Kaasujalka

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

Julkaissut:

|

17.4.2024

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ
Tilasin uudet talvirenkaat Mersuuni Rengasvertailu.fi -palvelussa. Helpommaksi ostotapahtumaa ei enää voi tehdä asiakkaalle.  Espoolainen palveluntarjoaja haki auton sovitusta paikasta, asensi valitsemani nastarenkaat alle ja palautti Mersun sinne, mistä se oli haettukin. Jätti myös sijaisauton käyttööni siksi aikaa kun auto oli työnalla.

 

60 vuotta täyttäneenä muistan hyvin, miten työlästä oli ostaa ja asennuttaa renkaat Saab 99:ään 1980-luvulla. Yhteystiedot ja puhelinnumeron etsin joko sanomalehdestä tai keltaisesta ja paksusta puhelinluettelosta. Sen jälkeen menin muistaakseni paikan päälle neuvottelemaan.

Ei silloin voinut kuvitellakaan, että uudet nastarenkaat autoon voisi tilata läppärillä kotisohvalla istuen ja rengasliike hoitaisi loput auton noutoa ja palautusta myöten.

Niin vaivattomasti se kuitenkin hoitui Rengasvertailu.fi -sivustolle menemällä. Heti palvelun avaussivulla oli kohta, johon piti syöttää auton rekisteritunnus. Sen jälkeen kaikki hoitui automaattisesti, vaihe vaihteelta:

Talvi- vai kesärenkaat? No talvirenkaat

Kitka- vai nastarenkaat? No takavetoiseen Mersuun tietysti nastarenkaat.

Hakukone löysi automaattisesti myös C-Mersuni renkaiden vakiokoon: 205/55R16. Koska alla on ollut vakiokoon renkaat tähänkin asti, en nähnyt tarvetta lähteä sitä muuttelemaan.

Tämän jälkeen hakukone toi eteeni useita vaihtoehtoja. Rengassarjojen hinnat venyivät 295,5 eurosta 478,4 euroon. Tuttavan suosituksesta valitsi Mersuun Lappi Jää-Ahmat. Luin netistä, että Lappi Jää-Ahma on täysin uusi, huippuedullinen nastarengas pohjoismaisiin talviolosuhteisiin.

Luksuspalvelua

Pelkän rengassarjan hinta Rengaisvertailu.fi -verkkokaupassa oli 308,8 €. Ei muuta kuin Lappi Jää-Ahma -nastarenkaat ostoskoriin.

Joulun alla pukkasi kuitenkin kiirettä niin perhe-elämässä kuin töidenkin puolesta. Aika ei yksinkertaisesti riittänyt lähteä asioimaan paikan päälle rengasliikkeeseen.

Rengasvertailu.fi -palvelu tarjosi ratkaisun tähänkin hätään.  Hyödynsin sivuston tarjoamaa luksuspalvelua, jonka kattavuus ei juuri jätä toivomisen varaa. Auto noudettiin sovitusta osoitteesta Espoon Hirvisuontielle, missä vanhat renkaat purettiin ja tilalle laitettiin uudet. Ja kun kaikki oli tasapainotusta myöten valmista, auto palautettiin sinne, mistä se oli haettukin.

Tämä kaikki kustansi toimituskuluineen ja arvonlisäveroineen 474 euroa, mitä pidän vähintään kohtuullisena ja hinnassa on mukana asennustyön osuus 90 euroa. Mikäli kyseessä olisi ollut isommat renkaat niin asennustyö on kalliimpaa. Eniten ällistytti, että noudon ja palautuksen sisältävän luksuspalvelun osuus loppuhinnasta hinta oli vain 60 €: siis 30 €/suunta. Edestakaista matkaa Olarinluomasta Espoon Hirvisuontielle tuli kuitenkin edestakaisin 22 kilometriä.  Tämä palvelu vapautti minut hoitamaan muita joulukiireitä.

–Kilometriraja on 15 kilometriä täältä Espoon Hirvisuontieltä. Keräämme kuitenkin koko ajan eri puolelta Suomea uusia asennuspisteitä ainakin isommista kaupungeista, kertoo Rengasvertailu.fi -palvelua pyörittävä Jirka Patis.

Aikakin on rahaa

Halvemmallakin olisi päässyt. Pelkkä vanhojen renkaiden purku ja uusien asentaminen tasapainotuksineen ilman kuljetuspalvelua olisi kustantanut renkaiden päälle alkaen 90 euroa sarja, sisältäen arvonlisäveron. Tässäkin vaihtoehdossa renkaat toimitetaan suoraan asennuspisteeseen 24.9€ kuljetusmaksua vastaan.

Mieluummin kuitenkin maksoin 60 euroa kuljetuspalvelusta ja käytin säästyneen ajan muihin kiireisiin.

Vanhat renkaat olivat jo parhaat päivänsä nähneet.

Kaikkein halvimmalla pääsee, jos tilaa vain renkaat ilman asennusta kassalle ilmoittamaansa osoitteeseen. Silloin päälle tulee vain 24,9 euron toimituskulut.

Joulun välipäivinä hain Mersun Olarinluomasta kotiin. Itse en edes tavannut koko projektin aikana sen enempää itse rengaskauppiasta kuin duunin tehneitä rengasasentajiakaan.

Tämän helpommaksi uusien renkaiden ostaminen ja niiden alle laitto tuskin voi mennä.

 

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Helsingin Rengashotelli Euromasterin partneriksi
”Pienenkin korjaamon pitää erikoistua”
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *