Kaasujalka

Nostalgisesti Celicalla

Julkaissut:

|

7.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Nostalgisesti Celicalla

Toyota Celica herättää Hurmalaisessa paljon muistoja. Sellaisella ajoi aikoinaan laulaja Meiju Suvas ja pallinaamainen kotikylän rauhanturvaajaheppu, jolla autonsa ansiosta riitti menestystä naismaailmassa.

Tällainen Celica tulee eteen luultavasti vain kerran elämässä, eli metroseksuaalikielellä ilmaistuna niin sanotusti ”once in a life time”.  Koeajoon otetulla Celicalla vuosimallia 1990 oli ollut historiansa aikana vain yksi omistaja ja mittarilukema oli 84 000 kilometriä. Ja tämä on myös ehta Suomi-auto.

Onneksi auto tuli koeajoon marraskuun lopulla, sillä talvirenkaat pitää seuraavan omistajan ostaa erikseen. Tällä Celicalla nimittäin on ajettu vain kesällä ja siksi sen mukana ei tule muita renkaita kuin ne, mitkä sillä on alla.

Huoltokirja on aukoton, joten enempiä siitä ei tarvitse myyjän selitellä tai ostajan entiselle omistajalle perään juuri soitella.

Rassari-Ramin unelma

Celica 2.0 GT –i16 oli aikoinaan nuoren Rassari-Ramin todellinen unelma. Mietimme siinä päätoimittajan kanssa, minkälainen ihminen olisi voinut ajella Celicalla vain kesäisin. Ehkä naisihminen? Varakkaan toimitusjohtajan rakastajatar tai tytär? Vai olisiko ollut dirikan omana kesäautona?

Ehjää kyytiähän Celica tarjosi. Mikään sukkasillaan suhauttelijahan se ei ole: rengasäänet tunkevat jo kehä III:lla sisään ihan kunnolla. Mutta eiväthän tällaista autoa mitkään seniori-ikäiset mukavuusmiehet haekaan. 2-litraisella bensaruiskulla tämä on vieläkin riittävän äkäinen peli ja menee ihan hyvin talvellakin, kunhan vain hankkii ne renkaat.

Kapiini on kovin muovinen, mutta muovinen se oli vielä vuosimallin 2005 perus-Avensiksessakin. Eli olisiko tämä Celica ollut omana aikanaan jopa edelläkävijä?

Persoonallinen ilmestyshän tämä on: hauskinta ovat piilotettavat ajovalot. Yllättävän paljon mukavuuksiakin Celicassa ikäisekseen on: esimerkiksi sähköpeilit ja sähköikkunat.

Celicaan liittyy paljon muistoja. Kotikylässä Celican toi 1980-luvulla tosiaan melko yksinkertainen heppu rauhanturvaaja-autona. Mutta sen jälkeen ei naisista ollut pulaa. Lopulta Celican etupenkille pääsi eräs meidän teinipoikien tavoittelema, jo viisitoistavuotiaana täydet naisen mitat uhkeudessaan saavuttanut veltosti purkkaa jauhava pimatsu. Tänä päivänä täysi-ikäisen jantterin kaiketi pitäisi olla vähän tarkempi naisseuransa iästä.

Kokemuksia Celicasta

Parhaiten näitä Celicoita osaavat tietysti arvioida ne, joilla sellaisista on kokemustakin. Mm. tällaista keskustelua 1990-luvun alun Celicasta käytiin Suomi24:llä vuonna 2004:

”Millaisia käyttökokemuksia teillä on Toyota Celicasta?  Jos investoitavana olisi noin 8000-12000e, kannattaisiko sitä tuhlata kyseiseen autoon? Ovatko -90 – -93 n. 200 000tkm autot vielä kannattavia ostoksia, jos sporttista autoa mielii? Kulutus Celicassa ei käsittääkseni mikään kovin suuri ole (alle 10 l/km)? Mutta kestääkö Suomen oloissa, talvea ja huonoja teitä? Löytyisikö parempaa vastaavan luokan autoa, joka olisi huomattavasti Toyotaa parempi?”

Nimim. Toyotaa?’

Ja nimimerkki Masa vastaa:

”Kyllä on kannattava ostos, tarkista vain tukivarret taka-akselista mikä on yleisin tyyppivika autossa. Talviolosuhteissa menettelee jos on hyvät talvirenkaat, tahtoo puskea herkästi raskaan keulan takia. Kulutus on 2.0 gti:llä matka-ajossa 7.5-8.5 ja kaupungissa 9/100km. Koneeltaan varma peli ja kestää suomen olosuhteita hyvin. 1.6 versiota en suosittele sillä se on hieman liian laiska kyseiselle autolle. Nimimerkillä: ko. auton omistanut 4 vuotta ja olen ollut tyytyväinen”.

Toyota Celica 2.0 GT-i16
Vuosimalli: 1990
Mittarilukema: 84 000 km
Käyttövoima: bensiini
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: manuaali
Teho: 156 hv
Hinta: 8995 €
Myyjä: Auto-Planeetta, Espoo

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *