Kaasujalka

Koeajo käytetty Lexus LS430 – Öky-Lexus kulkee vanhanakin kuiskaten

Julkaissut:

|

31.10.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Lexus LS430 – Öky-Lexus kulkee vanhanakin kuiskaten

lexus4

Luulin vanhasta Avensiksesta luopuessani, että vähän aikaan en japsiautoihin päin vilkaisekaan. Avensis kun oli huikean luotettava mutta tylsä. Mutta iso ja 12-vuotias iso Lexus LS 430 sai taas veden kielelle.

Nyt koeajoon otettu vuosimallin 2004 Lexus LS430 maksoi uutena peräti 120 000 euroa. Sehän on ihan huikea summa rahaa. Niin kalliissa autossa ajomukavuus on itsestäänselvyys, jota ei erikseen pidä edes pohtia.

Vaan miten käy öky-Lexuksen, kun sen mittarilukema hurahtaa yli 200 000 kilometrin? Lyhyen koeajon jälkeen voin sen tiivistää: ei mitenkään, auto kulkee tänäkin päivänä kuiskaten. On vaikea kuvitella, että sen ominaisuudet olisivat mitenkään muuttuneet sen huonommiksi kuin mitä ne olivat 12 vuotta ja 226 000 kilometriä sitten.

lexuslexus1lexus2Boheemille menestyjälle

Ihan muuta on kuitenkin sen hinta tänä päivänä: Autosillasta tämä huippusiististi pidetty Lexus LS430 lähtisi 23 000 eurolla. Siis lähes 100 000 euroa halvemmalla kuin mitä joku patruuna on siitä joutunut maksamaan uutena.

En osaa verrata, miten tämä Lexus LS430 aikoinaan on ajomukavuudesta kilpailtaessa vertautunut muihin vastaaviin luksusautoihin, esimerkiksi Audi A8:aan.

Mutta poimin Autotalli.comista vertailun vuoksi samanikäisen ja selkeästi vähemmän, vain 146 000 kilometriä ajetun Audi Audi A8 Lang 6.0 W12 Quattro Tiptronicin. Hintapyyntö oli jokseenkin sama kuin tästä Lexuksesta, 23 800 euroa.

Koska Audi A8 vuosimallia 2004 kiistatta on designiltaan hienostuneempi ja brändi hohdokkaampi, voisin päätellä, että sinänsä näyttävä, mutta Audia karummin muotoiltu Lexus löytää ostajansa siksi, että lievähkön tylsyytensä sillä on saman tehtaan valmistaman Toyotan tavoin luotettava maine.

En enää muista summia, mutta olen kerran tehnyt jutun toiseen lehteen näiden käytettyjen luksusautojen huolto- ja korjauskustannuksista. Sen muistan, että tällaisessa isossa Lexuksessa ne ovat jonkin verran kalliimmat kuin Toyotassa, mutta vastaavasti selkeästi halvemmat kuin saman premiumluokan Mersuissa, Bemareissa ja Audeissa.

Audi A8:lla on kyyditty ministereitä, isoilla Lexuksilla ovat ajaneet ehkä hiukan boheemit yrityselämän menestyjät. Ainakin Jari Sarasvuo ja tiettävästi myös kirjailija ja entinen tv-kasvo ja poliitikko Lasse Lehtinen ovat olleet Lexus-miehiä. Havainto Lehtisestä pohjautuu hataraan muistikuvaan ja kaverin kertomukseen. Jos tieto ei pidä paikkaansa, pyydän mitä nöyrimmin anteeksi.

Hienostunut vanhanakin

Oli miten oli, niin vanhanakin Lexus LS430 kulkee hienostuneesti ja V8-bensamoottori kehrää yhä kuiskaten. Kuusiportainen automaatti ei rajuissakaan kiihdytyksissä ala nyökkiä vaan toimii kuin arvokkuutensa säilyttäen.

Edelleen tämä konservatiiville sopiva Lexus on äärettömän hiljainen muutenkin kuin moottorin käynniltään. Koeajoin auton pikkutuulisena päivänä, eikä mistään kantautunut sisään sen enempää rengasääniä kuin tuulensuhinoitakaan.

Varmasti riittää niitäkin, joiden mielestä luksustasonkaan japanilainen ei tyylissä pärjää saksalaisille saman kokoluokan kilpailijoille, saatikka sitten siinä vaiheessa, kun autot ovat jo 12 vuotta vanhoja.

Voi olla.  Mutta itse kuitenkin jopa hiukan ihastuin jälleen Lexuksen vanhahtavuuteen, mm. sen jalopuujäljitteiseen kojelautaan ja isokehäiseen rattiin.

Jos nyt joku löisi käteen 25 000 euroa ja sanoisi, että osta tuolla rahalla itsellesi ministeritason vaihtoauto, niin enpä empisi ostaa tätä Lexus LS430 :sta. Tylsä ehkä tosiaan, joo. Mutta ihan riittävän tyylikäs kuitenkin ja ennen kaikkea luotettava maineeltaan. Tämä on auto isolla A:lla sellaiselle, joka ostaa sen itselleen nautittavaksi eikä naapureiden kadehdittavaksi.

Lexus LS 430 4.3i
Vuosimalli: 2004
Mittarilukema: 225 000 km
Moottori: 4290 cm3, V8
Käyttövoima: bensiini
Tehot: 282 hv
Vääntö: 417 Nm
Mitat: pituus 5,02 ja leveys 1,83 metriä, paino 1 985 kiloa.
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.7 s
Huippunopeus: 250 km/h
Yhdistetty kulutus: 12 l /100 km
Co2: 270 g/km
Hinta: 23 899 €
Myyjä: Autosilta, Espoo

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *