Kaasujalka

Koeajo käytetty BMW 118 d – Lopulta kaikkea muuta kuin ”tyttö-Bemari”

Julkaissut:

|

9.1.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty BMW 118 d – Lopulta kaikkea muuta kuin ”tyttö-Bemari”
Joidenkin mielestä pieni 5-ovinen hatchback ei ole oikea BMW. Jonkun verran sitä mieltä olin minäkin ennen. En enää. Ehdottomasti tämä 1-sarjalainen on paremman näköinen kuin sitä edeltänyt 3-sarjan 2-ovoinen BMW:n Compact-malli.

Joidenkin mielestä pieni 5-ovinen hatchback ei ole oikea BMW. Jonkun verran sitä mieltä olin minäkin ennen. En enää. Ehdottomasti tämä 1-sarjalainen on paremman näköinen kuin sitä edeltänyt 3-sarjan 2-ovoinen BMW:n Compact-malli.

Asennevamma on vammoista pahin. Ja autoasioissa se kostautui, kun ajoin 353 000 kilometriä ajetun 1-sarjan diesel-BMW:n. Kadun syvästi puheitani ”tyttö-Bemarista”.

Koeajossa BMW 118 d. Ensimmäiseksi pisti nenään vieno röökin tuoksu.

’ ”Ei perhana… ei tämä ole varmaan naisen käytössä ollut”, minä tuumasin.

Mutta kun auto muuten oli ikäisekseen ja ajettuihin kilometreihin nähden siisti, niin en minä sitä voinut täysin poiskaan sulkea. Olenhan minä nähnyt röökailevia mutseja, jotka pakkasillakin kakarat kyydissä aamuruuhkissa ja liikennevaloissa veivaavat auton ikkunan auki ja tupruttelevat mentoltupakan sauhuja ulkoilmaan.

Enemmän epäilen ajokilometrimäärän perusteella aiempaa käyttäjää mieheksi.

BMW 118dEnää en ilku

Tunnustan ilkkuneeni aikoinaan erään tutun kiinteistövälittäjämiehen 1-sarjan Bemaria ”tyttö-Bemariksi”. Ajoin silloin kakskakskymppisellä, vapaasti hengittävällä, vanhalla E-sarjan nuhapumppu-Mersulla ja olin kovin tomeraa poikaa: ”Tosimies ei pientä hatchbackia osta. Ja eritoten hän ei osta BMW:n 1-sarjalaista tai Audi A3:sta”.

En ollut koskaan aiemmin ajanut 1-sarjan Bemarilla. Kun päätoimittaja taas kerran hörötellen soitti ja sanoi, että tällainen olisi tarjolla yli 300 000 kilometrin lukemalla, hekottelin itsekin, kuinka nyt päästäisiin taas pitkästä aikaa leukailemaan urakalla.

Mutta kun sitten istuin rattiin, niin enpä minä nyt niin hirveän vitsikäs ukko ollutkaan. Tämä auto vain löi minut kertaheitolla ällikällä. Olen aina pitänyt 3-sarjan Bemarilla ajosta, vanhemmalla E46-korimallillakin. Enpä olisi uskonut, että tällä pikku-Bemarilla saa ihan samat ”kicksit”.

BMW 118 :n 2-litrainen diesel kävi tasaisesti ja 122 hevosvoimaa riitti oikein hyvin tavallisiin maantienopeuksiin. Eniten ällistelin jälleen, kuinka laadukkaasti Bemari autonsa rakentaa. Vaikka alla oli kymmenen vuotta vanha pikku-diesel 353 000 kilometrin mittarilukemalla, niin mitään resonointeja, helinöitä tai kitinöitä autossa ei ollut. Rengasäänet pysyvät Kehä III:n karkeillakin osuuksilla ulkona, samoin tuulensuhinat.

Ajaessa unohtuu, että nyt ajetaan 1-sarjan eikä isommalla 3-sarjan Bemarilla. Mittaritauluja myöten fiilis on ehtaa Bemaria.

Ajaessa unohtuu, että nyt ajetaan 1-sarjan eikä isommalla 3-sarjan Bemarilla. Mittaritauluja myöten fiilis on ehtaa Bemaria.

Vain dieselmoottori puksutti turvallisesti mutta sivistyneesti kuin sisävesilaiva. Ja käynti pysyi sivistyneenä silloinkin, kun päästiin maantienopeuksiin.

Enpä suoraan sanottuna olisi uskonut, että tämä näin vanhana yhä on todellinen ajajan auto. Sillä ajaa nautinnollisesti niin mutkateillä kuin taajamassakin. Toki taka- ja tavaratilat ovat ahtaat ja olen kuullut, että kuorman kasvaessa myös suuntavakavuus kasvaa.

Mutta jos itseäni mietin, niin meillä ajellaan rouvan kanssa nykyään enimmäkseen kaksin. Kun tilantarvetta ei oikein ole, niin voisin ihan hyvin vaihtaa Avensiksen tällaiseen pikku-Bemariin.

Hyvin varusteltu

Koeajetussa autossa oli runsaasti varusteita, joista sen ensimmäinen ostaja on maksanut paljon. Muistan jostakin tällaisen Bemarin koeajosta silloin 2000-luvun puolivälissä lukeneeni kritiikkiä suorastaan rahastamisesta varusteilla.

Mutta käytettyjen autojen kaupassahan on se kuluttajan kannalta mukava puoli, että silloin lisävarusteiden merkitys hinnassa on mitätön: eli tavallaan tässä ilmaista kivaa tulee kaupanpäällisinä.

Se yllätti ehkä eniten, että mikään auton kunnossa ei edelleenkään oireillut sen tulemista maaliinsa. Luulin, että vain isot Bemarit pysyvät iskussa vanhoinakin.

BMW 118dBMW 118 d on myös niitä ajajan autoja, joissa automaatti ei tunnu välttämättömyydeltä. Päinvastoin, 6-pykäläinen manuaali hoiti hommansa täsmällisesti ja välityssuhteet ovat pitkät. Moottoritienopeuksissa kuudes pykälä pudottaa kierrokset miellyttävän alas pidemmällä matkalla.

Toki vajaa 6000 euroa näin paljon ajetusta ja kymmenen vuotta Golf-kokoluokan autosta ei ole ihan vähän. Juuri samanikäisen ja saman verran ajetun Golf-dieselin taitaa saada keskimäärin parituhatta euroa halvemmalla. Mutta eihän se nyt ole yhtään sama juttu. Golf on käyttöauto, Bemari ajajan auto. Myös silloin, kun se on vanha ja 1-sarjaa.

Tämä auto on uutena maksanut yli 31 200 euroa. Nyt siitä pääsee nauttimaan noin viidesosalla uushankintahinnasta.

Koeajettu BMW 118d 2.0 d
Vuosimalli: 2005
Mittarilukema: 353 000 km
Moottori: 2.0 l, diesel
Teho: 122 hv
Huippunopeus: 201 km/h
Kiihtyvyys 0-100 km/h:  10 s
Yhdistetty kulutus. 6 l/100 km
Hinta: 5 899 €
Myyjä: Autosilta, Espoo

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *