Kaasujalka

Koeajo käytetty Renault Laguna – Tuhti ja jämäkkä

Julkaissut:

|

14.3.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Renault Laguna – Tuhti ja jämäkkä
Loivaperäinen ja 5-ovinen kolmannen polven Laguna erottuu persoonallisella muotoilullaan, mukavuuden kannalta se on luokassaan yksi parhaita.

Loivaperäinen ja 5-ovinen kolmannen polven Laguna erottuu persoonallisella muotoilullaan, mukavuuden kannalta se on luokassaan yksi parhaita.

Renaultin ikiaikaisten syntien takia melko tuoreesta Lagunasta saa nyt nautittavan ajopelin kohtuuhintaan kohtuukilometreillä. Tilastojen valossa tämä kolmannen polven Laguna on ihan luotettava peli.

Koeajossa käytetty Renault Laguna hyvillä varusteilla. Sehän tiedetään, että Laguna on muiden ranskalaissisarien- tai veljien, Peugeot 407:n ja 408:n sekä Citroen C5:n, tavoin ollut hyvä ajettava.

Netissä on pähkäilty iät ja ajat syitä Lagunan kehnoon myyntiin. Kolme vuotta vanhan varustellun Lagunan on voinut saada kolmanneksella siitä, mitä se on maksanut uutena ilman lisävarusteita.
– Jos vertaa samanikäisiin ja samankokoisiin ranskalaisiin, Citroen C5:een ja Peugeot 408:aan, jää tämä viimeisen korimallin Laguna selkeästi jälkeen. Se on haasteellinen myytävä, kun ei sitä uutenakaan myyty paljon. Takaraivossa on varmasti edellisen polven ongelmat. Jos esimerkiksi Citroen C5:n myyntiaika on vaikkapa 50 päivää, voi se Lagunalla hyvinkin olla 100 päivää.  Mutta onhan Renault nyt varsinkin näillä uusilla pikkuautoilla nostanut osakkeittaan selvästi, sanoo Tero Nevalainen lahtelaisesta Launeen AutoCenteristä.

Ranskalainen muotoilu on italialaisten tapaan sulavaa, mutta bonuksena tulee vielä ripaus tietynlaista eleganssia.

Ranskalainen muotoilu on italialaisten tapaan sulavaa, mutta bonuksena tulee vielä ripaus tietynlaista eleganssia.

Kärsi edellisen mallin maineesta

Kuitenkin niiltä, ketkä ovat varsinkin näitä kolmannen polven Lagunoita ostaneet, on palaute ollut voittopuolisesti kehuvaa.

”Olen ajanut 40.000 km Lagunalla vuodessa ja laatu vakuutti. Samalla kun vielä huomioidaan, että Renaultit eivät ruostu, niin tilanne on hyvässä mallissa, mutta Suomalaiset ostavat vain harmaata massaa; Octaviaa, Golfia ym. VW-konsernin tylsiä ja kylmiä kulkuneuvoja”, kirjoitti nimimerkki Autotohtori-71 Tuulilasi-lehden keskustelupalstalla keväällä 2012.

A-Katsastuksen vika- ja hylkäämistilastoissa 3-vuotias Laguna ylsi vuonna 2011 peräti viidenneksi parhaalle sijaluvulle 104 auton joukossa.

Uutena tämä auto on uskoakseni maksanut varusteineen sellaiset 35 000-40 000 euroa.

Missä siis vika? Kolmannen sukupolven Lagunan piti olla Renaultille näytön paikka, mutta myynti jäi vaatimattomaksi. Vuonna 2010 sitä myytiin vain 60 autoa ja sijoitus tilastoissa oli nolosti 155:s.

Epäilemättä tämä kolmannen polven Renault Laguna saikin kärsiä edeltäjänsä heikosta laadusta ja monista vioista.

Yllättävän jämäkkä

Koeajoon otettiin viistoperäinen Renault Laguna  2,0 16V dCi 175-hevosvoimaisella dieselmoottorilla ja 6-lovisella automaattilaatikolla.

Lagunan kojelauta on monipuolinen, mutta samalla se henkii selkeyttä ja yksinkertaisuutta.

Lagunan kojelauta on monipuolinen, mutta samalla se henkii selkeyttä ja yksinkertaisuutta.

Auto oli vuosimallia 2012 ja mittarilukema vain 64 000 kilometriä, hintapyyntö oli 16 900 euroa.

Lyhyellä koeajolenkillä Laguna osoittautui jämäkäksi ja äänettömäksi ajettavaksi. Mielikuva ranskalaisesta ”sohva-autosta” osoittautui menneen talven lumiksi.

Jämerän alustan ansioista auton suuntavakavuus on erinomainen, eikä kaarreominaisuuksissakaan ollut valittamista. Jo Hämeenlinnan moottoritiellä se osoittautui mainioksi matkavaunuksi: tavallisessa maantieajossa ohjaus keskittää moitteetta.  Laguna 2.0 dCi -automaatissa on tietääkseni ajonopeuden mukaan säätyvä hydraulinen ohjaustehostin.

Jousituksen suhteen tuntui ajoittain, että ajettavuutta oli haettu jäykällä jousituksella jopa mukavuuden kustannuksella.  Hyväpintaisella tiellä Lagunalla ajaminen on jouhevaa, mutta huonommilla tienpinnoilla pienemmillä katuosuuksilla nyppylät ajoittain tuntuivat persauksissa saakka. Eli Laguna reagoi herkästi tienpintaan. Eivätkä sinänsä näyttävät ja suurikokoiset renkaat juurikaan olleet omiaan parantamaan meluisuutta karkealla asfaltilla.

Moottorin äänet sen sijaan pysyivät miellyttävinä läpi koeajon ja tuulensuhinoita sisään ei tullut normaaliajossa ollenkaan.

Tyylikäs ja varusteltu

Takana väljät tilat

Takana väljät tilat

Omasta mielestäni tämä viistoperäinen Laguna mustassa värissä on tyylikäs auto. Tosin muotoilun linjakkuus myös heikentää pikkuisen näkyvyyttä: viistojen etupilareiden takia etuviistoon jäi laaja katve.

Dynamique-varustelu on runsas. Ja täydet viisi tähteä aikuisten suojasta ja neljä tähteä lasten suojasta  Euro NCAP -törmäyskokeessa olisi luullut olevan merkittävä myyntivaltti.

Koeajoauton huollot oli tehty niin sanotusti viimeisen päälle.

Jousituksen tavoin myös etuistuimet olivat jämäkät, niissä riitti hyvin myös sivutukea. Renaultin dieselmoottoreita on kehuttu iät ja ajat. Ja hienostuneesti sekä vääntävästi kävi koeajoautokin. Lagunan tuotannon loputtua vuonna 2012 on isoa ”Rellua” saatu odottaa.  Lagunan täyttämää aukkoa on tullut täyttämään näyttävä Talisman, josta moni autotoimittaja on jo ehtinyt antaa ihastunutta palautetta.

Koeajettu Renault Laguna 2,0 16V dCi 175hv 6AT Dynamique Business
Vuosimalli: 2012
Mittarilukema: 64 000 km
Teho: 173 hv
Huippunopeus: 220 km/h
Yhdistetty kulutus: 6 l/100 km
CO2-päästöt: 163 g/km
Hinta: 16 900 €
Myyjä: ALD Vaihtoautot Kaivoksela, Vantaa

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *