Kaasujalka

Koeajo käytetty Lexus IS220d – Vastinetta rahalle

Julkaissut:

|

13.5.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Lexus IS220d – Vastinetta rahalle

Toisen polven 138 000 kilometriä ajettu Lexus IS220d vuosimallia 2010 tarjoaa totisesti vastinetta 16 700 eurolle. Se on mukava ja luotettava paremman keskiluokan premiumdiesel.

Koeajossa käytetty Lexus IS200d. Ehkä samanikäinen 3-sarjan BMW tarjoaa paremmin ohjaustuntuman ja Audi A4:kin voi olla täsmällisempi, mutta tavallisessa ajossa erot ovat vain hiuksenhienoja: Lexus IS220d :kin on riittävän hyvä.

Ja erityisesti vaakakupissa painaa hinta. Vastaavanikäiset ja saman verran ajetut saksalaiset kilpailijat ovat hinnaltaan useita tuhansia euroja kalliimpia. Ja tiettävästi paremman väen Toyotana pidettyyn Lexukseen on tarttunut myös saman valmistajan edullisemman merkin luotettavuutta.

Maantieajossa 7 vuotta vanha Lexus IS220d on hyvä yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä. Tosin töyssyt tuntuvat ahterissa hivenen voimakkaammin kuin kilpailijoissa.

Iäkkäänäkin hiljainen

Käytettynäkin Lexus IS220d on hiljainen auto ja juuri tässä se eroaa edullisemmista, mutta kooltaan vastaavista japanilaisista: dieselmoottorikaan ei käy karkeasti, vaan hörisee erittäin miellyttävästi etenkin taajama-ajossa.

Maantieajossa jo rengasäänet tunkevat enemmän esille, mutta eivät häiritsevästi. Lexuksen laadukkuutta eivät vuodetkaan syö. Suorituskyvyltään se ei ensituntumalta ihan vastaa teholukemien, 177 hevosvoimaa aikaansaamaa mielikuvaa.  Virallisesti sen pitäisi kiihtyä nollasta sataseen 8,9 sekunnissa, mutta pedaalia polkiessa vaikutelma oli verkkaisempi. Myös manuaalilaatikon vaihteiden välitykset ovat ylipitkät.

Mutta lopputulema oli erittäin positiivinen. Jopa niin positiivinen, että aloin vähän harmitella, miksi ostin kutakuinkin samalla rahalla viime syksynä C-sarjan bensa-Mersun vuosimallia 2008, 180 kompressorin. Mersun mittarilukema oli ostettaessa 173 000 km, tästä olisi saanut kaksi vuotta tuoreemman diesel-Lexuksen reilut 30 000 kilometriä vähemmän ajettuna.

Ja lyhyen koeajolenkin perusteella Lexusta ei voi moittia huonommaksi autoksi. Näitä toisen polven IS-mallin Lexuksia saa vähillä kilometreillä ominaisuuksiinsa nähden melko edullisesti. Kolmannen polven malliin tämä toisen polven IS näyttää ehkä hivenen tylsemmältä, mutta toisaalta vähemmän rohkean muotoilunsa ansiosta myös himpun klassisemmalta.

Tiettävästi Lexus ei ole varsinaisesti halpa huoltaa, ei ainakaan yhtä halpa kuin Toyota. Mutta toisaalta olen käsittänyt, että saksalaisiin kilpailijoihin nähden sen huoltaminen tulisi edullisemmaksi. Sisustus oli kestänyt hyvin vuosia ja koeajoauto tuntui kaikin puolin edelleen ehjältä ja laadukkaalta.

Valitettavasti vuoden 2015 A-katsastuksen vikatilastoista ei löydy kättä pidempää tietoa, sillä Lexusta myydään niin vähän, ettei 5-vuotiaiden Lexusten luotettavuutta ole voitu riittävän kattavasti tilastoida.

Niinpä luotettava maine perustuu tietysti pitkälti mielikuviin ja esimerkiksi Nettiauto.comista löytyviin Lexus IS220d :n omistajien kokemuksiin. Näitä arvioita on 41, ja luotettavuus saa niissä pelkkää suitsutusta.

Lexus IS 220D Luxury sedan vm.2010
Mittarilukema: 138 000 km
Moottori: R4, 2200 cm3
Vetotapa: takavetoinen
Käyttövoima: diesel
Vaihteisto: manuaali
Tehot: 177 hv
Co2: 163 g/km
Huippunopeus: 220 km/h
Kiihtyvyys (0-100 km/h):  8,9 s
Vääntö: 400 Nm
Yhdistetty kulutus: 6.9 l/100 km
Hinta: 16 599
Myyjä: Autosilta Espoo


Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota
Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *