Kaasujalka

Koeajo käytetty Honda Accord – Laatuauto, joka poistui Euroopasta

Julkaissut:

|

17.6.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Honda Accord – Laatuauto, joka poistui Euroopasta

accord1

Honda Accordin heikolle menekille ja poistumiselle Euroopan markkinoilta on vaikea löytää hyvää selitystä. Niin hieno auto se on ajaa viisi vuotta vanhanakin.

Koeajossa käytetty Honda Accord. Useampi autokauppiaskin pitää edelleen Hondaa japanilaisten autojen parhaana.
– Tuskin mikään muu japanilainen käy niin nätisti kuin Honda. Jos tuhannesta Hondasta yksi sattuu olemaan rikki, niin sen tunnistaa kyllä heti. Honda käy niin tasaisesti, ettei sitä tahdo uskoa, sanoo Tuomas Parviainen Espoon Sports Car Centeristä.

Samaa olen kuullut aikaisemmin espoolaisen Autosillan Jami Multisillalta, joka useammassa yhteydessä on todennut Hondan käyvän kuin ”sveitsiläinen kello”.

accord_hondaaccordhonda_accordEi vaikea myytävä

Parviainen myöntää, että Honda Accordin poistuminen Euroopan markkinoilta on hänellekin mysteeri.

– Ehkä sitä markkinoitiin hiukan vasemmalla kädellä, joka ei vaan tänä päivänä tahdo onnistua. Itse tuotteesta ei löydy mitään järjellistä syytä siihen, ettei se myynyt. Muuta huonoa en siitä keksi kuin farmarimallien sähköisen takaluukun lastentauti, sedaneissa tämäkin puoli toimii. Accord kehittyi vuosi vuodelta ja se oli hiljainen auto, paljon hiljaisempi kuin vaikkapa Toyota Avensis.

Käytettyjä Accordeja ei markkinoilla hirveästi ole. Mutta jos sellainen kohtuukilometreillä halliin tulee, se ei Parviaisen mukaan ole vaikeasti myytävä auto.

Eurooppalaiseen makuun

Koeajo vuosimallin 2012 Accordilla todistaa toimittajallekin Parviaisen kehut todeksi. Jo ulkonäkö vakuuttaa: se oli loppua kohti aina vain enemmän eurooppalaiseen makuun. Accord on eniten kilpailijoihinsa verrattuna saksalaishenkisin  ”Japanin Bemari”.

Tuusulan Sports Car Centeristä koeajoon otettu Accord vuosimallia 2012 oli varustettu 2-litraisella ja 156-hevosvoimaisella bensamoottorilla. Lyhyessä koeajossa moottori pääsi parhaiten oikeuksiinsa antamalla sille kunnolla kierroksia. 5-pykäläinen automaattivaihteisto nosti kierroksia herkästi nopeuden kasvun mukana.

Tasaisessa maantieajossa ja sileällä asfaltilla bensa-Accord on todella hiljainen auto. Kun tienpinta muuttuu röpelöisemmäksi, kasvaa rengasmelukin.

Mutta huonollakin pinnalla Honda Accord on rengasäänienkin osalta selkeästi hiljaisempi kuin pari viime vuoden aikana koeajamaani saman kokoluokan muunmerkkistä japanilaista.  Jousitus on samanaikaisesti jämäkkä ja mukava. Tien epätasaisuudetkin se ottaa hillitystä, vaikka ne toki ajossa huomaakin.

Yhä moderni design

Vaikka ohjaus on tehostettu sähköisesti niin samalla se on myös tarkka. Eikä tämä ole aina  itsestäänselvyys!

Sisältä Honda Accord huokuu laatua ja designiltaan se on moderni, futuristiseksikin sitä taidettiin kuvata vuonna 2008, kun juuri tämä viimeisen polven malli tuli markkinoille. Ehkä muovin käyttö joissakin yksityiskohdissa tekee joiltakin osin yleisilmeestä myös pikkuisen halvan.

Muistan kun 1980-luvun jälkipuoliskolla Accord oli paljon ajavien keskitason päälliköiden supersuosikki. Yksi syy sen aseman hiipumiseen yritysautomarkkinoilla saattoi olla tietysti firmojen tiukentuneet hankintasäännöt ja yhä alemmaksi vedetyt CO2 –päästärajat: ne kun leikkasivat pahasti viiltäen bensa-autojen myyntiä.

Tästä kärsi varmasti vapaasti hengittävä bensa-Accordikin, kun yhä useampi työsuhdeautoilija joutui totuttelemaan pykälää pienempään turbodieseliin.

Koeajetun Accordin Co2-päästöt ovat 170 g/km , samanikäisellä 2,2 –litraisella dieselilläkin ne ovat 143 g/km. Paha siinä oli taistella, kun vuonna 2012 esimerkiksi uuden 1.6-litraisen turbodiesel-Passatin Co2-lukemat olivat 116 g/km.

Honda Accord 2.0 A
Vuosimalli: 2012
Mittarilukema: 99 000 km
Teho: 156 hv
Huippunopeus: 212 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.8 s
Yhd. kul: 7,3 l /100 km
Hinta: 19 800 €
Myyjä: Sports Car Center, Tuusula

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota
Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *