Kaasujalka

Koeajo käytetty Jeep Cherokee – Traktorimainen Cherokee KJ

Julkaissut:

|

31.8.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Jeep Cherokee – Traktorimainen Cherokee KJ

jeep

Kolmannen polven Jeep Cherokee KJ:tä valmistettiin vuosina 2002-2007  ja tämä oli uudempaa mallia ”jeeppimäisempi”  ja järeä työkalu.

Jeep Cherokee oli selkeästi eri auto kuin hienostunut ja isompi Grand Cherokee.  Se esiteltiin vuonna 2002 ja sen muotoilu perustuu Dakar ja Jeepster -näyttelyautoihin.

Tämä Jeep Cherokee oli ensimmäinen Jeep-malli, joka käytti uusia PowerTech-moottoreita. Se ei ole ensimmäinen erillisjousitettu Jeep, koska sellainen oli jo 1960-luvulla esitelty Jeep Wagoneer.

Koeajettua vanhempaa Cherokeeta ei oikein voi edes verrata nykyiseen Cherokeehen: se on pieni maasturi. Vuonna 2002 se voitti North American Truck of The Year –palkinnon ja oli vuonna 2005 Jenkeissä parhaiten myynyt pieni maasturi.

Mutta vaikka se on kooltaan nyky-Cherokeeta pienempi, niin se oli markkinoille tullessaan  vastaavasti edeltäjäänsä, Cherokee XJ:tä suurempi.

Voisi sanoa, että rapiat 200 000 kilometriä ajettu Cherokee vuosimallia 2007 on auto tosimiehelle ja äijälle. Cherokee Sportin moottori on 2. ,8-litrainen ja nelipyttyinen yhteispaineruiskutusdiesel, jossa on VGT-turboahdin.  Neljästä sylinteristä huolimatta moottori on väkevä voimanpesä, vääntöäkin on 343 Newtonia.

cjherokeeLyhyt ja korkea

12 vuotta vanhassa Cherokeessa istutaan melko pystyssä ja kyyti on järeää. Ja kun korimalli on korkea, niin ilmanvastuskin on isompi ja tuulensuhinat tulevat voimakkaasti sisään.  Myös moottori jyrisee kunnolla.

Ja ohjaamokin on karu ja muovinen. Maantiellä tämä vetää takapyörillä, nopea neliveto kytketään päälle vain jään ja hiekan kaltaisilla liukkailla pinnoilla, sen sijaan hidas neliveto on tarkoitettu maastossa etenemiseen.  Moottori on 2,5-litrainen ja 4-sylinterinen turbodiesel. Automaattilaatikko on viisipykäläinen. Vääntöä on 343 Newtonia ja se riittää ihan hyvin.

Eniten Olarin maisemissa pyöritellessä yllätti Cherokeen ketteryys. Eikä ihme: onhan se uutta Cherokeeta 15,2 senttiä lyhyempi ja 4 senttiä kapeampi. Sen sijaan se on peräti 18,3 senttiä uutta Cherokeeta korkeampi. Selvähän se, että korkea ja lyhyt auto pitää enemmän mökkälää ja päästää niin renkaiden kuin tuulenkin ääniä sisälle voimakkaammin kuin pidempi ja matalampi uutukainen.

Yhdessä asiassa vanha Cherokee päihittää 6-0 nykyisen mallin, siinä on ehdottomasti enemmän äijää. Siinä on myös selkeämmin ihan omaa ilmettä, vaikka ei uuttakaan Cherokeeta juuri kukaan sekoita sen kilpailijoihin.

Vanha Cherokee on auto omia teitään tallaavalle tatuoidulle bootsimiehelle, miksei roisisti puhuvalle bootsinaisellekin. Uuden Cherokeen rattiin sen sijaan voi kuvitella iäkkään menestysyrittäjän tai hänen 20-30 vuotta nuoremman ja happamailmeisen, järjestyksessään jo kolmannen  edustusrouvankin.

Koeajettu Jeep Cherokee on teknisesti kunnossa, eikä 232 000 kilometriä vielä merkitse tällaiselle järkäleelle kuin sisäänajoa. Jos on tosimies ja tykkää järeästä kyydistä, niin tässä saa autoa koko rahan edestä.

Jeep Cherokee 2.8 CRD A Sport vm. 2004
Mittarilukema: 232 000 km
Moottori: 2768 cm3
Vaihteisto: 5-portainen automaatti
Käyttövoima: diesel
Teho: 150 hv
Vääntö: 360 Nm
Co2: 274 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 13 s
Huippunopeus: 174 km/h
omamassa: 1675–1966 kg
Hinta: 7 980 €

Myyjä: Auto-Planeetta, Espoo

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *