Kaasujalka

Oma-aloitteinen huolto yhä tarpeellisempaa

Julkaissut:

|

14.4.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Oma-aloitteinen huolto yhä tarpeellisempaa

Uusissa autoissa on yhä pidemmät huoltovälit, mutta se vain päinvastoin voi lisätä oma-aloitteista huolenpidon tarvetta. Esimerkiksi raitisilmasuodatin on edelleen hyvä vaihtaa vuoden välein.

Tyypillinen huoltoväli uudelle autolle on tänä päivänä 30 000 kilometriä. Vain 10 000 kilometriä vuodessa ajavalla tuo määrä täyttyy siis vasta kolmen vuoden kuluttua. Mutta autossa on joitakin kohteita, joiden huoltotarve on sidottu enemmän aikaan kuin kilometrimäärään.

Autotarvikkeita ja –varusteita maahantuovan Kaha Oy:n markkinointipäällikkö Jouni Vainikka mainitsee yhdeksi tällaiseksi kohteeksi raitisilmasuodattimen.
– Jos raitisilmasuodatin tukkeutuu tai kostuu, eikä toimi ollenkaan, auton sisälle ei tule lainkaan raitista ilmaa. Ja kylmissä olosuhteissa tämä tietää niin auton huurtumista sekä ilman epäpuhtauksien tuloa ohjaamoon, Vainikka sanoo.

Raitisilmasuodatin vaihdetaan yleensä määräaikaishuollon yhteydessä. Mutta jos ajaa esimerkiksi vain 10 000 kilometriä vuodessa ja auton huoltoväli on nykyisin yleinen 30 000 kilometriä, se tietäisi sen vaihtamista vasta kolmen vuoden välein.

Raitisilmasuodattimen vaihtoa suositellaan kuitenkin vähintään vuoden välein, jotkut valmistajat suosittelevat sitä jopa kahdesti vuodessa. Kolmen vuoden kuluttua se on jo ihan varmasti täynnä törkyä, Vainikka painottaa.

Suuresta kustannuksesta ei kuitenkaan ole kysymys.
– Halvimmillaan suodattimen saa reilulla 10 eurolla, kalleimmatkin jäävät 50-60 euroon. Joihinkin autoihin kuluttaja pystyy vaihtamaan sen jopa itse, ilman sen kummempaa teknistä tietämystä.

Kahan edustamien raitisilmasuodattimien päämerkit ovat Knecht ja Mann.

Myöskään takapään ajovalojen pimenemistä autoilija ei välttämättä huomaa ennen kuin vie autoaan ensimmäistä kertaa katsastukseen tai huoltoon.
– Ja siihen mennessä ainakin toinen takavaloista on voinut olla jo vuodenkin pimeänä, Vainikka sanoo.

Lampuissa Kaha  turvautuu suosituksissaan mm. Osram –merkkiin.

Jos taas ajaa paljon, voivat jarrulevyt ja –palat kaivata vaihtoa jo paljon ennen ensimmäistä katsastusta tai määräaikaishuoltoa. Myöskään pyyhkijänsulat eivät välttämättä pysy iskussa vaadittavia kolmea vuotta.

Jarrupaloissa Kahan päämerkki on Road House ja pyyhkijänsulissa Bosch ja Valeo.
– Jarrupalojenkin hinnat alkavat noin 20 eurosta ja maksavat kalleimmillaankin alle 100 euroa. Nyt kun esitetään uusien autojen katsastamista jopa vasta neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta, on monen kohteen oma-aloitteinen huoltaminen entistä tärkeämpää, Vainikka korostaa.

Teksti Timo Kiiski
Kuva Kaha Oy

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *