. Ensimmäinen uuden polven Mini sai rinnalleen vuonna 2008 Clubman-farmarin. Farmari-Ministä oli silloin vierähtänyt aikaa jo 26 vuotta.  

Countrymankin tuli markkinoille jo vuonna 2011, mutta jotenkin tuntui mukavammalta verrata uutta Countrymania tähän Clubmaniin.

Countrymaneja on vaihtoautomarkkinoilla suhteellisen vähän ja ne vähätkin ovat melko hinnakkaita: ne eivät ole oikeasti ”pikkurahan” vaihtoehtoja uudelle Countrymanille. Nettiautossakin hinnat lähtevät vähän alle 20 000 eurosta.

Sehän on totuus, että tällaista Mini Clubmania ei osteta pelkkään perustarpeeseen: kakaroiden ja tavaroiden kuskaamiseen. Enemmän se on ”sikamagee” trendiauto. Kaikki penkit ihan perusasennossa Clubmanissa on tavaratilaa vain 260 litraa, eikä sitä tule takapenkit kumoon kaatamallakaan kuin 930 litraa.

Clubmanissa on myös vain kolme ovea. Tosin hankalaa sisään menoa takapenkille on helpotettu oikealle sivulle aukeavalla kapealla lisäovella, jonka saa auki vain sisäpuolelta.

Kahteen eri suuntaan aukeavat takaovet ovat ehtaa Minin perinnettä. Kun ne ovat kiinni, on taakse näkeminen hankalaa keskelle jäävän leveän karmin takia.

Julmetun suuri pyöreä näyttö keskellä kojetaulua hallitsee sisänäkymiä tässäkin Minissä. Mutta vielä vuonna 2008 ei eletty monitoiminäyttöjen aikaa. Mutta käsin ropattavat, retrohenkisesti vipstaakit löytyi jo tästäkin Ministä.

Verrattuna Countrymaniin vanhan Clubmanin design on tietysti paljon karumpi, mutta toisaalta samalla uskollisempi alkuperäisen Minin hengelle.

Tärähtelevää menoa

Minin luojan Alec Issiconiksen perusajatukselle tämäkin Clubman tekee kunniaa. Kun pyörät ovat auton kulmissa, on lähes 10 vuotta vanhallakin Minillä ajaminen samalla näppärää ja tukevaa. Näppäryys tosin vähän yllättääkin, kun Clubman on sentään 24 senttiä samanikäistä perus-Miniä pitempi.

Kyyti on kyllä tärähtelevää ja jousitus melko kova.

Koeajoon otettu Mini Clubman oli 1.6-litrainen diesel.  109-hevosvoimainen moottori on valmistettu yhdessä Peugeotin kanssa ja ”Pösöhän” osaa kyllä dieselin tekemisen. 

Moottorin vääntö on tasainen ja meno on suhteellisen helppoa. Tietysti pienessä autossa dieselin käyntiääni varsinkin kylmänä kuuluu melko karkeasti sisälle. Mutta kun moottori on saatu lämpimäksi, jyrinään tottuu ja uskoakseni vasta 90 000 kilometriä ajetulla koeajoautolla ajetaan vielä vähintään toiset 90 000 kilometriä huolettomasti. Puhumattakaan tietysti taloudellisuudesta: maahantuoja taisi aikoinaan luvata tälle diesel-Clubmanille 4,1 litran kulutuksen satasella, mutta todellisuutta taitaa olla 5,5 litraa satasella.

Kiihdytys nollasta sataan vie 10,9 sekuntia ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 188 kilometriä tunnissa. Niillä arvoilla kyllä pärjää Suomen teillä.

Kaupunkiajossa Minin etuja on näppäryys ja automaattilaatikko tekee pyörittämisestä vaivatonta.

Hintava autohan tämä Mini Clubman on vuonna 2008 uutena ollut, tiettävästi noin 30 000 euroa. Sillä rahalla sai siihen maailmanaikaan sentään uuden keskikokoisen perusautonkin: Mondeon tai Avensiksen.

Mutta eihän tätä vanhaakaan kukaan perus-Pertti osta. Nuorempi väki on valmis persoonallisuudesta maksamaan. Ja onhan se nyt ihan toista kruisailla vaikka kesällä rantakahvilan edustalle Clubmanilla kuin vaikkapa samanikäisellä farmari-Golfilla.

Sen olen kyllä käsittänyt, että BMW on tehnyt tästä uuden polven Ministä alusta asti luotettavan pelin. Kaverini ajaa perus-Cooperilla vuosimallia 2005 ja sillä on matkaa taitettu ilman suurempia murheita jo 230 000 kilometriä. Koeajettu Mini on huollettu niin sanotusti viimeisen päälle: viimeisin huolto on tehty vähän reilussa 90 000 kilometrissä, ja mittarilukema oli huhtikuussa vasta 94 000 km.

Mini Cooper D A R55 Clubman
Vuosimalli: 2009
Mittarilukema: 94 000 km
Moottori: 1560 cm3
Käyttövoima: diesel
Vaihteisto: automaatti
Tehot: 109 hv
Co2: 136 g/km
Kiihtyvyys (0-100 km/h): 10.9 s
Huippunopeus: 188 km/h
Yhdistetty kulutus: 4,1 l /100 km (maahantuojan ilmoittama)
Mitat: Pituus 3,93 m, leveys 1,68 m, korkeus 1,42 m, tavaratila 260-930 l.
Hinta: 13 900 €
Myyjä: Kamux Konala, Helsinki

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *