Kaasujalka

Koeajo käytetty Toyota Century – Limusiinikyytiä yakuza-pomolle

Julkaissut:

|

19.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Toyota Century – Limusiinikyytiä yakuza-pomolle

Toyota Century –limusiinin kyydissä pääsee aistimaan, miltä tuntuisi olla japanilainen vallanpitäjä: niin kansanedustaja kuin yakuza-gangsterien pomokin.

Century vuosimallia 1991 on hulppea peli. Sitä ei voi verrata edes oman aikansa eurooppalaisiin tai amerikkalaisiin edustusautoihin. Vuonna 1991 Mercedes-Benzin S-malli , Audi A8 ja 7-sarjan BMW olivat jo Centuryyn verrattuna muotoilultaan jo selvästi modernimpia.

Enemmän Centurystä tuleekin mieleen ammoisten aikojen Neuvostoliiton johtajien suosima Zaika tai kiinalaisten kommunistipomojen Punalippu.  Tämä ensimmäisen sukupolven Century oli tuotannossa vuodet 1967-1997, siis 30 vuotta. Se perustuu vuoden 1964 Toyota Crowniin, oli 2,6-litrainen V-sarjan V8-moottori. Koeajetun Centuryn nokalla hurluttaa kuitenkin 4-litrainen V8 –bensamoottori.

Ruman korea

Centurystä voisi sanoa, että se on mahtipontisesti ruman korea. Keulalla on nostalgiaa henkivä kromisäleikkö. Sivupeilit eivät ole nykyaikaisesti kiinni ovien kyljissä, vaan kaukana keulalla, konepellin vieressä ja etulokasuojien päällä.

Centuryä valmistetaan Japanissa edelleen ja se on Toyota-malliston lippulaiva, eikä sitä juurikaan viedä ulkomaille. Muutama Toyota-harrastaja on sellaisen kuitenkin Japanista Suomeen tuonut. Tosin tämän päivän Century muistuttaa etäisesti jopa Rolls Royce Silver Spiritä.

Mutta koeajettu Century vuosimallia 1991 on ihan omanlaisensa edustusauto. Toyotamaisen luotettavasti se hörähti käyntiin, vaikka oli ollut pitkään käyttämättömänä taivasalla ja pakkastakin oli koeajopäivänä kymmenkunta astetta.

Vaikka Century aikansa eurooppalaisiin kilpailijoihin verrattuna on hyvin vanhahtava, se on kuitenkin edustusauto ja kyyti on sen mukaista: juhlavaa ja äänetöntä. Takavetoisen limusiinin ohjaus on hyvin kevyt ja tunnoton, mutta jostain kumman syystä Century tuntuu suorastaan vaativan tällaista jenkkihenkisyyttä.

Jousituksensa puolesta se kuitenkin ottaa kuopat selvästi jenkkiautoja vähemmän ”lelluen”, eli alusta tuntuu himpun jämäkämmältä.

Ei pitkälle miehelle

Etupenkin säätövara ei ole pitkä, ja jo se kertoo, että Century on suunniteltu Japanin sisämarkkinoita varten: Wikipedian mukaan japanilaisen miehen keskipituus on 170 cm: eli noin 10 senttiä vähemmän kuin suomalaisen. Vielä tällainen 177-senttinen ukko mahtui kohtuullisen siedettävästi ajamaan Centuryä, mutta koripalloilijalle sitä ei voi missään nimessä suositella.

Ja varsinaisesti Century onkin suunniteltu enemmän takapenkkiläistä kuin kuskia silmälläpitäen. Takana on kaikki mahdolliset mukavuudet: hierova istuin jopa jalkarahin kera sekä oma erillinen ilmastointi ja jopa jalkarahi.

Pitkä limusiini on tarkoitettu mukavaan ja rauhalliseen matkantekoon, mutta tietenkään 264-hevosvoimaisella moottorilla ei myöskään jää muun liikenteen jalkoihin. Mikään talousihme 4-litrainen V8-bensamoottori ei tietenkään voi olla, mutta myyjä kertoi päässeensä kesällä matka-ajossa sillä 10-11 –litran pintaan. Se ei ole hirveän paljon, kun vertaa vastaavanlaisiin jenkkiautoihin. 

Jos ei aja paljon, niin harrastajalle tässä on autoa pitkäksi aikaa, sillä hyvin pidetyn auton mittarilukema on vain 129 000 kilometriä ja tuskinpa Century sen epäluotettavampi on kuin muutkaan Toyotat. Ja sehän tiedetään, että Toyotan valtteja on aina ollut luotettavuus.

JDM Outlet Espoossa mainostaa tätä Centuryä ”vuosisadan autoksi”. Mahtipontisesti kirjoitettu, mutta enpä voi toisaalta vastaankaan pistää. Aamupäivän mittainen lipuminen ”jenihymyllä” oli yksi niitä kokemuksia, jotka eivät yleensä toistu.

Koeajettu Toyota Century 4.0 V8
Vuosimalli: 1991
Mittarilukema: 129 000 km
Moottori: 4.0 l V8
Teho: 264 hv
Käyttövoima: bensiini
Vetotapa: takaveto
Vaihteisto: automaatti
Hinta:
6 890 €
Myyjä: JDM Outlet, Espoo

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *